Új kutatással segíti az álláspiacra való belépést az Adecco

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 11. 19. 11:18

Az Adecco első globális tanulmánya fellebbenti a fátylat az álláskereséssel, a digitális hírnévvel valamint a munkaerő-kereséssel kapcsolatos legfontosabb kutatási eredményekről a közösségi média korában.

Adecco

A világ vezető HR-szolgáltatójaként működő Adecco Csoport új kiadvánnyal jelentkezik # Közösségi toborzás – álláskeresés, digitális hírnév és HR gyakorlatok a közösségi média korában címmel. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy ma már a közösségi média az új álláspiac, és ez a jövőben egyre inkább így lesz. Ennek ellenére sem az álláskeresők, sem pedig a felvételiztetők számára nem mindig egyértelműek melyek a leginkább bevált jó gyakorlatok, módszerek. Az Adecco a Milánói Katolikus Egyetemmel együttműködésben készült tanulmánya minden eddiginél részletesebb adatokkal szolgál a témában, szakszerű tanácsokkal szolgál arra vonatkozóan, hogy miként léphetünk be sikerrel a közösségi média segítségével az álláspiacra.

Az Adecco felmérésében 24 országból több mint 17 000 álláskereső és több mint 1 500 munkáltató osztotta meg véleményeit és élményeit a közösségi média használatáról munkaerő-toborzás vagy álláskeresés kapcsán. Az elemzett adatok főleg a közösségi média szakmai célokra való felhasználását, az álláskeresők és az álláslehetőségek összepárosításának hatékonyságát, valamint a webes hírnév relevanciáját és toborzásban játszott szerepét vizsgálták.

Az eredményekből világosan kitűnik, hogy ma már a közösségi média az új álláspiac és ez a jövőben egyre inkább így lesz, tehát szerepe kulcsfontosságú a megfelelő munkaerő felkutatásában és a toborzásában. Az Adecco tanulmányából megállapítható, hogy 2013-ban a toborzási tevékenység több mint fele (53%) az interneten zajlott, ezen belül is elsősorban a közösségi médián keresztül. Várhatóan 2014-ben ez az arány tovább növekszik (61%-ra). Konkrétan tízből hét toborzó azt nyilatkozta, hogy használja a közösségi médiát a HR tevékenységek ellátásához és tízből öt álláskereső szintén arról számolt be, hogy a közösségi médián keresztül is keres álláslehetőségeket. Továbbá az álláskeresők majdnem 30%-át már legalább egyszer megkereste egy toborzó a közösségi médián keresztül és 9%-uk állásajánlatot is kapott.

A várakozásokkal ellentétben a közösségi médián keresztüli álláskeresés már nem csak a magasan képzett és tapasztalt jelöltek kizárólagos előjoga; a kutatás kimutatta, hogy ma már a közösségi médián keresztül keresett profilok többsége nem vezető pozíciók betöltésére irányul.

További fontos megállapítás, hogy az online kapcsolatépítés fontos szerepet játszik mind a toborzási, mind az álláskeresési tevékenységekben. A gazdagabb online kapcsolati hálóval rendelkező álláskeresők jobb eredményeket érnek el a toborzókkal való kapcsolatfelvételek és az állásajánlatok számát tekintve is. A magas státuszú online kapcsolati hálóval rendelkezők eredményesebbek a magas státuszú offline hálóval rendelkezőknél is.

A tanulmány megállapítja, hogy számít a jelöltek közösségi médián belüli hírneve, és a toborzók nagyban támaszkodnak a közösségi hálózatokra ennek felmérésében. Erre a célra továbbra is elsősorban a LinkedIn felületét használják (68%), de a Facebook is releváns lehet (52%), annak ellenére, hogy ez utóbbira általában inkább személyes kapcsolattartásra szolgáló oldalként tekintenek. A potenciális jelöltek profiljának megtekintésekor a toborzók felmérik a korábbi szakmai pályafutást. A szakmai elismerésekkel és eredményekkel kapcsolatos információk szintén fontosak, bár gyakran kimaradnak a profilból.

A toborzók a jelöltek személyiségét is igyekeznek feltérképezni. Körülbelül egy harmaduk beismerte, hogy utasított már el jelöltet a profilján szereplő tartalom vagy képek miatt. Különös figyelmet szentelnek a posztolt megjegyzéseknek, különösképpen az egyetemi vagy munkahelyi szabályokat esetleg sértő tevékenységekhez kapcsolódóan. Ennek ellenére az álláskeresők túlnyomó többsége alábecsüli a személyes kapcsolatrendszerük szakmai jelentőségét.

Általában azt mondják, hogy nem posztolnak szenzitív vagy kompromittáló képeket, ami jelzi, hogy gyakran nincsenek tudatában internetes kommunikációs döntéseik hatásának.

„Ehhez tud útmutatást adni az Adecco” – mondta Silvia Zanella, az Adecco globális közösségi média és online marketing igazgatója. „A közösségi médián keresztüli toborzás mára meghatározó jelentőségűvé vált és kétségtelenül a jövőben is meghatározó lesz. Mi segíteni tudunk az álláskeresőknek abban, hogy hogyan használják jól a közösségi hálókat a korlátlan lehetőségek jobb kiaknázására és a toborzóknak is biztosítani tudjuk a legjobb eszközöket ahhoz, hogy javíthassák a szakmai közösségi médiával kapcsolatos gyakorlataik minőségét. Ennek érdekében tettük közzé a közösségi média használatára vonatkozó aranyszabályainkat mind az álláskeresők, mind a toborzók számára.”

Kapcsolódó cikkeink