Verhetetlen dobogósok – Megjelent az FMCG-piac 2022. évi kereskedelmi toplistája

Szerző: Hermann Zsuzsanna Dátum: 2023. 06. 06. 16:24

Nem volt eseménytelen az elmúlt pár év sem a gazdaságban, sem az FMCG-piacon. Új intézkedések, átformált piaci környezet, folyton változó vásárlói reakciók… 2022-ben sem volt igazán mihez hozzászokni – a folyamatos változást és kiszámíthatatlanságot leszámítva. Ebben a környezetben álltak helyt tavaly is a kereskedelmi láncok, és nem is akárhogy. Az idei toplista számos meglepetést mutat, de nem a dobogón…

A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.

 

Hermann Zsuzsanna.Trade magazin

Hermann Zsuzsanna
ügyvezető-főszerkesztő
Trade magazin

A diszkontláncok szárnyalása töretlen volt 2022-ben is. Így nem csoda, hogy a Lidl első helyét – ahogy szokták mondani – „lóhosszal” megőrizte. De, míg korábban a diszkont-triumvirátust jelentő: Lidl, Penny, Aldi sorrendjében évek óta nem volt változás, most hatalmasat előzött az Aldi, és a 9. helyről a 6. helyre lépett előre, a Lidlhöz hasonló, 30% körüli forgalombővüléssel. Ezzel maga mögé utasította a Penny láncot is, és bár a forgalom közeli értékeket mutat, a boltszám jelentősen eltér. Fontos megjegyezni, hogy a Penny se tétovázott sokat, mert Ő is lépett egyet előre, így idén a 7. helyen zárt.

– Az idei toplistában a pozitív meglepetések közé tartozik, hogy bővítettük 15 szereplősre a rangsort. Hiszen egyre többen érik el azt a forgalmi határt, amellyel az adott évben be lehet kerülni – mondja Hermann Zsuzsanna, a minden évben megjelenő FMCG Kereskedelmi Toplistát megjelentető Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője. – Az új szereplők – Kerekes, Napcsillag, Dél-100 – által üzemeltetett láncok sikerei is példátlannak mondhatók. Ha megnézzük ezeknek a „kisebb” láncoknak a forgalmi bővülését – káprázatos! Még akkor is, ha tudjuk, hogy az infláció minden lánc forgalmán nagyon sokat dobott.

Persze, senki ne értse félre, a táblázatban mindig bruttó forgalmak szerepelnek, ami messze van a profittól, de még a nettó árbevételtől is! És üzleti szempontból nem csak az eladási árak nőttek, a másik oldalon minden költségsor összege (üzemeltetési és bérköltségek, beszerzési árak, adók…) szintén.

A hipermarketek közül a SPAR-nak és Tescónak is sikerült megőriznie a pozícióját, és bár az Auchan visszacsúszott 3 helyet, vagyis a 6.-ról a 9.-en végzett most, elvitathatatlan, hogy a teljes toplista összes lánca közül a forgalmi adatok és boltszám alapján a legnagyobb hatékonyságot az Auchan könyvelheti el.

Ha a drogériákat elemezzük egy kicsit, akkor az elvártak szerint tartják a forgalmi bővülésüket, bár közöttük is vannak extra kiemelkedők, mint ahogy a legkisebb Dél-100 lánc is, amely így idén már bekerült a toplistába.

A hazai láncok táborában a legnagyobbak „szentháromságában” nincs változás sorrendben, a két számjegyű forgalmi bővülés egyértelmű, igaz, hogy ezzel az inflációs emelkedést nem követték. A kisebb hazai láncok bővülésére viszont joggal kapja fel a fejét mindenki, hiszen kiemelkedően sikeres üzletstratégiát mutatnak a számok.

– A toplista idén két adatsorral is bővült – hívja fel a figyelmet az ügyvezető. – Az egyik a dolgozói létszám, amellyel a KSH által minden évben kiemelten kezelt kereskedelemben dolgozók létszámára és ezzel fontosságára szeretnénk mi is felhívni a figyelmet tényszerűen. Ebben a táblában csak a nemzetközi láncok által foglalkoztatott dolgozók száma tavaly megközelítette az 58 ezret. A másik kiemelt adat a kereskedelmi adó, amelynek fontosságát nem kell hogy részletezzük. A táblázatban közölt adatok alapján az itt látható nemzetközi láncoktól 2022-ben befolyt összeg meghaladta a 130 milliárd forintot!

 //

Kapcsolódó cikkeink