Turizmus Konjunktúra Index – 2022 június
A tágabb értelemben vett turisztikai ágazat (turizmus, vendéglátás, rendezvényszervezés stb.) régóta küzd információhiánnyal. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen ennek hiánypótlására megalkotta a Turizmus Konjunktúra Indexet.
A Turizmus Konjunktúra Index havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, a piac és a közvélemény számára ezzel információt biztosítva a közeljövőben várható trendekről.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/07/Kep1.png)
A TKI index alszektorok szerint – 2022. május-június /Forrás: GKI; Megjegyzés: -100-tól +100-ig terjedő skálán (ahol -100 azt jelenti, hogy jelentősen romlik, +100 pedig azt, hogy jelentősen javul)/
A TKI index 2022 júniusában +6 ponton áll (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői már csak enyhe konjunktúrát érzékelnek. A turisztikai ágazat működésének szezonális jellege normál esetben a nyári hónapokra a teljesítmény felfutását és az optimizmust kellene mutassa, ennek ellenére az index értéke májushoz képest 6 ponttal csökkent. Ennek hátterében elsődlegesen az áll, hogy a magyar lakosság előzetes költségtervei főként az inflációs hatások (mely mögött az orosz-ukrán konfliktus és a euró-forint árfolyam kedvezőtlen hatásai állnak) miatt átárazódnak és egyebek között a turisztikai kiadásokból is lefaragnak.
A szálláshely-szolgáltatásban +4 pont (májushoz képest 8 pontos visszaesés), a vendéglátásban +4 pont (10 pontos visszaesés), az egyéb turisztikai szektorokban pedig +11 pont (4 pontos emelkedés) volt a konjunktúra index értéke 2022 hatodik hónapjában. Létszámkategóriák szerinti bontásban a konjunktúraindex értéke a 15 főnél többet alkalmazó cégek esetében a legmagasabb (+8 pont), ugyanakkor májushoz képest csökkent. Az alacsonyabb létszámmal működő kategóriákban inkább stagnálásközeli állapot jellemző.
A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest +10 ponton áll, mely lassú ütemben növekvő munkaerő keresletet mutat. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, ezen belül is leginkább a szálláshely-szolgáltatásban, legkevésbé pedig az egyéb turisztikai alszektorban. A foglalkoztatott létszám alakulása a következő három hónapra vonatkozóan +9 pontot jelez, mely enyhe túlkeresletet jelent, enyhébbet, mint májusban. A mutató értéke egy hónap alatt 13 pontot csökkent, amely azt jelenti, hogy a cégek növelik ugyan az állományukat, azonban a bővülés mértéke csökkenő. A júniusi index érték két alszektorban, a vendéglátásban és az egyéb turisztikai szektorokban pozitív, míg a szálláshely-szolgáltatás reprezentánsai inkább stagnálást várnak. Ez az index 2022 júniusában kissé meghaladta a GKI EU számára végzett konjunktúrakutatásában mért, szolgáltatási szektorra számított index értékét (+6), ugyanakkor megegyezett a nemzetgazdasági átlaggal.
A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, +26 ponton állt 2022. júniusban. Májushoz képest azonban 4 ponttal csökkent a mutató értéke. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, de a vendéglátásban a legalacsonyabb. Az üzleti tevékenység eredményének indexe a következő három hónapra a jelenhez képest +14 ponton áll, mely közepesen erős javulást jelent, ugyanakkor az előző hónapban zajlott felméréshez képest romlást.
A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 50%-a növekedést vár a vendégéjszakák számában, míg a vendéglátásban működők 38%-a vár vendégforgalom növekedést.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/07/Kep2.png)
Alágazati teljesítmény várható változása a következő 3 hónapban az előző év azonos időszakához képest – 2022. június (megoszlás, %) /Forrás: GKI/
A turisztikai cégek 85%-a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan, míg a fennmaradó 15% szerint nem változtak e költségei. A költségnövekedés átlagosan 21%-ot tett ki. A cégek 80%-a számolt be szolgáltatási árainak növekedéséről az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az áremelkedés átlagosan 14%-ot tett ki. A következő 3 hónapban a cégek 35%-a tervez emelni, utóbbiak döntő többsége a közelmúltban is emelt és a közeljövőben is emelni fog.
A turisztikai cégek 26%-a gondolkodik a következő 1 évben fejlesztésben, mely alacsonyabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 45%. A fejlesztést megvalósítók közel háromnegyedénél e fejlesztések főként a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek.
Kapcsolódó cikkeink
Top 50 a turizmusban: ők voltak az ágazat fontos szereplői 2024-ben
Gyulay Zsolt, Gerendai Károly, Kreinbacher József, Orbán Ráhel, Scheer Sándor,…
Tovább olvasom >Indul a CheckINN Turisztikai innovációs verseny felsőoktatási hallgatóknak
Hatodik alkalommal rendezi meg a CheckINN Turisztikai Innovációs Ötletversenyt felsőoktatási…
Tovább olvasom >Húzóágazat lehet idén a turizmus
A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI-val…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és természetvédelem egy nagyberuházásban
Az idén tavasszal nyíló Le Primore Hotel & Spa nemcsak…
Tovább olvasom >Valentin-napi gasztronómiai kaland Gianni Annonival a Candy szervezésében
Egy igazán különleges desszertkészítő élményre invitálta a gasztronómia szerelmeseit a…
Tovább olvasom >Ki vagy, ha mogyorót ennél? – A nap videója
Akár a Snickers őse is lehetne az ázsiai mogyorós édesség,…
Tovább olvasom >