Magazin: Zöldség-gyümölcs: rákapcsoltak a hiperek, szuperek, diszkontok

Dátum: 2019. 03. 26. 07:04

Magyarországon a megtermelt zöldségek és gyümölcsök fele a feldolgozóiparba, fele pedig a frisspiacra kerül. Egy magyar háztartás zöldséget évente átlag 89-szer vásárol; alkalmanként átlagosan 1,2 kilót. A magyar fogyasztók legtöbbet burgonyára költenek, majd paradicsomra, zöldpaprikára, hagymára, sárgarépára és káposztára. Ezt a GfK állapította meg egy 2017. október–2018. szeptember közti időszakban végzett vizsgálatával. Gyümölcsöt ritkábban vásárolnak a háztartások; 48-szor évente, egyszerre átlag 1,7 kilót.

Legfontosabb beszerzési forrás a hiper- és a szupermarket, a megkérdezett fogyasztók 39 százaléka szerint. Ez jóval kevesebb, mint az 53 százalékos európai átlag. A piacokat nevezte meg fő vásárlási helyszínnek a válaszadók 26 százaléka. Ennél nagyobb arányt Európában csak Romániában és Görögországban mértek. Viszont ennek a csatornának a kedveltsége csökkenő tendenciát mutat, ahogyan a zöldség-gyümölcs szaküzleteké is. Ezzel egy időben növekszik a diszkontok piaci részesedése, a Lidl, Aldi és Penny Market érdekes koncepcióinak hatására.

A Lidl és az Aldi kommunikációjukban hangsúlyozzák, hogy beszállítóiktól elvárják a Globális GAP-tanúsítványt. A Lidl minden szállítmánynál ellenőrzi a minőségi paramétereket; nemcsak műszerekkel, hanem kóstolással is. Az Aldi erre a friss kategóriára olyan minőségi normákat állított fel, amelyek szigorúbbak, mint amilyeneket a törvény előír.

Őket is lehet szeretni

A piacvezető Tesco 112 hiper-, 36 szupermarketjével és 59 kényelmi üzletével friss áruinak forgalmát újítások révén növelte. Két éve elkezdett átvenni beszállítóitól olyan termékeket is, amelyek esztétikailag vagy méretüket tekintve nem voltak kifogástalanok, viszont minőségük rendben volt. Elkezdték ezeket a „perfekten nem perfekt”-nek nevezett árukat csomagban, alacsonyabb áron kínálni. Ilyen csomagokból csak Magyarországon tavaly több mint 850 ezer darabot tudtak eladni. Azóta a Tesco mindegyik közép- és kelet-európai hipermarketjében árusítanak ilyen csomagokat.

Ezt a Penny Market követte Magyarországon, és kínál nem kifogástalan külsejű, másodosztályba sorolt termékeket azzal a szlogennel, hogy „Minket is lehet szeretni”. A boltokban a vevőket arról is tájékoztatják, hogy ezeknek a termékeknek a minősége első osztályú, és csak külsejük miatt adják őket olcsóbban.

A SPAR-nál, amely a magyarországi élelmiszer-kereskedelmi rangsorában harmadik, a gyümölcsnek és a zöldségnek stratégiai szerepe van. Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője így fogalmaz:

– Szándékosan helyezzük gyümölcs- és zöldségrészlegünket üzleteink bejáratához. Azt akarjuk ugyanis, hogy a vevők rögtön kellemes benyomást kapjanak, amit a termékek frissességével, vonzó külsejével és a választék szélességével el is érünk. Hozzáteszi: ugyanebből a meggondolásból állítanak fel nagy SPAR üzletekben salátabárt, innovatív szolgáltatás gyanánt: – Ezzel tudunk különbözni versenytársainktól, és vevőinknek olyan élményt nyújtani, amely miatt minden nap visszatérnek hozzánk.

Attraktív Vitamin Szalon

Érdekes koncepciót kezdett az attraktív gyümölcs- és zöldségkereskedelem érdekében megvalósítani a Vitamin Szalon Kft; egyelőre öt vonzó szaküzlettel, franchise rendszerben. Az üzletek közül egy Budapesten, négy pedig Szegeden biztosít első osztályú zöldséget és gyümölcsöt.

A társaság igazgatója Rácz József, aki a szalonokban kínált termékek kiváló minőségét mint a Kert-Ész Klub Egyesület elnöke garantálja. A klub negyven tagja termeszt zöldséget és gyümölcsöt az Alföld déli részén, ahol szakértelmük mellett kiváló talaj- és éghajlati viszonyok garantálják a príma minőséget. Emiatt választotta őket beszállító partnernek a Tesco, SPAR, Aldi, Auchan mellett a Coop és a Reál is.

B.E.