Rekordot várnak a tavalyi agrárexporttól
Várhatóan rekordösszegű lesz a tavalyi agrárexport, amely már az év első 11 hónapjában meghaladta a 2016 egész évi 8 milliárd eurós (2400 milliárd forint) szintet – mondta Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkára Budapesten sajtótájékoztatón.
A rendezvényt a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban tartották, ahol megnyílt a Sirha Budapest nemzetközi élelmiszeripari és HoReCa szakkiállítás, egyben elindult az agrártárca, az Agrármarketing Centrum (AMC) valamint a Vágóállat és Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) közös, sertéshús-fogyasztást ösztönző kampánya.
Czerván György ismertetése szerint a sertéságazat kibocsátása tavaly mintegy 240 milliárd forint volt, a mezőgazdaság összes kibocsátásának 9,4 százalékát tette ki.
A sertésvágások élősúlyban 1 százalékkal emelkedtek 2017-ben – mondta el az államtitkár. Örvendetesnek nevezte, hogy ezen belül több mint ötödével visszaesett az anyakocák vágása. A tenyészsertés import eközben nagymértékben emelkedett, így összességében arra a következtetésre lehet jutni, hogy kezd helyreállni a sertéstenyésztési kedv Magyarországon – emelte ki.
Hangsúlyozta azt is, hogy hosszú évek recessziója után újra nő a külpiaci kereslet a magyar sertéshús iránt, elsősorban a japán, a román, a kínai, az olasz és a horvát piacon.
Czerván György emlékeztetett arra, hogy a szaktárca az elmúlt időszakban több jelentős intézkedést hozott a magyar sertéságazat körülményeinek javítása érdekében. Példaként említette, hogy az uniós közvetlen támogatásban nem részesülő sertéságazat támogatása 6 milliárd forintról 17,8 milliárd forintra emelkedett az állatjóléti támogatásokon keresztül. Továbbá az állati hulla ártalmatlanításának és elszállításának támogatására elkülönített forrás 3,6 milliárd forintra emelkedett. Az állatbetegségek megelőzését célzó nemzeti támogatás keretösszege a 2010-es 4,5 milliárd forintról 2017-re 10,5 milliárd forintra nőtt. A múlt évtől 1,3 milliárd forint lett az állattenyésztési feladatok megvalósítására felhasználható összeg.
Az államtitkár aláhúzta: a 2012-ben elindult sertésstratégia keretében kiépült a sertéságazati információs rendszer, a tenyésztést és a teljesítményértékelést segítő infrastrukturális beruházások valósultak meg, létrejött a Kiváló Minőségű Sertéshús (KMS) védjegy és minőségtanúsítási rendszer. A ma már több termékkört érintő általános forgalmi adómérséklés a sertéságazatban indult el, ahol mára ez a teljes termékpályát lefedi.
A sertéságazati áfacsökkentés eredményességét mutatja Czerván György szerint, hogy a húsféleségeken belül 2016-ban a sertéshúsfogyasztás emelkedett a leginkább. Ez jelenleg éves szinten egy főre vetítve mintegy 27-28 kilogramm Magyarországon. A 33-34 kilogrammos uniós átlagtól még így is elmarad, ezért is indul a sertéshús fogyasztását ösztönző kampány – jelezte Czerván György.
Daróczi László, az AMC ügyvezetője tájékoztatása szerint a szerdán induló kampány április 30-ig tart. A kampány a médiumok mellett az áruházláncokban kóstoltatással, valamint különféle rendezvényeken – például böllérversenyen – folyik. Külföldön is népszerűsítik majd a kiváló minőségű magyar sertéshúst, például a Távol-Keleten és Szerbiában. A kampányra összességében az idei első fél évben mintegy 320 millió forintot költenek; ebből mintegy 60 millió forintot külföldön – mondta el az MTI-nek Daróczi László.
Babati Zoltán, a VHT elnöke az MTI-nek kifejtette, hogy a biztonságos és jövedelmező értékesítés nem valósítható meg célzott reklámtevékenység nélkül, a fogyasztót ugyanis meg kell győzni arról, hogy vegyen és egyen több kiváló minőségű magyar sertéshúst. A kampánytól azt várja Babati László, hogy az átlagos magyar sertéshúsfogyasztás éves szinten egy főre számítva 1,0-1,5 kilogrammal tovább nő. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Zöld gasztronómia – Mi lehet a fenntartható siker receptje?
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállításon, az MMSZ HoReCa és Event…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt hazánk agrár-külkereskedelme tavaly
Tavaly az agrárexport értéke elérte a 13,4 milliárd eurót, ezzel…
Tovább olvasom >Megnyílt a Sirha Budapest Nemzetközi élelmiszeripari szakkiállítás
Megnyílt a Sirha Budapest Nemzetközi Élelmiszeripari és HoReCa szakkiállítás kedden…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >