177 millió forintos csalás a Booking.com rendszerében – így verik át a magyar utazókat
Három hónap alatt 177 millió forintot loptak el magyar utazóktól egy jól szervezett csalássorozat során a Booking.com rendszerében. A bűnözők először megszerezték a szállásadók fiókjait, majd ezen keresztül csapták be a vendégeket, akik így közvetlenül a csalóknak utalták el a szállásuk árát – számolt be róla a 24.hu.
Hogyan zajlott a csalás?
A csalók egy kifinomult módszert alkalmaztak: először adathalász emailekkel megtévesztették a szállásadókat, hozzáférést szereztek a fiókjaikhoz, majd a Booking rendszeren belül, annak hivatalos üzenetküldő funkcióján keresztül küldtek hamis értesítéseket a vendégeknek. Az üzenetek arra figyelmeztették az utasokat, hogy foglalásuk „azonnali feldolgozást igényel”, ellenkező esetben törlik azt.
Az érintett vendégek egy linkre kattintva egy, a Booking hivatalos felületére megszólalásig hasonlító weboldalra jutottak. Itt arra kérték őket, hogy adják meg bankkártyaadataikat, valamint az SMS-ben kapott megerősítő kódot is. Az utasok így akaratlanul a csalók bankszámlájára utalták a pénzt, és nem a valódi szálláshelynek.
Egy újságíró is célkeresztbe került
A 24.hu egyik újságíróját is megpróbálták átverni a csalók. Ő egy spanyolországi szálláshelyet foglalt még novemberben, de januárban gyanús üzenetet kapott a szállásadótól. Az üzenetben az állt, hogy a foglalása azonnali feldolgozást igényel, és egy megadott emailcímen kell felvennie a kapcsolatot a szálláshellyel. Az újságíró először válaszolt a levélre, de a későbbi, egyre gyanúsabb instrukciók miatt időben felismerte a csalást, így nem esett áldozatul.
A Booking és a rendőrség reakciója
A Booking.com a 24.hu megkeresésére közölte, hogy rendszerüket nem törték fel, viszont egyes szállásadó partnereik áldozatul estek adathalász támadásoknak, amelyek jogosulatlan hozzáférést eredményeztek a fiókjaikhoz. Ezáltal a csalók belülről küldhettek hitelesnek tűnő üzeneteket a vendégeknek.
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) jelentése szerint január végéig 112 esetben érkezett bejelentés, amelynek során magyar utasokat károsítottak meg. Az okozott kár összege novemberben 32,3 millió forint, decemberben 136,7 millió, míg januárban 8 millió forint volt. Az átlagos károkozás mértéke alkalmanként 1 millió 580 ezer forintot tett ki.
Hogyan védekezhetünk a csalás ellen?
A szakértők szerint érdemes fokozott óvatossággal kezelni a Booking.com-on keresztül érkező üzeneteket, különösen, ha azok fizetési adatokat kérnek. Fontos tudni, hogy a hivatalos foglalások mindig a Booking rendszerén belül történnek, és a fizetést soha nem kell külön emailben vagy üzenetben megadott linken keresztül elvégezni. Amennyiben gyanús üzenetet kapunk, érdemes közvetlenül a Booking ügyfélszolgálatához fordulni és ellenőrizni a foglalásunkat.
A hatóságok továbbra is vizsgálják az ügyet, és igyekeznek felderíteni a csalók kilétét, hogy megelőzzék a hasonló esetek ismétlődés
Kapcsolódó cikkeink
Együttműködési megállapodást kötött az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az MKIK
Együttműködési megállapodást kötött az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK)…
Tovább olvasom >Visit Hungary: átlépte az ötmilliós vendégszámot, és továbbra is dübörög a magyar turizmus
Idén még a tavalyi turisztikai rekordévhez képest is tizenegy nappal…
Tovább olvasom >Drágulás ide vagy oda: nyáron is töretlen a magyarok utazási kedve
A mediterrán tengerparti nyaralások a legnépszerűbbek idén is, miközben Bulgária…
Tovább olvasom >További cikkeink
Május 19-től jön az új árrésstop a drogériákban – több ezer termék lehet érintett
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter bejelentése szerint május 19-én hatályba lép a…
Tovább olvasom >Imádják a nyereményjátékokat a magyar vevők egy friss kutatás szerint
Szinte minden magyar vásárló hajlandó többet költeni, ha ezzel nyerési…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság felsőfokon: országos terjeszkedéshez érkezett a Rossmannban a Respray újratöltő automata
Országos méretűvé nőtte ki magát a világ első spray termékeket…
Tovább olvasom >