20 éves lett a Szilasfood

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 03. 08. 19:25

A Szilasfoodnál büszkék vagyunk arra, hogy magyar középvállalkozásként immáron húsz éve tevékeny részesei lehetünk a magyar élelmiszeriparnak. Legfontosabb célunk, hogy az elért pozícióinkat a fogyasztók körében megtartsuk, illetve kereskedelmi partnereinkkel korrekt, harmonikus kapcsolatban maradjunk, amelynek keretében egymást segítve célozhatjuk meg az aktuális fogyasztói igényeket.

Tevékenységünket 1991 márciusában kezdtük meg. A cég termékszerkezete a kezdetekhez képest jelentősen változott, a megalakulás óta a fűszercsomagolás és a fűszerkeverékek, illetve ezzel rokon élelmiszer-ipari termékek gyártása jelenti a fő profilt.

Az első sikertermékünk: a szójás fasírtpor

Nagy sikert értünk el 1992-ben a FOODAPEST élelmiszer-ipari kiállításon, ahol a készítmény nagydíjat nyert.

A termék nagyon szép pályát futott be a kereskedelemben, ám egy idő után elérte a sikertermékek sorsa: gyengébb minőségben lemásolták. Kezdeti sikereinkhez jelentősen hozzájárult, hogy felfutásunkkor olyan kis- és középvállalkozásokkal tudtunk együttműködni, amelyek alapanyag és csomagolóanyag tekintetében kedvező áron és gyors határidőkkel dolgoztak. Így mi is kellőképpen rugalmasak tudtunk lenni kereskedelmi partnereink igényeinek teljesítésében.

Hitel nélkül gazdálkodva

Az induláskor felvett reorganizációs hitelünket 1998-ra visszafizettük. Ekkor már kellő tapasztalattal bírtunk arra vonatkozóan, hogy adósság esetén mennyire nehéz megtartani függetlenségünket a hitelintézetektől. Ezért 13 éve hitel nélkül gazdálkodunk.

A fejlesztéseket saját erőből finanszíroztuk. Ez úgy valósulhatott meg, hogy éveken keresztül nem vettünk ki osztalékot, így a képződött nyereséget visszaforgattuk a cégbe.

A kilencvenes évek második felétől értékesítésünk meredeken emelkedett. Voltak olyan évek, amikor árbevétel-növekedésünk 50 százalékos volt. Ez annak volt köszönhető, hogy egymás után léptek be a hazai piacra a multinacionális társaságok, akik javarészt helyi, megbízható beszállítókat kerestek.

A forgalom növekedésével párhuzamosan zajlottak a bővítések. 1994. december 15-én adtuk át azt az új egységet, amellyel a beépített üzemterületet megdupláztuk.

Az üzembe helyezéskor úgy gondoltuk, hogy hosszú időre megteremtjük a fejlődés feltételeit. Gyors növekedésünk szerencsére rácáfolt erre. Tíz év múlva, 2004-ben, közvetlenül az uniós csatlakozás előtt újabb üzemrésszel és raktárépülettel bővültünk. Tavaly tovább növeltük a raktárbázisunkat, így jelenleg 7000 négyzetméteren folytatjuk gyártói tevékenységünket. Az elmúlt 5 évben több mint félmilliárd forintot költöttünk beruházásokra, kizárólag saját forrásból.

Generációváltás után

2006-ban generációváltás zajlott le a vezetésben, ami dinamikusabb menedzselési szemléletet hozott magával: megújult a termékkör, modernebb lett a csomagolás, felfrissült az arculat. Fejlődésünk töretlen, 2010-ben sikerült megközelíteni a 2,6 milliárd forintos árbevételi szintet, amely az indulás évéhez viszonyítva 11-szeres növekedést jelent. Figyelembe véve a negatív gazdasági hatásokat, ez igen komoly eredményként értékelhető.

Nem változott ugyanakkor beszállítói megbízhatóságunk: a megrendelések közel 100 százalékát teljesíteni tudjuk, ami kifejezetten magas aránynak mondható.

Mintegy 120 főt foglalkoztatunk, ez a létszám 1992 óta stabilnak mondható. Cégünk fontosnak tartja az állandóságot, így egyik fő erejének azt tekinti, hogy dolgozói közül sokan a megalakulás óta segítik a tevékenységet szakértelmükkel. Az ily módon kialakult egység és lojalitás fontos szemléletbeli többletet jelent, mely jelentős tényező a cég sikeressége szempontjából.

A gyártás továbbra is a kft kistarcsai telephelyén történik, ahol korszerű üzemhelyiségekben modern gépsorok szolgálják a szigorúan szabályozott technológiai folyamatokat.

Az üzemi és a raktári tevékenység, illetve a kapcsolódó adminisztratív területek feladatainak összehangolását saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszer segíti, amely rugalmasságával képes követni a változó termelési, minőségbiztosítási, illetve vásárlói igényeket.

Bár olyan kutatóbázisunk nincs, mint multinacionális versenytársainknak, házon belül mi is rendelkezünk egy összeszokott, kiváló fejlesztőcsapattal. Ebben a tekintetben előny a cégméret, hiszen a piaci eseményekre való reagálási időnk gyorsabb, a döntési folyamat rövidebb.

Egészséges egyensúly a termékszerkezetben

Közkedvelt márkánk a Lucullus fűszercsalád, amely mind megjelenésében, mind beltartalmi értékében versenyképes alternatívát jelent a magyar piacon jelen lévő fűszermárkákkal szemben, amit az elmúlt időszak dinamikus fejlődése visszaigazolt. Jelenleg több mint 200 termékünk van kereskedelmi forgalomban.

A Lucullus mellett a sütési segédanyagok piacán a Váncza márkával képviseltetjük magunkat. Ezenkívül a kávékrémporok között a Cremo márkával vagyunk jelen.

Viszonylag hamar beszálltunk a saját márkás termékek előállításába. Gyorsan felismertük, hogy a tömeggyártás, a kapacitások kihasználása miatt nem lehet elengedni a kereskedelmi saját márkák gyártásának lehetőségét. Célunk, hogy megőrizzük a saját magunk által épített márkáknak és a kereskedelem megrendelésére gyártott termékeknek az egészséges arányát.

A fejlesztések irányával társaságunk követi a változó fogyasztói trendeket, és innovatív lépéseivel maga is hozzá kíván járulni a piac fejlődéséhez. Szerencsére a fűszerpiacon tág tere nyílik a kreativitásnak, az újszerűségnek, amit igyekszünk kihasználni.

Sajnos a hazai mezőgazdaság gyengélkedése miatt olyan fűszernövényekből is importra szorulunk, amelyek termeszthetők belföldön – ilyen például a fokhagyma, a majoranna, a mustármag vagy a koriander. A hazai termelők közül sokan megfelelő támogatás hiányában felhagytak a termesztésükkel, ezért a kínálat korlátozott.

Jó lehetőségek a szezonális termékekben

Nem csupán a fűszerek és fűszerkeverékek vonalán értékesít eredményesen vállalkozásunk. Jó piaci lehetőségeket látunk a szezonális termékválaszték szélesítésében. A Lucullus termékcsalád a közelmúltban több ilyen szezonális termékekkel is bővült: forraltbor- vagy például mézeskalács-fűszerkeverékkel. A jövőben mind az alapválasztékot, mind a szezonális termékek körét bővíteni szeretnénk.

Van bennünk némi félelem a jövőt illetően. Az élelmiszerárak kiszámíthatatlanul alakulnak, nem körvonalazódik a közeljövő gazdasági környezete. A saját piacunkon éles verseny van, sok hazai cég csapdahelyzetbe kerülve a túlélésért küzd. A jelenlegi ügyvezetők a lehető legszebb és legértékesebb örökséget kapták elődeiktől: a példaértékű gazdálkodást. A második generáció ennek szellemében igyekszik tovább vezetni a céget. Reméljük, újabb húsz év múlva a következő generáció ennek gyümölcseit élvezve, ugyanilyen jó érzésekkel veszi át a stafétabotot. (X)

Kapcsolódó cikkeink