Túlélte a jégkorszakot a jegestea

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 07. 13. 10:22

A COVID okozta sokk más impulz termékekhez hasonlóan a jegestea-eladásokat is befagyasztotta, ám 2021-ben a korábbi szintet meghaladó mértékben erősödött a kategória. Egyre trendibbek a fenntartható gazdálkodásból származó tealevelek, egészségesebb összetevők, valamint a csomagolóanyagok környezetbarát megoldásai. És bár az alapízek letaszíthatatlannak látszanak a trónról, a gyártók újabb és újabb ízekkel, ízkombinációkkal kísérleteznek.

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója a Nielsen adataiból azt olvassa ki, hogy a 2020-as év nehézségei után, amelyek elsősorban a koronavírus-világjárvány kitörésére és hatásaira vezethetőek vissza, 2021-ben a jegestea kategória ismét növekedő pályára állt. Az egyre javuló fogyasztási adatokban jelentős szerepet játszott a horeca értékesítési csatorna újranyitása. A kedvező feltételeknek köszönhetően a 2021. február és 2022. február között eltelt 12 hónapban mintegy 22%-os értékbeni növekedést könyvelhetett el a jegestea kategória a teljes üdítőital-piacon.

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország

– A Coca-Cola Magyarország portfóliójában is jól érzékelhető a kategória növekedése, büszkék vagyunk rá, hogy a Fuzetea továbbra is a hazai fogyasztók kedvenc jegesteamárkája, piacvezető szerepünk töretlen – jelzi a szakember, aki szerint a jegestea kategória minden értékesítési csatornában nőni tudott, a legdinamikusabban a diszkontereknél, ahol mintegy 16%-os értékbeni és 4% körüli volumennövekedés tapasztalható. Csomagolás tekintetében a PET-palackos termékek a legnépszerűbbek a magyar fogyasztók körében, míg a kiszerelések közül a kis (0,5 liter) és a nagy, családi kiszerelések (1,5 liter) egyaránt kedvelt alternatívák.

Perge Dániel, Szentkirályi

Perge Dániel
brand manager
Szentkirályi Magyarország

– Az elmúlt időszak kihívásai az üdítőital kategóriák közül az egyik legnagyobb mértékben a jegesteapiacot érintették. A horeca csatorna teljes lezárása mellett az on-the-go fogyasztás radikális csökkenése is negatívan hatott az eladásokra – veszi át a szót Perge Dániel, a Szentkirályi Magyarország brand managere. – A kereskedelmi márkák más kategóriákhoz hasonlóan a jegesteapiacon is évről évre jelentős volument mozgatnak, azonban nem érzékelhető az ilyen típusú márkák trendszerű fejlődése. A fogyasztók továbbra is keresik a márkázott, prémium termékeket, például a Szentkirályi Magyarország által forgalmazott Lipton Ice Tea jegesteát is.

A brand managertől azt is megtudjuk, hogy a korábbi trendeknek megfelelően a piacon továbbra is nagy hangsúlyt kap az egészségtudatos táplálkozás támogatása, valamint folytatódik a cukorcsökkentett és a cukormentes jegesteák térnyerése.

Tovább hódítanak az alapízek

Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. senior brand managere azt mondja, a 2021-es év a XIXO márka egyik legizgalmasabb éveként fog emlékezetükben megmaradni.

Vecsei Márton SWISS

Vecsei Márton
senior brand manager
HELL ENERGY
Magyarország

– A márka tavalyi megújításával új fejezetet kezdett a kategóriában, és – mint a Nielsen jelentéséből is látszik – a kihívások és piaci hatások ellenére is a XIXO lett az a márka, amely a legtöbb darab jegesteát értkesítette 2021 egészét nézve. Dinamikusan, a kategória átlagánál sokkal nagyobb mértékben tudtunk növekedni, ami jó alapot ad a jövőbeli építkezésre. Ebből adódóan 2022-ben sem lehet más a cél, mint ennek a pozíciónak a megtartása, megerősítése, amire minden esélyünk megvan azzal a stratégiai és szervezeti támogatással, amely a márka mögött áll – fejti ki Vecsei Márton.

Elmondása szerint a XIXO kiválóan teljesített az egyre töredezettebb kereskedelmi struktúrával bíró piacon, ami bizonyíték arra, hogy minden bolttípusban keresett márkáról van szó, emellett bírja a saját márkás termékek irányából érkező nyomást is.

– Folyamatosan figyelemmel kísérjük a fogyasztói elvárásokat és azok változását. Épp ezért jó hír, hogy irányváltásra nem kényszerültünk 2021-ben sem, hiszen a márka fundamentumainak tekinthetők azok a trendek, amelyek a modern jegestea-fogyasztó számára egyre inkább fókuszba kerülnek. Ilyen például természetes összetevők használata, amely miatt a mi teáink természetes teakivonattal és gyümölcslé-koncentrátummal készülnek, vagy például a cukorfogyasztás mérséklése, amely okán immáron 3 különböző ízben érhetőek el termékeink ZERO változatban. Vagy éppen a környezetvédelem témája, amelyre kiemelt figyelmet fordítva, a végtelenszer újrahasznosítható alumíniumdobozainkkal mutatunk irányt a kategóriában – mutat rá Vecsei Márton, senior brand manager.

A 2021-es év a Márka Jeges Tea üdítőcsaládban is fejlődést hozott: a kategória 24%-os növekedést ért el, ezzel már közel 20%-át adja a vállalat eladásainak.

Horváth Adrienn, Márka

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó

– Nem győzzük hangsúlyozni, hogy ahhoz, hogy a Márka Üdítőgyártó Kft. a járványhelyzet első évében 37%-os növekedést tudott elérni, elengedhetetlen volt a beszállítóink, alvállalkozóink pontos és precíz kiszolgálása irányunkban, a kereskedelmi partnereink felénk tanúsított bizalma, az egységeikben dolgozó kollégáik helytállása és nem utolsósorban saját munkatársaink rendkívül fegyelmezett és kitartó munkája. Úgy gondoljuk, ez az eredmény csak együtt, összefogásban sikerülhetett, amiért hálásak vagyunk. Bízunk benne, és azon dolgozunk, hogy ezeket a közös sikereket ebben az évben is elérhessük – avat be Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.

– Korábban is tapasztaltuk, ami a pandémia következtében tovább erősödött, hogy a fogyasztók kifejezetten preferálják a magyar vállalkozások termékeit, illetve esetünkben ráadásul egy nagy múltú, régóta szeretett márkáról lévén szó. Így leginkább pozitív fogadtatásról és folyamatosan növekvő keresletről tudunk beszámolni mind a vásárlók, mind a kereskedelmi partnereink részéről – teszi hozzá a marketingigazgató.

Tealevelek fenntartható gazdaságból

2019-es újrabevezetése óta a Maspex Olympos Kft. által forgalmazott Nestea forgalma évről évre dinamikusan növekszik minden cikkelemet tekintve.

Peres Patrícia, Maspex

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos

– Az alapízek (citrom, barack) mind klasszikus, mind zero változatban nagyon jól teljesítenek, és a citrusos zöld tea, valamint a tavaly májusban bevezetett mangó-ananász íz is nagyon kedvelt lett a fogyasztók körében. Havas szilva termékünk immár második éve nagy sikert aratott az őszi-téli szezonban – újságolja Peres Patrícia, brand manager.

A felelős gazdálkodás jegyében a Nestea termékekben felhasznált tealevelek 100%-a India egy meghatározott, szigorúan ellenőrzött termőterületéről származik, ami hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat állandó, kifogástalan és magas minőséget biztosíthasson fogyasztói számára.

A Szentkirályi Magyarország idén egy izgalmas újdonságot mutat be a vásárlóknak, hiszen megújul a Lipton Ice Tea csomagolása.

– A vadi új külső hűen tükrözi a márka esszenciáját, és azt üzeni, hogy egy mosoly, valamint a Lipton palackokban rejlő napsütötte, zamatos ízek még a legnehezebb időszakokat is segítenek átvészelni – nyilatkozza Perge Dániel.

Palkó András elárulja: a jegesteapiac meghatározó ízvariánsai továbbra is a citrom- és a barackízesítésű teák, mint alapízek. Ugyanakkor egyre nő azoknak a fogyasztóknak a köre is, akik nyitottak az új, különleges és izgalmas ízkombinációkra. Jellemzőek még a piacra a szezonális ízesítésű termékek, amelyek az aktuális évszak esszenciáját zárják magukba, illetve népszerűek a cukormentes variánsok is.

– A Coca-Cola Magyarország kínálatában elérhető Fuzetea márkánk esetében arra törekszünk, hogy a 100%-ban fenntartható gazdaságokból érkező és az Esőerdő Szövetség minősítésével rendelkező lágy tea, valamint a finom gyümölcsök kombinációjából izgalmas ízfúziókat hozzunk létre, amelyek megfelelnek a különféle fogyasztói ízlésvilágoknak, igényeknek. A termékek között megtalálhatók a klasszikus alapízek egy kis csavarral megbolondítva, emellett több fekete és zöld tea alapú ízkombinációval rendelkezünk hozzáadott cukrot tartalmazó és cukormentes változatokban, valamint szezonális termékeket is kínálunk fogyasztóinknak – informál a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.

A téli hónapokban nagy népszerűségnek örvendő szezonális termékeikkel – Fekete Tea a Szilva ízével és Fekete Tea az Alma és a Fahéj ízével – a tavalyi év végén jelentek meg a piacon, most pedig, a nyár közeledtével egy újabb limitált kiadású ízvariánst hoznak el a hazai fogyasztóknak a Fuzetea márkán. A fekete tea fúziója a meggy és a bodza ízével üdítő felfrissülést jelent majd a legmelegebb nyári napokon. Az új szezonális íz mellett állandó portfóliójuk is bővült a zöld tea alapú lime- és mentaízesítésű jegesteával.

Folytatódik a cukorcsökkentett és a cukormentes jegesteák térnyerése

Különleges ízek, egészségesebb összetevők

Ízben a Márka teáknál is a barack és a citrom a két fő zászlóshajó.

– Érdekesség, hogy ezeket az ízeket nem csak a magyar fogyasztók választják előszeretettel, de talán még számunkra is meglepő módon, nagy sikerrel exportáljuk Olaszországba is. A Márka dobogó harmadik helyezettje egyre stabilabban az eper. A „kiegészítő” ízek térnyerése évről évre számottevő – míg az előző években a szilva tört a legnagyobb mértékben előre, 2020-ban a zöld és a birsalma-ízesítésű fehér teánk eladásaiban mértük a legmagasabb növekedést – jegyzi meg Horváth Adrienn.

Látva, hogy milyen népszerűségnek örvendenek a zöld és a fehér tea alapú jeges teáik, ebben az irányban fejlesztenek a továbbiakban is. Jelenleg is zajlik felsőlajosi zöldmezős beruházásuk harmadik üteme, ennek befejezése szükséges ahhoz, hogy legyen újra szabad kapacitás mind gyártásban, mind raktározásban, hogy ebben a termékkategóriában is tudjanak újdonságot piacra dobni.

– Idén, ameddig az építkezések, bővítések és az új gépsor telepítése zajlik, saját laboratóriumunkban és fejlesztő csapatunkkal gőzerővel dolgozunk új receptúrákon és új designon is. Amit azonban már a jelenlegi gyártástechnológiánk is enged a korábbi innovációknak köszönhetően, a Márka Jeges Teákat hamarosan tartósítószer-mentesen lehet fogyasztani – hívja fel a figyelmet a marketingigazgató.

Vecsei Márton fontosnak tartja hangsúlyozni, vállalatuknál bíznak abban, hogy tovább erősödik a környezettudatosságra és a természetességre való törekvés. Mint mondja, ezekben mindig is erős volt a XIXO márka, így fel vannak készülve ezekre a hosszú távon hatást kifejtő fogyasztói elvárásokra. Emellett törekednek arra, hogy az egyre szerte ágazóbb, különlegesebb ízekre vonatkozó elvárásokat egy széles és mindenki számára izgalmas termékeket kínáló portfólióval tudják kielégíteni.

– Elvitathatatlan a jegestea kategóriában a szezonális ízek fontossága. Korábban inkább a téli időszakra összpontosítottuk ilyen szempontból a figyelmünket, viszont idén először egy dedikált nyári ízzel köszöntjük a nyarat. Májusban megérkezett a boltok polcaira a XIXO – Görögdinnye-Málna ízű Ice Teája. Az új ízzel azon fogyasztókhoz szólunk, akik szívesen ugranak fejest egy izgalmakkal és élményekkel teli nyárba, amihez tökéletesen passzol az új XIXO Ice Tea is. A közkedvelt dinnyeízt ízletes málnával tovább fokoztuk, így megalkotva egy igazán egyedi és mégis megkapó ízvariánst, csomagolás tekintetében pedig a limitált szériás minta mellett külön nagy figyelmet fektettünk arra, hogy a termék színével is felhívja magára a figyelmet. //

 

Tovább nő a jegestea forgalma

A 2021. áprilistól 2022. márciusig tartó periódusban a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján több mint 24 milliárd forintért közel 120 millió liternyi jegesteát vásároltak a hazai fogyasztók. A kategória 17%-os értékbeli és 8%-os mennyiségbeli növekedést tudott produkálni az előző, azonos időszakhoz képest.

NielsenIQ logo

Rádliné Garancsi Tünde - Nielsen

Vendégszerző:
Rádliné Garancsi
Tünde
client executive
NielsenIQ

A csatornák alapterület szerinti bontásában a legnagyobb piaci részesedéssel – 41%-kal – a 401–2500 négyzetméteres üzletek rendelkeztek a vizsgált periódusban, a második helyen a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek állnak, a forgalom közel egynegyedével. Jelentős még az 51–200 négyzetméteres boltok értékbeli jegestea-eladása, a piac 17%-át ezek a boltok teszik ki. A részesedés maradék egyötöde a 201–400 négyzetméteres és a 50 négyzetméternél kisebb boltok között oszlott meg.

A jegesteapiacon a gyártói márkák dominálnak: csaknem 2%-ponttal nőtt a piaci részesedésük, 85%-ot hasítanak ki a forintban mért forgalomból. Mind értékben, mind mennyiségben két számjegyű növekedést produkált a szegmens. A saját márkás termékek értékbeli forgalma 7%-kal nőtt, míg a mennyiségi eladásuk 2%-kal csökkent 2021. április és idén március között, az előző intervallumhoz képest.

Palackméretet tekintve a domináns az 1,1–1,5 literes kiszerelés volt, a piac közel négyötödét ezek teszik ki. Ezenkívül még a félliteres flakon rendelkezett szignifikáns piaci részesedéssel, a forgalom több mint 20%-ával. A piac több mint 95%-át a műanyag csomagolás tette ki.

A teljes kategória értékbeli eladásának több mint a felét a citrom (30%) és az őszibarack (24%) íz adták. A többi íz részesedése 1–5% körül mozgott a vizsgált 12 hónapban.

A light és a cukros termékek kb. 70:30 arányú részesedésmegoszlása (utóbbi javára) stabil maradt, a light termékek enyhe növekedése mellett.

A teafajtákat tekintve a fogyasztók 10-ből 7 forintot a fekete teából készült jegesteára költöttek, a második helyen a zöld tea áll, az eladás egynegyedével bír. A többi teafajta nem rendelkezik szignifikáns részesedéssel. //

 

Kifutott a zöld tea divatja

Ízek szempontjából jelentősen átrendeződött a jegestea kategóriája. Míg 2018-ban még a zöld tea ízű termékek adták értékben közel a piac 40%-át, mára vagy visszatérünk a klasszikusokhoz (citrom, barack), vagy innovatívabb ízeket vásárlunk: a „vegyes” ízek aránya egyre erősödik (pl. fehér tea homoktövis- és gyömbérízesítéssel).

Bodnár Krisztina - GfK

Bodnár Krisztina
business development
manager
GfK

A barackízű teák részesedése a legmagasabb értékben, de azért ennek ellenére fontos, hogy a citromízű jegesteákat vásárolják a leggyakrabban a magyar háztartások. Mindkét „tiszta” – jól bevált íz népszerűsége újra nő a zöld tea rovására.

A legtöbb háztartás Fuzetea márkát vásárol, a márka penetrációja 27%. A Nestea márka szépen „visszajött” a piacra – jelenleg a penetrációja magasabb, mint 2018-ban volt.

A márkák között a XiXo részesedése értékben is meghaladta 2021-ben a lélektani 20%-ot. A forgalmazó kiemeli, hogy a termékek nem tartalmaznak mesterséges színezéket. Vajon ez a termékelőny billenti a fogyasztókat a márka felé? Vagy az aludobozos kiszerelések? Vagy inkább a kedvező áron kapható nagyméretű kiszerelések, amelyeknek a listázottsága egyre magasabb? Az biztos, hogy 2018 óta 21-ről 25,6%-ra nőtt a XiXo penetráció­ja, ami azt jelenti, hogy a márkát a háztartások negyede vásárolta 2021-ben.

Hol vesszük a jegesteát?

A forgalom szignifikánsan eltolódott a diszkontok felé 2018 óta. Látszik az egyéb csatorna növekedése is. Érdemes lenne közelebbről megvizsgálni, hogy itt a legkisebb üzletek felé eltolódó forgalomról van szó, vagy az online csatorna aránya nőtt meg (az online értékesítés is az „egyéb” alatt jelenik meg).

A háztartások 22%-a vett jegesteát Lidl-üzletben tavaly (folyamatosan növekvő arány 2018 óta), a második legkedveltebb a Tesco: a háztartások 17%-a vett itt jegesteát 2021-ben és a SPAR áll a harmadik helyen. A Lidl előretörése úgy is mérhető, hogy ha a márkákat és a private label termékeket mennyiség szerint rendezzük, akkor mennyiségben a két márkázott nagy márka után harmadik helyen a Lidl saját márkás jegesteája van a dobogó harmadik helyén.

A diszkontok előretörése nem meglepő, minimálisan 25%-kal kedvezőbb a jegestea termékek átlagára a diszkontokban az egyéb nagy láncok áraihoz képest.

A SPAR továbbra is gyakoriság szempontjából emelkedik ki – 2021-ben is a SPAR-ban vettek leggyakrabban jegesteát. A SPAR egyik fő előnye, hogy „közel van” a vásárlókhoz – sok kategória esetében ide ugranak be a leggyakrabban a háziasszonyok.

Kik vásárolnak jegesteát elsősorban?

A jegestea vásárlóinak 36%-a olyan családokból kerül ki ahol van 18 év alatti gyermek. Azonban úgy tűnik, hogy a jegesteát vásárló családok szerkezete kicsit változott az elmúlt években. Arányaiban egyre kevesebb „A státuszú” háztartás veszi a kategóriát.

 //

Kapcsolódó cikkeink