10-ből 6 cég áremelést tervez
Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet áprilisi féléves vállalati konjunktúravizsgálatának eredményei szerint a hazai vállalkozások 61 százaléka számít belföldi értékesítési áraik emelkedésére a következő félévben. Ez a korábbi három év stabilan 70 százalék feletti adataihoz képest jelentős csökkenést mutat, visszatérve a 2021 áprilisában tapasztalt szintre.
A felmérés eredményei szerint a vállalkozások 23 százaléka várja, hogy az inflációnál kisebb mértékben növekednek majd az áraik, ami alacsonyabb, mint a tavalyi 32-33 százalékos arány. Az inflációval azonos mértékű áremelkedést a válaszadók 33 százaléka prognosztizál, míg az inflációnál nagyobb mértékű áremelkedést csak 5 százalékuk jelezte – írja a Pénzcentrum.
A cégvezetők 35 százaléka szerint az elkövetkező félévben nem változnak az értékesítési áraik, ami jelentős növekedést jelent az elmúlt félévhez képest. Tavaly áprilisban a vállalkozások 22 százaléka számított árstagnálásra, októberben pedig ez az arány 20 százalékra csökkent. Az idei felmérés szerint a vállalkozások 4 százaléka vélekedik úgy, hogy belföldi értékesítési áraik csökkenni fognak, amely arány ősszel 5 százalék volt.
Az áremelkedést váró vállalkozások többsége (62 százalék) 10% alatti áremelést tart valószínűnek, míg 30 százalékuk 10–15%-os emelést prognosztizál. Legalább 16 százalékos áremelkedést leginkább az építőipari vállalatok (15%) jeleztek, míg a szolgáltatások területén 9 százalék, a kereskedelemben 8 százalék, az iparban pedig 5 százalék számít hasonló mértékű áremelkedésre.
A 2008-as gazdasági válság hosszú távú következményekkel járt, míg a koronavírus-járvány okozta válságot gyors kilábalás követte, amit az értékesítési árak emelkedése is kísért. 2021-től kezdve, részben a járványkezelés hatásai, részben a világgazdasági folyamatok miatt az árak növelését tervező vállalatok aránya meghaladta a 2010-es évek második felének erős konjunktúra-időszakában tapasztalt szintet. A 2005-ben indult felmérés történetének legmagasabb értékét (82%) 2022 októberében érte el az áremelésre számító cégek aránya. 2024 áprilisában az áremelést tervező vállalkozások aránya 61%-ra csökkent.
Az áremelésre számító cégek aránya minden létszámkategóriában csökkent a megelőző félévhez képest. Az 1–9 fő közötti kis cégek 65 százaléka, a 10–49 fős vállalkozások 69 százaléka, az 50–249 fősök 67 százaléka számol emelkedő értékesítési árakkal. A legnagyobb, 250 fő fölötti cégek közül csak 53 százalék készül áremelésre a következő félévben, míg ez az arány tavaly októberben még 74 százalék volt.
Az ipari cégek vezetőinek mindössze 46 százaléka vélekedik úgy, hogy az árai nőni fognak a következő félévben, az építőipari cégeknél ez az arány 66 százalék, a szolgáltatások területén 67 százalék, a kereskedelmi cégek körében pedig a legmagasabb: 79 százalék. Bár ez az előrejelzés nincs közvetlen összefüggésben a fogyasztói árak alakulásával, a kereskedelmi ágazat adatai alapján feltételezhető, hogy a fogyasztók által érzékelt áremelkedés mérséklődése nem lesz számottevő a következő félévben.
Az exporttevékenységet végző vállalkozások körében végzett felmérés szerint 2024 tavaszán a cégek 7 százaléka véli úgy, hogy külföldi értékesítési áraik csökkenni fognak a következő félévben. Az előző félévhez képest jelentősen, 49 százalékról 68 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik nem számítanak árváltozásra, miközben az árnövekedést prognosztizáló cégek aránya 43 százalékról 26 százalékra csökkent.
A felmérés szerint a tisztán vagy részben külföldi tulajdonú vállalkozások mindössze 49 százaléka, míg a hazai tulajdonúak 66 százaléka tervezi belföldi árainak emelését a következő fél év során.
Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet elemzése alapján a hazai vállalkozások jelentős része továbbra is áremelkedésre számít a következő félévben, bár az áremelést tervezők aránya csökkent az elmúlt időszakhoz képest. A vállalkozásoknak most szembe kell nézniük az inflációval és a változó piaci körülményekkel, miközben igyekeznek fenntartani versenyképességüket és stabilitásukat.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >Folytatódhat jövőre a hitelezés fellendülése?
Akár még a 2021-es rekordévet is túlszárnyalhatja idén a lakossági…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >