120 millió online rendelés 2025-ben, 8%-os hazai és 22%-os import növekedés: itt a legátfogóbb hazai kutatás az e-kereskedelemről
A magyar online kereskedelmi piacot 2025-ben letarolták a globális szereplők: a főleg Kínából érkező import rendelések aránya – köszönhetően a 20-22%-os éves növekedési ütemnek – a teljes magyar e-kereskedelmi volumen 24%-át is kiteheti. Eközben az EU-s és belföldi kereskedők forgalomnövekedése a PwC várakozásai szerint csupán 6-7%-os sávon belül zárja majd az évet.
A magyarok 2025-ös e-kereskedelmi költései elérhetik a 2100 milliárd forintot. A növekedést hajtó import e-kereskedelem éllovasa továbbra is a Temu: a kínai óriástól rendelő magyar vásárlók száma 2025 végére már 2,1 millió fő, és a platform mind rendelésszámban, mind kosárértékben erősíteni tudott 2024-es eredményein. A vásárlók egyre tudatosabbak, de az impulzív, akcióvezérelt online rendelés soha nem volt ilyen erős. A belföldi kereskedők is a vásárlói élmény drasztikus növelésében látják a kiutat a globálisok árnyékából – derül ki a PwC idei második Digitális Kereskedelmi Körkép tanulmányából, amit a Digitális Kereskedelmi Szövetség támogatásával adott ki.
Átalakulóban a magyar e-kereskedelmi piac
„A belföldi, EU-s és EU-n kívüli import rendeléseket is együttesen figyelembe véve, 2025-ben már több mint 120 millió online rendelést adtak le a magyar vásárlók, ami mintegy 8%-os növekedés 2024-hez képest. A bővülést az import kereskedelmi volumen erősödése okozza, ami több mint 22%-os év/év növekedést mutat 2024-hez képest. A hazai és EU-s online kereskedők mérsékelt növekedése amiatt is aggasztó, mert az átalakuló piacon egyre nagyobb kihívást jelent számukra a nemzetközivé váló verseny, különösen az árak, a logisztika és a vásárlói élmény terén”
Erősödő versenyben kellene nagyot mennie a magyar e-kereskedőknek
A stagnáló GDP, a magas infláció és a geopolitikai feszültségek, valamint a gazdasági környezet bizonytalansága mind hozzájárulnak nemcsak a beruházók és vállalkozások visszafogottabb tervezéséhez, de a fogyasztói óvatossághoz is, ami közvetlenül befolyásolja az online vásárlások volumenét.
Dominál a Temu – Európa-szerte küzdenek a belföldi piacok
A magyar vásárlók közel fele rendszeresen rendel külföldről. A PwC által mért adatok alapján a Temu 2025-ben már a legnagyobb online kereskedővé vált Magyarországon is, mind a vásárlói bázis nagyságát, mind a rendelések darabszámát tekintve.
A globális marketplace-ek EU-s, sőt magyar raktárainak megnyitása tovább élénkíti a versenyt és nehezíti a lokális kereskedők helyzetét – ugyanakkor a piactéren keresztül lehetőséget is teremt számukra a külföldi piacokra való belépésre. A globális webshopok vonzerejét nem feltétlenül csak az olcsó árak jelentik: a széles választék, az agresszív, személyre szabott marketing, az ingyenes szállítás és visszáru is az ő malmukra hajtja a vizet. A riport a hazai e-kereskedők túlélési stratégiái között a költséghatékonyságot, a digitális fejlesztéseket és logisztikai optimalizációt, valamint a regionális terjeszkedést emeli ki.
„A külföldi piacnyitás nem luxus, hanem szükségszerűség. Azok a kereskedők, akik képesek kilépni más piacokra, stabilabb, diverzifikáltabb bevételi forrást és nagyobb növekedési potenciált érhetnek el. A magyar piac viszonylagos elszigeteltsége már a múlté, minden globális webáruház „beszél” magyarul, a vásárlók többsége nem lát különbséget. Az a kereskedő, aki nem él ezekkel az eszközökkel és építkezik a régiós piacokon, nemhogy növekedni nem fog, de el is veszítheti a forgalmát”
Hozzáadott érték: az árversenyen túl
„Az ár mindig fontos lesz, de nem lehet az egyetlen versenytényező. A hozzáadott érték – legyen szó prémium szolgáltatásokról, fenntarthatóságról vagy személyre szabott élményről – az, ami megkülönbözteti a sikeres kereskedőket”
Egységes élmény minden csatornán
„Az omnichannel nem csupán technológiai kérdés, hanem stratégiai szemlélet. Az egységes élmény biztosítása minden érintkezési ponton kulcsfontosságú a vásárlói lojalitás szempontjából”
– hangsúlyozta Madar Norbert.
A fizetési szokások is jelentősen átalakultak: az előre fizetett rendelések aránya már közelíti az 50%-ot, miközben az utánvétes fizetések részesedése folyamatosan csökken. Az online fizetések közül a bankkártyás a leginkább preferált (52%), azonban a vásárlók negyede egyéb online megoldást preferál. A webáruházak közül szinte mindegyik kínál készpénzes utánvételt és online bankkártyás fizetést, de az utánvétes fizetési lehetőséget nyújtó webáruházak 86%-a további díjat számít fel az utánvét választásakor, amely átlagosan 464 Ft-ot tesz ki. A BNPL (Buy Now Pay Later) típusú kamatmentes részletfizetés iránti nyitottság elérte a 36%-ot.
Hirdetési piac: megállt a licitháború
„Három és fél év után 2025 végén először állt meg a CPC-emelkedés év/év viszonylatban. Habár a 2025-ös év első felében folytatódott a hirdetési költségek emelkedése, ez a szezon kezdetére a tavaly októberi árszintre (107 Ft) mérséklődött. Ezzel együtt a termékkeresési volumen a 2022-es szintre süllyedt vissza. A keresőhirdetéseknél az év második felében beerősített a Temu, de nála is jobban emelte jelenlétét az Allegro, amely utolérte a kínai óriást, és az év végi hajrában fej-fej mellett haladnak”
AI, mint vásárlási tanácsadó
„Marketing szempontból trendforduló kapujában állunk, mert a vásárlók ugyan még leginkább a közösségi médiára, keresőkre és a webáruházak kínálatára támaszkodva döntenek a beszerzéseikről, de már Magyarországon is erősödik az AI szerepe: 10-ből 1 vásárló használja a mesterséges intelligenciát is a termékkel kapcsolatos tájékozódásra. Az AI, mint vásárlási tanácsadó már olyannyira velünk van, hogy mérhető forgalmat terel a webáruházakba is. Ez pedig hamarosan teljesen átalakíthatja az online szereplők ügyfél- és vásárlószerzési folyamatait. Az AI-ügynökök (intelligens, autonóm vásárlási asszisztensek) egyre hangsúlyosabbá válnak az online kereskedelemben, és a kereskedőknek fel kell készülniük arra, hogy nemcsak embereknek, hanem ezeknek az ügynököknek is „el kell adniuk”
„Az online piac növekedése már nem tudja számottevően meghaladni a teljes piac bővülését, ami a fogyasztói kereslet általános lassulására utal. Emellett a jelentős importvolumen is visszaveti a belföldi fogyasztást. A Black Friday és a karácsonyi szezon rekordköltései továbbra is meghatározóak maradnak az e-kereskedelmi stratégiákban, de a következő években egyértelműen a digitalizáció, az AI-alapú ajánlórendszerek, az adatvezérelt marketing, a mobil- és gyorskereskedelem (Q-commerce), valamint a fenntarthatóság és az ESG-szempontok lesznek a meghatározó trendek”
– foglalta össze a kutatás tanulságait Madar Norbert.
Kapcsolódó cikkeink
A lojalitás titkos fizetőeszközei
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Félórás kiszállítást tesztel az Amazon az USA-ban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A magyar e-kereskedelem nagy nyertesei a vásárlók: stratégiai partnerséget kötött a GLS és a DPD a még rugalmasabb csomagátvételért
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
399 forintos kenyérlángos, 450 forintos forralt bor: saját belvárosi karácsonyi vásárt nyit az ALDI
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >MBH Elemzési Centrum: szárnyal a magyar turizmus – a szállodapiacon további növekedés várható
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Összefogni igazán megéri: 2000 hátrányos helyzetű gyermek karácsonyát teszi szebbé a Lidl és vásárlói
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >
