Magazin: A piac úttörője – interjú Kamocsay Ákossal

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 05. 13. 11:06

Ha a magyar borászok európai ismertségéről készítenénk felmérést, feltehetően Kamocsay Ákos nevét említené a legtöbb borfogyasztó. Az ország egyik piacvezető borászata, a Hilltop Neszmély Borászati Zrt. társtulajdonosa két évvel korábban nyerte el az Év Borásza címet Nagy-Britanniában, mint itthon. A szakember a sikerhez vezető útról beszélt lapunknak.

A piac uttoroje

Mitől érezhetjük a hazai borpiacot figyelve, hogy a Hilltop a méretéhez képest rendkívül jól alkalmazkodik a változásokhoz, és innovációk tekintetében az elsők között jár?

Feltehetően azért, mert figyeljük a piac mindenkori mozgásait, igazodunk a trendekhez, gyorsan adaptáljuk a sikert ígérő ötleteket, és soha nem a meglévő termékeinkhez keressük a piacot.

A magyarországi éghajlat lehetővé teszi, hogy kiváló, a mai modern borízlésnek megfelelő borokat tudunk készíteni, melyekkel büszkén vehetjük fel a versenyt a világ divatirányzataival. Végső soron szerencsésnek nevezhető a brit kötődésünkből adódó helyzet is: a szigetországban – ahol a borpiac 4-5 évvel előttünk jár – szerzett tapasztalataink hasznosítása nyomon követhető üzleti stratégiánkban is. Az általunk bevezetett újdonságokat aztán itthon sokan követik.

Honnan indul ez a bizonyos brit vonal?

Egészen a kezdetektől. Egyik társtulajdonosunk a rendszerváltás után egy külkereskedelmi vállalat alkalmazottjaként magyar állami gazdaságok borait értékesítette Angliában. Abban az időben kezdték ott a jó kelet-európai borokat keresni a még megfizethető kategóriájú termékek (középkategóriájú boroknak akkor a 3-5 angol font közötti árúakat nevezték) választékának bővítésére. Megtalálták ezeket Móron, ahol azokban az években dolgoztam, illetve néhány más magyar borvidéken, így az export már 1993-ban elérte az egymillió, a 90-es évek végéig pedig a 10 millió palackot.

A kereskedelmi koncepció hamar kialakult, a termelésnek volt viszont akadálya: a gazdasági környezet nem tette lehetővé, hogy Móron maradjunk. Így találtunk a remek adottságokkal rendelkező, ám többnyire újratelepítésre váró dűlőkkel teli Neszmélyre. Ezért kezdetben az itt készülő borok tizedének volt alapja a helyből származó gyümölcs, a nagyobbik hányada 11 különböző borvidék ezer(!) termelőjétől érkezett.

Nem ment ez a minőség rovására?

Nem bort vásároltunk, hanem szőlőt, amit magunk dolgoztunk fel. Valójában persze sokat jelentett, hogy a szerencse itt is mellénk szegődött: az 1993-as remek évjárat volt, az akkori termésből átlagon felüli minőséget lehetett kihozni.

Annak az évnek a végén kezdődött el a 21. századi színvonalú, 100 000 hektoliter kapacitású borászat építése. Ma a 110 hektár rossz fajtaösszetételű, elöregedett ültetésű szőlő „helyén” 450 hektáron nő kiváló és változatos fajtájú gyümölcs, a borvidéken kívülről pedig csak a saját tulajdonú szekszárdi birtok 110 hektárjáról integrálunk szőlőt a termelésbe.

Úgy vélem, hogy a jó borásztól elvárható, hogy már az ültetvény telepítésekor tudja, milyen piacra szánja borát. Ha eladásra készítjük a bort, akkor a szőlő fejlődésének irányításától a marketingeszközök kiválasztásáig minden területen számolni kell az adott fogyasztó igényeivel.

Ma már egész évben folyamatosan tudunk jó minőséget szállítani, amit mindinkább elismer az angol piac is – bár hozzá kell tennem: boraink sikere a mindenkori országimázstól is függ.

És a hazai piac?

A magyar fogyasztók a 90-es évek második felében találtak rá igazán borainkra. ’96-ban kezdtük meg itthon is a tudatos értékesítési és marketingmunkát. Jó fogadtatásra talált Cserszegi Fűszeresünk Év Fehérbora címe is 1998-ban a híres Wine Challenge-en (egyik angol vevőnk nevezte be Woodcutters néven – az angolok az eredeti nevét nem tudták kiejteni). Az 1999-ben elnyert Év Borásza cím is igazolta az azóta is alkalmazott koncepciónkat.

Hilltop borcsaládunk modern fogyasztói trendeknek megfelelő ízvilágú, jó ár-érték arányú borokból áll. Az elmúlt időszakban számottevően változott belföldi kereskedelmi és marketingtevékenységünk: új partnerkapcsolatok épültek ki a legnagyobb hazai kereskedelmi hálózatokkal, illetve elegáns és fiatalos arculatot kaptak boraink. Sikereinket tükrözi, hogy folyamatosan és jelentősen növekszik belföldi forgalmunk.

Prémium kategóriájú
boraik is népszerűek!

Szőlőnk ötöde ebbe a kategóriába tartozik. Egyedi mikroklímájú, különleges ültetvényeinknek köszönhetően prémium borcsaládunk termékein túl a nagyborok szegmensében is jelen vagyunk a piacon. Ezek rendre sikereket érnek el a nagy nemzetközi borversenyeken.

Az automatizálás nincs összefüggésben a minőséggel; a legjobb francia borászatokban is minden fűthető-hűthető, számítógép által ellenőrzött; szükség is van erre, hiszen nem engedhetik meg maguknak, hogy rossz bort készítsenek. Nekünk azt kell bebizonyítanunk, hogy az igazán jó minőségű termékek nem a kis mennyiséget készítő borászatok privilégiuma.

Kapcsolódó cikkeink