Turizmus Konjunktúra Index
A turisztikai ágazat információhiányának csökkentését hivatott szolgálni a VIMOSZ, a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány és a GKI által alkotott Turizmus Konjunktúra Index (TKI)
A tágabb értelemben vett turisztikai ágazat régóta küzd a kevésbé reprezentatív felmérések eredményeiből adódó információhiánnyal. Eddig nem született még olyan felmérés, amely valós képet adna az ágazat szereplőinek várakozásairól, amely főként a COVID járvány utáni időkben elengedhetetlen lenne a gazdaságirányítási döntéshozók, illetve a közvélemény megfelelő tájékoztatásához és az érintett vállalkozások számára is orientációt adhat fejlesztéseik megkezdése előtt. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen ennek hiánypótlására megalkotta a Turizmus Konjunktúra Indexet (TKI).
A TKI célja, hogy a turisztikai ágazat információhiányát csökkentse, valamint a jövőben havi gyakorisággal mérje az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, a piac és a közvélemény számára ezzel információt biztosítva a közeljövőben várható trendekről. Továbbá az Index azzal a céllal is került megalkotásra, hogy valós képet adjon a pandémia utáni időkben az ágazat iránti kereslet változásairól.
A COVID kapcsán látszott különösen, hogy nem volt egy előrejelző index rendszer, ami számos országban segítette a gazdaság irányítását, de a cégeket is a döntéshozatal során.
Az Index egy fontos újdonság, mert kellő figyelmet fordít az ágazatban túlnyomó többségben levő kis- és középvállalatok véleményére, igényeire is (pl. a KSH sem méri az 5 fő alatti foglalkoztatottak adatait). A rendszeres megjelenéssel a szakma szereplőit kívánjuk segíteni, hogy döntéseiket tényszerű számok alapján hozhassák meg, ne pedig a közelmúltban jellemző egy-egy szakmainak mondott (de valójában partvonalon kívülről történő) bekiabálás kreálta hangulatban. Az Index segítséget nyújthat ezeknek a kis- és középvállalatoknak, hogy a piaci hangulat ismeretében döntsenek. Az index jelentőségét felismerve a legtöbb szakmai szövetség támogatását nyújtotta a sikeres beindításhoz.
Az áprilisi felmérés tesztjelleggel került lebonyolításra, majd ezt követően májusban elkészült az első éles Turizmus Konjunktúra Index felmérés. A szervezők mostantól havonta kívánja a vizsgálatot elvégezni és az indexet megjelentetni.
A hasonló német társszövetség, a DEHOGA is havonta készít konjunktúra indexet, az ENSZ Turisztikai Világszervezete pedig negyedévente.
Most jelent meg a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) legutóbbi bizalmi indexe is. Az index a világjárvány kezdete óta először tért vissza a 2019-es szintre, ami azt tükrözi, hogy a turisztikai szakemberek világszerte egyre optimistábbak, különösen az Európán belüli és az Egyesült Államokból Európába irányuló utazások tekintetében.
A turisztikai szakemberek túlnyomó többségének (83%) várakozásai pozitívak a 2022-es évre, amennyiben a vírus megfékezhető, valamint a desztinációk továbbra is enyhítik vagy feloldják az utazási korlátozásokat. A szakértők nagyobb hányada (48%) szerint a nemzetközi érkezések száma 2023-ban visszatérhet a 2019-es szintre (a januári felmérés 32%-áról), míg a januári felméréshez képest (64%) csökkent a 2024-es évet vagy a még későbbi évet jelző szakértők aránya (44%).
A Turisztikai Világszervezet felülvizsgálta a 2022-re vonatkozó kilátásait. A nemzetközi turistaérkezések száma most már várhatóan 2022-ben elérheti a 2019-es szint 55-70%-át. Ellenben ennek alakulására több körülmény is hatással lehet, többek között az utazási korlátozások további feloldásának üteme, az ukrajnai háború alakulása, a pandémia esetleges újabb kitörései, illetve a globális gazdasági feltételek, különösen az infláció és az energiaárak változása.
Kapcsolódó cikkeink
GKI elemzés: Keresetek – mennyi az annyi?
Az utóbbi hónapok egyik leggyakoribb kérdése, hogy a rendkívül magas…
Tovább olvasom >Magasak a lakosság árvárakozásai: alig változnak az inflációs illúziók
2022–23-ban az árak növekedése állt a közbeszéd középpontjában, ám ez…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Kicsi a bors, de erős: a magyar KKV-k helyzete
Az elmúlt két hónapban a kormány az új gazdasági akcióterv…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >„Kényelmi” tálca – A nap képe
A hirtelen mozdulatok sem okozhatnak kárt a Couch Drink +…
Tovább olvasom >