Vitás kérdés, mi számít magyar élelmiszernek
Az élelmiszerkódexben is hagytak kibúvót az import alapanyagok használatára, így nehéz megválaszolnunk a kérdést, mi is számít valójában magyar élelmiszernek – derül ki a Napi Gazdaság cikkéből.
A jogszabályok szerint nem kell feltüntetni a származási helyet, de a legtöbb terméket természetesen be lehet azonosítani. A fogyasztó számára ezzel együtt is kideríthetetlen, hogy az áru alapanyaga honnan származik. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy rengeteg olyan termék akad, amelyek magyarországi márkának számítanak ugyan, de a gyártó külföldön gyártatja a terméket vagy külföldi alapanyagból készíti itthon. A legtöbb ilyen márka a tejtermékeknél fordul elő, így nem véletlen, hogy a hazai piacon a tejtermelők szólaltak fel leghangosabban a magyar termékek mellett. A húskészítményeknél elenyésző a külföldi alapanyagból előállított magyar márka, nem jellemző az importtermék keveredése a magyar hozzáadott értékkel, de ez a termékkategória sem mentes az "árnyomó" importtól. Az élelmiszerkódex nagyon pontosan fogalmaz az alaptermékeknél, ám az ebből előállított cikkeknél már kevésbé világos, mit tart magyar terméknek. Az itthon csomagolt külföldi termékek például nem számítanak magyar eredetűnek, viszont a definíció szerint az is magyar termék, amelybe importot is kevernek, de fontos, hogy legyen benne magyar. Az élelmiszer-piaci átfedések miatt a magyar kódex sem tekintheti a magyar piacot önálló egységnek, így csak arra ösztönzi a Magyarországon működő kereskedelmi és termelői vállalkozásokat, hogy ha lehet, használják a magyar alapanyagokat. A gyártók várhatóan nem változtatják meg jelenlegi stratégiájukat, elvégre konkrét tiltás nincs, és egyes magyar márkákat bizonyos esetekben továbbra is külföldön gyártatnak vagy import alapanyagból állítják elő, és így a kódexben megfogalmazott korlátozásnak is eleget tesznek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >