2011 Az okostelefonok éve
Az okostelefonok megváltoztatják a hétköznapokat: a munkában az információk elérhetőségében segítenek, a magánéletben pedig az izgalmas pillanatok megosztását teszik lehetővé. A különböző praktikus applikációk alapjaiban teszik könnyebbé az életet. Az okostelefonok elterjedése segíthet a társadalom digitális szakadékának csökkentésében is. Már most minden harmadik eladott készülék okostelefon, de az igazi áttörés 2011-ben várható.
Az okostelefonok piaca napról napra bővül: a teljes magyar mobiltelefon állomány 15%-a, azaz kb. 1,5 millió telefon tekinthető okostelefonnak – derül ki a GKIeNet1 kutatásából. Ehhez a térhódításhoz több feltételnek kellett egy időben teljesülnie. Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató-helyettese szerint „a technikai feltételek és az emberi igények együttesen tették le az okostelefonok sikerének alapkövét. Ehhez járultak hozzá a hétköznapok során jól használható alkalmazások; ilyen például a műsorújság-applikáció, melynek segítségével gyakorlatilag bárhonnan felvehetünk tetszőleges tévéműsorokat úgy, hogy a készülék, mint egy távirányító, kapcsolatba lép az otthoni IPTV set-top-box-szal.”
A készülékek által biztosított lehetőségek okos használata alapjaiban változtathatja meg a tulajdonosok mindennapi életét. Belső Nóra pszichiáter szerint a gyors információszerzés- és megosztás komoly versenyelőnyt jelent a munka világában, de a magánéletre is pozitív hatást gyakorol. „Ma már minden fontos kommunikációs csatornán folyamatosan elérhetőek vagyunk, ami főnökeink, ügyfeleink szemében a megbízhatóságot jelenti. A privát életben is számtalan lehetőséget teremt az eszköz: megkönnyíti döntéseinket például egy étterem kiválasztásánál, vitákat dönt el a tények gyors ellenőrzésével, vagy segít a kikapcsolódásban különböző szórakoztató funkciók, alkalmazások révén.” Ugyanakkor az okostelefonokkal okosan kell bánni: bár a mobiltelefon a mindennapi élet megszokott kelléke, az, hogy mire használják például a gyermekek, elsősorban attól függ, hogy mit látnak a szüleiktől.
Az okostelefonok megoldást jelenthetnek a XXI. század egyik legnagyobb kihívására: elterjedésük nagy szerepet játszhat a digitális szakadék, az információkhoz való hozzáférés egyenlőtlenségeinek csökkentésében. Ságvári Bence szociológus szerint a digitális írástudás szintje szorosan összefügg az internethasználattal. Azok számára, akik anyagi, vagy más okokból eddig nem használták az internetet, az egyre csökkenő készülék- és tarifaárak miatt elérhető közelségbe kerül a világháló, és ezzel elindulhatnak egy olyan úton, amelynek során lépésről lépésre csökkenthetik lemaradásukat.
Az emberek közti kommunikációban már most kézzelfogható változást hozott az okostelefonok megjelenése. A Nyíri Kristóf filozófus nevével fémjelzett, tíz éven át tartó kutatás2 szerint az okostelefonok segítségével intenzívebben éljük meg jelenünket. Megjelent egy új társadalmi csoport is, a mobil nomádok, akik bármikor elérhetőek és szinte bárhol, akár mozgás közben is tudnak dolgozni. „Egy fejlődő gazdaságban a mobiltelefon-ellátottság minden 10 százalékos emelkedése plusz egy százalékkal növeli az adott állam GDP-jét” – teszi hozzá a filozófus.
A 2010 év végi adatok szerint hazánkban idén karácsonykor már minden harmadik eladott új készülék okostelefon volt3. A világpiaci trendeket figyelve az elemzők 2011 harmadik negyedévére jósolják az okostelefon-forradalom nemzetközi fordulópontját: feltételezhetően ekkor már az újonnan vásárolt készülékek 50 százaléka ebbe a kategóriába fog tartozni4. Az okosmobil-penetráció növekedésének tempóját látva 2011 az egyre kedvezőbb áron elérhető okostelefonok, valamint az ezekhez tartozó alkalmazások éve lesz.
Az okostelefonok megváltoztatják a hétköznapokat: a munkában az információk elérhetőségében segítenek, a magánéletben pedig az izgalmas pillanatok megosztását teszik lehetővé. A különböző praktikus applikációk alapjaiban teszik könnyebbé az életet. Az okostelefonok elterjedése segíthet a társadalom digitális szakadékának csökkentésében is. Már most minden harmadik eladott készülék okostelefon, de az igazi áttörés 2011-ben várható.
Az okostelefonok piaca napról napra bővül: a teljes magyar mobiltelefon állomány 15%-a, azaz kb. 1,5 millió telefon tekinthető okostelefonnak – derül ki a GKIeNet1 kutatásából. Ehhez a térhódításhoz több feltételnek kellett egy időben teljesülnie. Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató-helyettese szerint „a technikai feltételek és az emberi igények együttesen tették le az okostelefonok sikerének alapkövét. Ehhez járultak hozzá a hétköznapok során jól használható alkalmazások; ilyen például a műsorújság-applikáció, melynek segítségével gyakorlatilag bárhonnan felvehetünk tetszőleges tévéműsorokat úgy, hogy a készülék, mint egy távirányító, kapcsolatba lép az otthoni IPTV set-top-box-szal.”
A készülékek által biztosított lehetőségek okos használata alapjaiban változtathatja meg a tulajdonosok mindennapi életét. Belső Nóra pszichiáter szerint a gyors információszerzés- és megosztás komoly versenyelőnyt jelent a munka világában, de a magánéletre is pozitív hatást gyakorol. „Ma már minden fontos kommunikációs csatornán folyamatosan elérhetőek vagyunk, ami főnökeink, ügyfeleink szemében a megbízhatóságot jelenti. A privát életben is számtalan lehetőséget teremt az eszköz: megkönnyíti döntéseinket például egy étterem kiválasztásánál, vitákat dönt el a tények gyors ellenőrzésével, vagy segít a kikapcsolódásban különböző szórakoztató funkciók, alkalmazások révén.” Ugyanakkor az okostelefonokkal okosan kell bánni: bár a mobiltelefon a mindennapi élet megszokott kelléke, az, hogy mire használják például a gyermekek, elsősorban attól függ, hogy mit látnak a szüleiktől.
Az okostelefonok megoldást jelenthetnek a XXI. század egyik legnagyobb kihívására: elterjedésük nagy szerepet játszhat a digitális szakadék, az információkhoz való hozzáférés egyenlőtlenségeinek csökkentésében. Ságvári Bence szociológus szerint a digitális írástudás szintje szorosan összefügg az internethasználattal. Azok számára, akik anyagi, vagy más okokból eddig nem használták az internetet, az egyre csökkenő készülék- és tarifaárak miatt elérhető közelségbe kerül a világháló, és ezzel elindulhatnak egy olyan úton, amelynek során lépésről lépésre csökkenthetik lemaradásukat.
Az emberek közti kommunikációban már most kézzelfogható változást hozott az okostelefonok megjelenése. A Nyíri Kristóf filozófus nevével fémjelzett, tíz éven át tartó kutatás2 szerint az okostelefonok segítségével intenzívebben éljük meg jelenünket. Megjelent egy új társadalmi csoport is, a mobil nomádok, akik bármikor elérhetőek és szinte bárhol, akár mozgás közben is tudnak dolgozni. „Egy fejlődő gazdaságban a mobiltelefon-ellátottság minden 10 százalékos emelkedése plusz egy százalékkal növeli az adott állam GDP-jét” – teszi hozzá a filozófus.
A 2010 év végi adatok szerint hazánkban idén karácsonykor már minden harmadik eladott új készülék okostelefon volt3. A világpiaci trendeket figyelve az elemzők 2011 harmadik negyedévére jósolják az okostelefon-forradalom nemzetközi fordulópontját: feltételezhetően ekkor már az újonnan vásárolt készülékek 50 százaléka ebbe a kategóriába fog tartozni4. Az okosmobil-penetráció növekedésének tempóját látva 2011 az egyre kedvezőbb áron elérhető okostelefonok, valamint az ezekhez tartozó alkalmazások éve lesz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >