Árrésstop ide vagy oda – olcsóbb lett a magyar bevásárlás? Három ország árainak tesztje
A magyar kormány 2024 tavaszán újabb intézkedést vezetett be az infláció megfékezésére: árrésstop lépett életbe 30 alapvető élelmiszerre, amelyek maximális árrése 10 százalékban lett meghatározva. De vajon valóban olcsóbb lett a magyarországi bevásárlás? A Deutsche Welle és a Telex közös riportja éppen ezt a kérdést járta körül egy nemzetközi ár-összehasonlító kísérlettel.
Három város, egy bevásárlólista
A riporterek három helyszínen – Budapesten, Nagyváradon (Románia) és Oberwartban (Ausztria) – mentek el élelmiszert vásárolni, ugyanazzal a tízes listával: liszt, tej, tojás, cukor, olaj, alma, vöröshagyma, csirkemell, sajt és tészta került a kosárba. A cél az volt, hogy ne csak az árstopos termékeket, hanem néhány más, alapvető élelmiszert is összehasonlítsanak.
Az eredmény? A magyar kosár nem lett a legolcsóbb. Bár egyes szabályozott termékeknél valóban kedvezőbbek voltak az árak, a nem árstopos élelmiszereknél már közel sem volt ennyire egyértelmű az előny. Egyes termékek Romániában, mások Ausztriában kerültek kevesebbe, mint Magyarországon.
Nem csak az ár számít – hanem a fizetés is
Az árak önmagukban nem elegendőek a teljes képhez. Fontos azt is látni, hogy mekkora vásárlóerőből gazdálkodhatnak az emberek az egyes országokban. Az Eurostat 2023-as és 2024-es medián kereseti adatai szerint:
-
egy osztrák dolgozó átlagosan három és félszer akkora jövedelemmel rendelkezik, mint egy magyar munkavállaló;
-
a román medián kereset már közelíti a magyart, de egyes térségekben – különösen a nyugati határhoz közeli nagyvárosokban – már meghaladja is azt.
Mindez azt jelenti, hogy hiába olcsóbb néhány termék Magyarországon, ha a keresetek lényegesen alacsonyabbak, akkor a mindennapi élelmiszerek beszerzése nagyobb anyagi megterhelést jelent a magyar háztartásoknak, mint az osztrákoknak vagy akár a romániai városlakóknak.
Árrésstop – hatásos, de nem mindegy, hogyan
A riport tanulsága, hogy az árrésstop önmagában nem elég a vásárlói terhek érdemi csökkentésére, különösen akkor, ha a szabályozás indirekt hatásai – például az egyéb termékek árának emelkedése, a kisebb boltok ellehetetlenülése – a piac egészére kihatnak.
Az intézkedés célja, hogy megakadályozza az indokolatlan áremelkedéseket, ugyanakkor a riport rávilágít: egy árstop nem pótolja a vásárlóerőt, és hosszabb távon akkor fenntartható, ha nem csak árakat, hanem jövedelmeket is figyelembe veszünk.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >Júniusban újra emelkedett az infláció – a gyümölcsök drágulása húzza felfelé az árakat
Júniusra 4,6 százalékra nőtt az éves infláció, szemben a májusi…
Tovább olvasom >Krisán László: A stabilizáció az első lépés, de a versenyképességhez új válaszokra van szükség
A vállalkozások számára 2024 a stabilizáció időszaka volt – de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >