„Rövidülő” éjszakák

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2010. 12. 03. 12:29

A két évvel ezelőtt kezdődött válságot minden márka megsínylette – állítja Tokaji Zsolt, a Future Gastro standon ugyancsak megjelenő Bacardi-Martini Hungary Kft. on-trade menedzsere. A szakemberrel az égetett szeszes italok vendéglátásban betöltött szerepéről, valamint a hazai koktélkultúráról beszélgettünk.

Kevés italhirdetést látunk mostanában – mi ennek az oka?

T. Zs.: – Kevesebb a hirdetésekre szánt pénz ebben az iparágban is! Kommunikációra továbbra is költeni kell, de változtak annak csatornái. Természetesen továbbra is kirakatként kezeljük a vendéglátást, ám jelenleg inkább a közvetlen kapcsolatot keressük a vendéglátósokkal. Képezzük partnereink bártendereit, mixerversenyeket szervezünk, sőt, a jövő szakembereinek nevelése érdekében mixerképző iskolákkal és vendéglátós szakiskolákkal is együttműködünk. Mindemellett promóciókat szervezünk vendéglátóhelyeken, amik főként a fogyasztói célcsoportokhoz szólnak. Mi például direkt kommunikációs eszközként használjuk az internetet, ott vagyunk a „társasági” portálokon, Facebook-csoportot alakítottunk, és létrehoztuk a kuldjegykoktelt.hu honlapot.

Miért ennyire fontos a horecában jelen lévő végfogyasztó?

T. Zs.: – A vendéglátásban lehet a márkát a legerőteljesebben építeni, ugyanis itt vannak jelen a még nyitott, meggyőzhető fiatal fogyasztók. Lévén ők leginkább csak a pénztárcájukhoz hűek, bennük még kialakítható a márkahűség. A nagy márkáknak muszáj ebben a szegmensben jelen lenniük, és még válság idején is fenn kell tartani a „promóciós zajt”.

Milyen trendek érvényesültek a közelmúltban a hazai piacon?

T. Zs.: – Az világosan látszik, hogy a válság világszerte minden kategóriában visszaesést hozott, amit még a helyi márkák is megsínylettek. Ez alól kivétel talán a pálinka, amely ebben a nehéz időszakban is látványos forgalmi növekedést produkál. Ennek oka nemcsak a választék bővülése és a minőség javulása, de nyilvánvalóan az is, hogy az ital forgalmazói megtanultak profi módon piacot építeni. A magas minőségi követelményeknek megfelelő valódi pálinkák az amúgy is éppen szűkülő magyarországi szeszesital-piacon a nagy világmárkák komoly konkurensévé váltak. A jobb szórakozóhelyeken sikk lett a magasabb minőségű pálinka fogyasztása a fiatal fogyasztók körében is. A shot típusú italok térnyeréséhez hozzájárul az is, hogy a recesszió lapította pénztárcák tartalmából könnyebb úgy hangulatba jönni, ha „rövidet” isznak azok gazdái.

Rövid koktélokat miért nem fogyasztanak a fiatalok?

T. Zs.: – Ezek még mindig nem túl elterjedtek nálunk: bár a mixerek el tudnák őket készíteni, itthon keveset ismernek közülük a vendégek. Ha valaki 3-4 ilyet meg tud nevezni, az jószerével már szakértőnek számít. Jellemző, hogy amikor a Szex és New York sorozat ment a tévében, érezhetően nőtt a Cosmopolitan koktél iránti igény.

A Bacardi-Martini Kft. kiemelten fontosnak tartja az együttműködést a bártender szakmával, de mi inkább a klasszikus, eredetileg is Bacardival készült koktélok népszerűsítésére helyezzük a hangsúlyt (Mojito, Daiquiri, Pina Colada). Beteszünk ugyan a minden évben megújuló koktéllapunkba egy-egy shotos koktélt is, de egy átlagos vendéglátóhelyen ebből kevés fogy. Akárhogy is, a kevert italok 1995–2005 közötti „nagy évtizede” egyelőre elmúlt, és sajnos a long drinkek forgalma is stagnál.

Mit vár a közeljövőtől?

T. Zs.: – Bizonyos ízdivatok, koktéltrendek valószínűleg soha nem fognak tömegesen eljutni hozzánk – egyrészt, mert kevéssé felelnek meg a magyar átlagízlésnek, másrészt mert az alapjukul szolgáló italnak nálunk viszonylag kicsi a forgalma (például, mint az Amerikában most oly népszerű giné).

Itthon a koktélok világának színesedése nem egyhamar következik be, hiszen egy profi barmant kevesen fizetnek meg. Az a mixer, aki erős belső motivációt érez, és folyamatosan képezi magát, nem feltétlenül Magyarországon keres munkát magának (ahogy ez más vendéglátós szakmákban is előfordul). A koktélkultúrához hozzátartozik például a jó bárpult – ilyet kiépíteni hosszú távú döntés függvénye, és sokszor a vendéglátósnak nincs is meg hozzá a megfelelő anyagi kerete.

Úgy gondolom, innovatív piac az égetett szeszes italoké, és a vendéglátás jó helye a kísérletezésnek. Az újszerű termékfajták sikeréhez nagyon fontos a megfelelő árpozicionálás is – az RTD/RTS italok esetében ez létfontosságú –, így a például a hosszú éveken át sikeres Breezer árát a fogyasztói trendváltozásokat követve újrapozicionáljuk.

Kapcsolódó cikkeink