Webshop után appshop
A Mobile First mint webes tervezési-fejlesztési irányelv nem túl régi, ámde mostanra, amikor a webáruházak többségében 30–50%-os a mobileszközről érkező forgalom aránya, abszolút megkerülhetetlen. Erről, és úgy általában a webfejlesztői piacról beszélgettünk Máriás Zsigmonddal, a Loginet Systems Kft. ügyvezetőjével.
– A Loginet több mint 10 éve van jelen a szoftverfejlesztésben. Ha egy mondatban kellene összefoglalni: mi a legnagyobb különbség az akkori és a mostani piac között?
– Két fontos különbséget látok az indulásunkhoz képest: jelenleg nincs válság, a cégek és vállalatok szívesen ruháznak be, a digitalizációt kiemelten kezelik, erre extrán is költenek. A másik eltérést a munkaerőpiaci helyzet megváltozása jelenti: a jó fejlesztőket és szakembereket tíz évvel ezelőtt sem volt könnyű megtalálni, de jelenleg rendkívül drága a jó informatikai szaktudás, és azt is látjuk, hogy a kínálat is elég szűk.
– A digitális transzformáció sorra hívja elő a fejlesztési projekteket. Jelentősen hígult a szolgáltatói oldal, vagy még mindig kevesebb a kínálat, mint a kereslet?
– Az e-commerce területén kevés komoly kapacitásokkal rendelkező cég van, sok a kis hal. A jellemzően pár fővel dolgozó webfejlesztő cégek, bár olcsóbbak, viszont az ügyfél nem kap folyamatos kiszolgálást, így ezek a kisebb cégek nem versenytársaink, nem ugyanarra a célpiacra dolgozunk. Azok a vállalatok, amelyek az online kereskedelmet kiemelt értékesítési csatornaként kezelik, valamint versenyelőnyük származik az innovatív digitális megoldásokból, egy idő után eljutnak oda, hogy az időszakos fejlesztések már nem felelnek meg nekik, ilyenkor lépnek egy szintet az egyedi fejlesztések, a dedikált ügyfélmenedzselés és a folyamatos ügyfélkiszolgálást biztosító fejlesztő ügynökségek felé. Az ügyféltenderek jó visszajelzést jelentenek, hogy kik és miért kerülnek be – vagy éppen maradnak ki – a shortlistből.
– Egyre inkább hívószó a „mobile first” tervezési alapelv, utánament ennek a piac mind keresleti, mind kínálati oldalról?
– Egyértelműen, bár egyelőre még kevés olyan mobile first tervezésű projektet láttam, ahol előbb készült el a mobilnézet, mint a desktop, és ebben a megrendelői oldal is partner, azaz van még hova fejlődni. A LogiNetnél mi mindig mobile firstből indulunk ki, a felhasználói élményt és viselkedést középpontba helyező elvekre is figyelünk, projektjeink során ezekkel a kérdésekkel külön dedikált csapat dolgozik.
– Vannak-e olyan kutatási adatok, amelyek azt mutatják, hogy a vásárlók szívesen használnak applikációt online vásárlásra? Milyen szegmensekben érvényesül ez a legjobban?
– Igen, az angol piacon a vásárlások 50%-a már branded appon keresztül történik. A felhasználók szeretik az appshopokat, kényelmesebbnek, gyorsabbnak találják őket, kedvelik a személyre szabott ajánlatokat push notification megoldásokon keresztül. Általában 3-4-szer több időt töltenek el az appshopokban, amelyek fontosak a cégek brandépítési stratégiájának szempontjából is. Az appshopok alkalmasak arra, hogy az okostelefonok natív funkcióit (GPS, kamera) is használják, így nagyon magas felhasználói élményt tudnak nyújtani. A Criteo egy tanulmánya szerint azok az értékesítők, akiknek van appshopjuk és költenek az appmarketingre, egy év alatt akár 30%-os online bevételnövekedést is realizálhatnak.
Mi azt látjuk, hogy a piactól, a termékkörtől és üzleti modelltől is függ, hogy a felhasználók az app mellett döntenek-e. Az olyan gyakran vásárolt termékek, mint a napi fogyasztási cikkek, a drogériai cikkek, az étrend-kiegészítők esetében megtérülő lehet az appshop indítása. A tapasztalat azt is mutatja, hogy a telekommunikációs szektorban, az online piacterek szegmensében is mindenképpen érdemes megfontolni applikáció indítását. //
Kapcsolódó cikkeink
Így működnek majd a távfelügyelt boltok
A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az…
Tovább olvasom >A magyarok több mint háromnegyede nyitott a használt termékeket online vásárlására
A magyarok 77 százaléka nyitott a használt termékek online vásárlására,…
Tovább olvasom >Merjünk a jövőbe nézni!
Az adat az egyik legnagyobb értékké és erőforrássá válik, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >Díjemelés a Magyar Postánál: ennyibe kerülnek majd a leggyakoribb postai szolgáltatások 2025-ben
A Magyar Posta célkitűzése továbbra is az, hogy hatékonyan és…
Tovább olvasom >Nébih: rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat hívott vissza az LPP Hungary Kft.
A SINSAY márkájú, rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat a termékről leváló fóliaréteg…
Tovább olvasom >