10 milliárd felett hoz a vendéglátások áfakulcs kedvezménye
A helyben készített étel és alkoholmentes ital áfája lett 5%, ha elviszik, vagy kiszállítják. A fuvardíj áfája nem csökkent, a munkahelyi vendéglátás 27%-os kulcsa sem. 12 milliárd forintot nyerhetnek a vendéglátósok, ha a korábbi piacuk harmadát megtartják.
November 14-től 5%-ra csökken az általános forgalmi adó mértéke az elvitelre vagy házhoz szállítással értékesített étel- és italforgalomra, az úgynevezett étkezőhelyi vendéglátás esetében, az áfa-törvényben meghatározottak alapján. Ez azonban nem vonatkozik a szállítás díjára. És a munkahelyi vendéglátás 27%-os áfája is maradt ott, a hol volt eddig.
De akkor most minek is lett 5% az áfája
A vendéglátózás áfaszabályai szerint az úgynevezett étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom (TESZOR’15 56.10-ből) áfája csökkent, de most már vinni kell az étekféleséget. Az adóhatóság értelmezése szerint a helyben fogyasztás is feltétele volt az 5%-os kedvezményes áfakulcsnak (felszolgálással, vagy önkiszolgálással, de leülve egy asztalhoz), a bezárás előtti időszakban.
A munkahelyi vendéglátás áfája 27%. Ezek a vendéglátóhelyek nyitva maradhattak november 11-től, de az áfakulcs nem változott, akár leül a dolgozó a munkahelyi büfében, akár elbaktat az elemózsiájával a munkavégzés helyére. (Egyébként jó kérdés, hogy a munkahelyi étkezés áfakulcsa miért maradt még korábban 27%.)
A vendéglátózást azért még segíti más is, hiszen a turizmusfejlesztési hozzájárulást ebben az esztendőben be sem kell vallani, a Szép-kártya vendéglátós zsebébe pedig a munkaadó a szochó megfizetése nélkül 265 ezer forint gyömöszölhet.
A vendéglátósok november 11-től bejelentés nélkül folytathatnak (úgy egyébként a napicikkeket árusító élelmiszerboltokkal, drogériákkal azonos módon) webes értékesítést, valamint üzleten kívüli kereskedést, ami egyszerűbben szólva a házaló kereskedés. A kettő közötti különbség, hogy a webkereskedelemben a szerződés a megrendelés leadásakor jön létre, míg a házaló kereskedésnél csak a személyesen felkeresett vásárló lakásán, vagy éppen a munkahelyén, és csak a találkozáskor dönt a vásárló, mit is vesz meg végül. A házaló kereskedés során a fogyasztó a lakásán 19 és 9 óra között nem kereshető fel, kivéve, ha ehhez előzetesen hozzájárult. Aki pedig felkeresi 20 óra után, például egy telefonos időpont egyeztetést követően, az a munkáját végzi, tehát megteheti. És persze köteles személyazonosságát, jogosultságát a fogyasztónak igazolni.
A taxisok dolgát is megkönnyítették, ha házhoz szállítást vállalnak, csak éppen a termékbiztonság és a szerződéses felelősség kérdése miatt nem mindegy, ki a taxisfuvar megrendelője, a boltos, a vendéglős, vagy a vásárló. Utóbbi esetben a szolgáltató felelőssége addig terjed, ameddig a taxisnak át nem adja a szállításra szánt portékát.
És akkor menyit is keresnek a vendéglátósok az áfakulcs csökkentéssel
A bezárt éttermesek nyilván lázas számolgatásba kezdtek, mennyire is éri meg a házhoz szállítás, vagy az elvitel. Az áfakulcs csökkentése mellett kaptak más adókedvezményt is dolgozóik megtartása érdekében, így nyilván többen lesznek, akik megpróbálják.
De hát nincsenek könnyű helyzetben az elmúlt hónapok mérlegeit nézve, hiszen a külföldi vendégek kiestek, akik a járvány előtt a bevételeik negyedét adták. És a magyar vendégek is óvatosabbak voltak a vendéglátózásban azért az elmúlt hónapokban. A szeptember 21-től bevezetett 23 órás zárás miatt is fékezett egyet már a vendéglátás.
Keserű tapasztalatok vannak, hiszen a tavaszi 15 órás zár, majd a kijárási korlátozás nagyot hasított ki a vendéglátók tortájából. Márciusban a piacuk csaknem felét veszítették el, áprilisban háromnegyedét (ekkor is csak elvitel és házhoz szállítás volt lehetséges). Ezt követően megindult egy lassú kilábalás, a nyári hónapok elviselhetőbbek lettek az átlagot tekintve, de ősszel megindult egy csúszás lefelé.
Jelenleg a sok bizonytalanság mellett nyilván nehéz bármit is előrevetíteni, de megkockáztatható, hogy a 2019 évi novemberi 105, és decemberi 112 milliárd forintos kereskedelmi vendéglátás legalább harmada megmarad (ez valamivel több, mint a tavaszi piacvesztés, de a mostani támogatások némi esélyt kínálnak egy, a korábbinál kisebb piacvesztéshez).
Így ha az év hátralévő időszakában harmadát vesztik piacuknak, ami nagyon rossz nyilván, akkor hozzávetőleg 12 milliárd forint áfakedvezmény üti a markukat, ennyivel kevesebbet kell a költségvetésnek elszámolniuk. Ezt, ha tartják az árakat, akkor például a szállítási költségre, vagy éppen a dolgozók megtartására is fordíthatják. Ha kisebb lesz a piacvesztés, akkor ez az összeg növekedhet. Kedvezőbb esetben, ha a piacik felét megmentenék, 20 milliárd forintot is közelíthetne. De ki kell várni a végét.
A statisztika alapján eddig kihámozható mérleg a következő, azzal, hogy a vendéglátásban a július és az augusztus a legerősebb hónapok:
Kapcsolódó cikkeink
Szlovákiában jelentős adóváltozások jönnek: ÁFA-emelés és megszorítások a költségvetési hiány csökkentésére
A szlovák kormány bemutatta új konszolidációs csomagját, amely alapjaiban változtatja…
Tovább olvasom >NAV: benyújtható a bevallás az eÁFA-rendszerben
Február 1. óta webes felületen, illetve gép-gép kapcsolaton keresztül is…
Tovább olvasom >Felmerült az élelmiszerek áfakulcsának csökkentése
Az élelmiszerek, valamint az energia általános forgalmi adójának (áfa) csökkentését,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >