Túl a presszókávé korszakán
Kávét kérünk, de milyet? Legyen, mondjuk, egy eszpresszó, egy kapucsínó, egy cafe latte és egy espresso machiato. Szóval semmi különleges, pedig akad kávékülönlegesség szép számmal. És egyre inkább rákapunk e variánsokra, ámbár, hogy végül is mit kapunk az éttermekben rendelés után, az nagyon sok mindentől függ. Aztán végül kortyolhatunk igazán jó kávét is. Vagy nem.Sajátos, kissé nyers véleménye van Tresó Zoltánnak, a Lavazza kávékat és kiegészítőket forgalmazó Trewex Kft. tulajdonosának a hazai éttermi kávés életről. Mégis az ő meglátásai adják talán a legpontosabb képet a presszógép túloldaláról.
– Nem az a lényeg, hogy mit kap a vendég, hanem az, hogy mit kap a vendéglős – mondja Tresó Zoltán.
Rögtön példát is hoz: ha ma megnyitnak egy vendéglőt, akkor a tulajdonosok vagy az üzemeltetők egy igen jelentős része nem aszerint választ kávét, hogy annak milyen a minősége. Hanem hogy melyik forgalmazó mennyi pluszjuttatást kínál. Ami gyakran csak a marketingtámogatások nagyságában mérhető. A marketing árát azonban valahol be kell hozni, és az általában a termék árán történik. Ha a minőség és az ár döntene a kávéválasztásban, akkor más lenne a helyzet. A Lavazza kétezer óta nem emelt árat, viszont évről évre egyre több kávét értékesít, így simán bírja a versenyt. Marketingtámogatást sem adnak, az árakat tartják normális szinten.
Ez azért fontos, mert a vendéglátásban a kávén van az egyik legnagyobb haszon, egy-egy adag ára között pedig csak tíz-húsz forint különbség van. A jó kávé azonban megfogja a vendéget, általában egyszer s mindenkorra. A rossz kávé ellenétes hatást vált ki.
A normális árak mellett saját receptúrával is rendelkeznek. Tíz alapreceptjük van, ősszel érkezik a tizenegyedik, a Tandem, a kettéosztott pohárban érkező bűn: fele kávé, fele fagylalt. Ami szintén a kávékoktélok népszerűségét mutatja. És azt is, hogy túl vagyunk a presszókávé- és kapucsínókorszakon, és egyre emelkedik a kávékoktélok kedveltsége.
A Lavazza másik újdonsága, a sorbetto cremespresso, szintén hamarosan érkezik.
A Trewex Kft. 250 HoReCa-egységnek szállít kávét, évi húszszázalékos növekedést ér el, amivel az eredeti importkávék közül a piac második helyét tudhatja magáénak.
Télen fűt, nyáron hűt
A Tchibo GmbH Hamburg magyarországi leányvállalataként három márkával, az Eduscho, a Tchibo és a prémium kategóriás Piacetto kávékkal van jelen a hazai gasztronómiai piacon. A három márkával minden szegmens igényeinek megfelelnek, különösen, mert a kávé mellett a felszolgáláshoz csészéket, poharakat és kiegészítő termékeket, valamint a megjelenéshez szükséges reklámanyagokat, dekorációkat, figyelemfelkeltő eszközöket is kínálnak partnereiknek. Termékkínálatának főbb elemei szemes kávék az eszpresszóalapú kávékhoz, őrölt kávék a reggeliztetéshez, koffeinmentes kávé, cukor, tejszín, és például csokoládéval bevont mandula- és kávészemek a felszolgálás igényeihez igazodva.
– És mivel szolgáltató cég vagyunk, fontos része az általunk kínált szolgáltatáscsomagnak a partner igényeihez igazodó kávéfőző gép kihelyezése és a kihelyezett eszközök karbantartása, valamint szükség esetén javítása is. Az általunk kínált lehetőségek mindig az ügyfelünk igényeitől függnek. Termékeinkkel és eszközállományunkkal gyakorlatilag minden igényt ki tudunk elégíteni, szolgáltatásainkkal pedig mindig a maximumra törekszünk – zárja a cég bemutatását Kovács Tamás, a Tchibo Coffee Service Hungary Kft. key account managere.
Kovács Tamás úgy látja, hogy az egész Magyarországra jellemző átstrukturálódás csak lassan formálja át a kávéfogyasztási szokásokat, mert a beidegződések nehezen változnak. Mégis elmondható, hogy változás történik, hiszen az a fogyasztó, aki beül egy kávézóba, étterembe, egyre inkább igényt tart a minőségi kávéra és szolgáltatásra.
– Megjelent az igényesség. A kiülős-teraszos helyek, kávéházak szaporodása sokakban előhozza a kávézáshoz tartozó mediterrán életérzést. A magyar kávéfogyasztók többsége nem tudja igazán, mit takarnak a jól csengő nevek, sokaknak rejtély a Ristretto vagy a Latte-Machiato. A mi feladatunk, hogy a vendéglátósokkal karöltve megismertessük ezeket az italokat a fogyasztókkal.
Az időjárás adta lehetőségekből adódóan, a „teraszjelenség” hatására a kávéfogyasztás a melegebb időszakban nagyobb. Minél melegebb az idő, annál többen keresik a lehetőséget a jeges vagy fagylaltalapú kávék fogyasztására. A Tchibo Coffee Service ezért Pure néven most vezeti be két tejes alapú jegeskávéját, az Espresso Machiato és Café Latte termékeit.
A kávéfogyasztás szezonalitása eltér a retail- és a HoReCa-szegmensben. Míg a háztartási fogyasztók az év utolsó két hónapjában vásárolják a legtöbb kávét, a vendéglátásban az idegenforgalmi szezon, tehát inkább a nyár az erősebb.
A minőségi helyeken a jó minőségű, friss tejből előkészített hideg, melegített vagy felgőzölt tej van elterjedőben, ami az igazi kapucsínó alapja is. Az adott hely kínálata és a szolgáltatás színvonala nagy hatással van arra, hogy a vendéglátóhelyeken mit választ a fogyasztó.
Trendet teremtve
A Sara Lee Hungary Zrt. is forgalmaz kifejezetten a HoReCa-csatorna igényeinek megfelelő termékeket. Ilyen például a Cafitesse kávékoncentrátum-család, a Douwe Egberts Espresso vagy a kiskereskedelminél szélesebb termékportfólióval rendelkező Piazza d’Oro.
– Célunk, hogy minőségi termékek biztosítása mellett segítsük partnereink munkáját a kávékészítés előkészületeitől kezdve a felszolgáláson át egészen a kávégépek karbantartásáig. Partnereink egyedi adottságainak megfelelően alakítjuk ki számukra komplett szolgáltatáscsomagjainkat – tájékoztatta a Trade magazint Gellén Nikolett, a Sara Lee Hungary Zrt. trade marketing specialistje. – A vállalat komoly gépparkja mögött országos szervizszolgálat áll, amely a kávégépek üzembe helyezéséért és karbantartásáért felel. A tökéletes szervírozás kivitelezéséhez számos kiegészítő terméket biztosítunk. A Sara Lee képviselői és disztribútorai rendszeresen látogatják partnereinket, ezáltal biztosítva a zökkenőmentes együttműködést.
A cégnél úgy ítélik meg, hogy az elmúlt évek során jelentősen átalakult a magyarországi HoReCa-szegmens, és ezzel együtt a kávékultúra is. Egyre több színvonalas vendéglátóhely nyitja meg kapuit a vendégek előtt, s ezzel együtt egyre nagyobb hangsúly helyeződik a minőségi kiszolgálásra. A színvonalas kávézók és teázók népszerűsége folyamatosan nő, és kezdik visszanyerni a társadalmi szocializációban betöltött korábbi jelentős szerepüket. A jó idő beköszöntével a kiülős, teraszos helyeket is egyre többen részesítik előnyben.
A színvonalas helyek megjelenése nem véletlen. A hazai fogyasztók is egyre igényesebbek arra, hogy hogyan, milyen kávéból és mit készítenek el számukra, és azt milyen környezetben fogyasztják el.
– A Sara Lee Hungary Zrt.-nek mint kávészakértőnek célja nem a fogyasztói trendkövetés. Éppen ellenkezőleg: a trendteremtésre törekszünk. Szívügyünk a magyarországi kávékultúra fejlesztése, hiszen egy csésze jó kávé lefőzése nem pusztán egy egyszerű procedúra, hanem valódi művészet. Rendszeresen szervezünk partnereink számára baristaoktatást, illetve állandó résztvevői vagyunk a különböző baristabemutatóknak és a baristaversenyeknek. Az idei két nagy szakmai verseny nyertesei baristáink közül kerültek ki – mondja Gellén Nikolett.
A fogyasztók körében még mindig a fehér cukor az ideális édesítőszer, de az egészséges életmód előretörésével ezen a területen is egyre szofisztikáltabbá válnak az igények. A Sara Lee első számú prémium terméke, a Forza mellé például a vendéglátósoknak a fehér rúdcukor mellett már barna cukrot is kínál a vállalat.
– A tejes kávéitalok népszerűsége folyamatosan nő – állapítja meg Gellén Nikolett. – A tejpor visszaszorulni látszik a piacon, míg a tejszín továbbra is a legkedveltebb kávéfehérítő. A Sara Lee a „full service” elv keretében kávéi mellé a cukor és egyéb kávékísérők mellett brandingelt kávétejszínt is biztosít. A Forza mellé is becsempésztünk némi különlegességet: a legújabb trendnek megfelelően a szervírozó szettbe illő, attraktív fekete tejkiöntőben friss tej szervírozását javasoljuk kávénk mellé.
Nagy Ottó
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >