Túl a presszókávé korszakán

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 06. 27. 08:00

Kávét kérünk, de milyet? Legyen, mondjuk, egy eszpresszó, egy kapucsínó, egy cafe latte és egy espresso machiato. Szóval semmi különleges, pedig akad kávékülönlegesség szép számmal. És egyre inkább rákapunk e variánsokra, ámbár, hogy végül is mit kapunk az éttermekben rendelés után, az nagyon sok mindentől függ. Aztán végül kortyolhatunk igazán jó kávét is. Vagy nem.Sajátos, kissé nyers véleménye van Tresó Zoltánnak, a Lavazza kávékat és kiegészítőket forgalmazó Trewex Kft. tulajdonosának a hazai éttermi kávés életről. Mégis az ő meglátásai adják talán a legpontosabb képet a presszógép túloldaláról.
– Nem az a lényeg, hogy mit kap a vendég, hanem az, hogy mit kap a vendéglős – mondja Tresó Zoltán.
Rögtön példát is hoz: ha ma megnyitnak egy vendéglőt, akkor a tulajdonosok vagy az üzemeltetők egy igen jelentős része nem aszerint választ kávét, hogy annak milyen a minősége. Hanem hogy melyik forgalmazó mennyi pluszjuttatást kínál. Ami gyakran csak a marketingtámogatások nagyságában mérhető. A marketing árát azonban valahol be kell hozni, és az általában a termék árán történik. Ha a minőség és az ár döntene a kávéválasztásban, akkor más lenne a helyzet. A Lavazza kétezer óta nem emelt árat, viszont évről évre egyre több kávét értékesít, így simán bírja a versenyt. Marketingtámogatást sem adnak, az árakat tartják normális szinten.
Ez azért fontos, mert a vendéglátásban a kávén van az egyik legnagyobb haszon, egy-egy adag ára között pedig csak tíz-húsz forint különbség van. A jó kávé azonban megfogja a vendéget, általában egyszer s mindenkorra. A rossz kávé ellenétes hatást vált ki.
A normális árak mellett saját receptúrával is rendelkeznek. Tíz alapreceptjük van, ősszel érkezik a tizenegyedik, a Tandem, a kettéosztott pohárban érkező bűn: fele kávé, fele fagylalt. Ami szintén a kávékoktélok népszerűségét mutatja. És azt is, hogy túl vagyunk a presszókávé- és kapucsínókorszakon, és egyre emelkedik a kávékoktélok kedveltsége.
A Lavazza másik újdonsága, a sorbetto cremespresso, szintén hamarosan érkezik.
A Trewex Kft. 250 HoReCa-egységnek szállít kávét, évi húszszázalékos növekedést ér el, amivel az eredeti importkávék közül a piac második helyét tudhatja magáénak.

Télen fűt, nyáron hűt
A Tchibo GmbH Hamburg magyarországi leányvállalataként három márkával, az Eduscho, a Tchibo és a prémium kategóriás Piacetto kávékkal van jelen a hazai gasztronómiai piacon. A három márkával minden szegmens igényeinek megfelelnek, különösen, mert a kávé mellett a felszolgáláshoz csészéket, poharakat és kiegészítő termékeket, valamint a megjelenéshez szükséges reklámanyagokat, dekorációkat, figyelemfelkeltő eszközöket is kínálnak partnereiknek. Termékkínálatának főbb elemei szemes kávék az eszpresszóalapú kávékhoz, őrölt kávék a reggeliztetéshez, koffeinmentes kávé, cukor, tejszín, és például csokoládéval bevont mandula- és kávészemek a felszolgálás igényeihez igazodva.
– És mivel szolgáltató cég vagyunk, fontos része az általunk kínált szolgáltatáscsomagnak a partner igényeihez igazodó kávéfőző gép kihelyezése és a kihelyezett eszközök karbantartása, valamint szükség esetén javítása is. Az általunk kínált lehetőségek mindig az ügyfelünk igényeitől függnek. Termékeinkkel és eszközállományunkkal gyakorlatilag minden igényt ki tudunk elégíteni, szolgáltatásainkkal pedig mindig a maximumra törekszünk – zárja a cég bemutatását Kovács Tamás, a Tchibo Coffee Service Hungary Kft. key account managere.
Kovács Tamás úgy látja, hogy az egész Magyarországra jellemző átstrukturálódás csak lassan formálja át a kávéfogyasztási szokásokat, mert a beidegződések nehezen változnak. Mégis elmondható, hogy változás történik, hiszen az a fogyasztó, aki beül egy kávézóba, étterembe, egyre inkább igényt tart a minőségi kávéra és szolgáltatásra.
– Megjelent az igényesség. A kiülős-teraszos helyek, kávéházak szaporodása sokakban előhozza a kávézáshoz tartozó mediterrán életérzést. A magyar kávéfogyasztók többsége nem tudja igazán, mit takarnak a jól csengő nevek, sokaknak rejtély a Ristretto vagy a Latte-Machiato. A mi feladatunk, hogy a vendéglátósokkal karöltve megismertessük ezeket az italokat a fogyasztókkal.
Az időjárás adta lehetőségekből adódóan, a „teraszjelenség” hatására a kávéfogyasztás a melegebb időszakban nagyobb. Minél melegebb az idő, annál többen keresik a lehetőséget a jeges vagy fagylaltalapú kávék fogyasztására. A Tchibo Coffee Service ezért Pure néven most vezeti be két tejes alapú jegeskávéját, az Espresso Machiato és Café Latte termékeit.
A kávéfogyasztás szezonalitása eltér a retail- és a HoReCa-szegmensben. Míg a háztartási fogyasztók az év utolsó két hónapjában vásárolják a legtöbb kávét, a vendéglátásban az idegenforgalmi szezon, tehát inkább a nyár az erősebb.
A minőségi helyeken a jó minőségű, friss tejből előkészített hideg, melegített vagy felgőzölt tej van elterjedőben, ami az igazi kapucsínó alapja is. Az adott hely kínálata és a szolgáltatás színvonala nagy hatással van arra, hogy a vendéglátóhelyeken mit választ a fogyasztó.

Trendet teremtve
A Sara Lee Hungary Zrt. is forgalmaz kifejezetten a HoReCa-csatorna igényeinek megfelelő termékeket. Ilyen például a Cafitesse kávékoncentrátum-család, a Douwe Egberts Espresso vagy a kiskereskedelminél szélesebb termékportfólióval rendelkező Piazza d’Oro.
– Célunk, hogy minőségi termékek biztosítása mellett segítsük partnereink munkáját a kávékészítés előkészületeitől kezdve a felszolgáláson át egészen a kávégépek karbantartásáig. Partnereink egyedi adottságainak megfelelően alakítjuk ki számukra komplett szolgáltatáscsomagjainkat – tájékoztatta a Trade magazint Gellén Nikolett, a Sara Lee Hungary Zrt. trade marketing specialistje. – A vállalat komoly gépparkja mögött országos szervizszolgálat áll, amely a kávégépek üzembe helyezéséért és karbantartásáért felel. A tökéletes szervírozás kivitelezéséhez számos kiegészítő terméket biztosítunk. A Sara Lee képviselői és disztribútorai rendszeresen látogatják partnereinket, ezáltal biztosítva a zökkenőmentes együttműködést.
A cégnél úgy ítélik meg, hogy az elmúlt évek során jelentősen átalakult a magyarországi HoReCa-szegmens, és ezzel együtt a kávékultúra is. Egyre több színvonalas vendéglátóhely nyitja meg kapuit a vendégek előtt, s ezzel együtt egyre nagyobb hangsúly helyeződik a minőségi kiszolgálásra. A színvonalas kávézók és teázók népszerűsége folyamatosan nő, és kezdik visszanyerni a társadalmi szocializációban betöltött korábbi jelentős szerepüket. A jó idő beköszöntével a kiülős, teraszos helyeket is egyre többen részesítik előnyben.
A színvonalas helyek megjelenése nem véletlen. A hazai fogyasztók is egyre igényesebbek arra, hogy hogyan, milyen kávéból és mit készítenek el számukra, és azt milyen környezetben fogyasztják el.
– A Sara Lee Hungary Zrt.-nek mint kávészakértőnek célja nem a fogyasztói trendkövetés. Éppen ellenkezőleg: a trendteremtésre törekszünk. Szívügyünk a magyarországi kávékultúra fejlesztése, hiszen egy csésze jó kávé lefőzése nem pusztán egy egyszerű procedúra, hanem valódi művészet. Rendszeresen szervezünk partnereink számára baristaoktatást, illetve állandó résztvevői vagyunk a különböző baristabemutatóknak és a baristaversenyeknek. Az idei két nagy szakmai verseny nyertesei baristáink közül kerültek ki – mondja Gellén Nikolett.
A fogyasztók körében még mindig a fehér cukor az ideális édesítőszer, de az egészséges életmód előretörésével ezen a területen is egyre szofisztikáltabbá válnak az igények. A Sara Lee első számú prémium terméke, a Forza mellé például a vendéglátósoknak a fehér rúdcukor mellett már barna cukrot is kínál a vállalat.
– A tejes kávéitalok népszerűsége folyamatosan nő – állapítja meg Gellén Nikolett. – A tejpor visszaszorulni látszik a piacon, míg a tejszín továbbra is a legkedveltebb kávéfehérítő. A Sara Lee a „full service” elv keretében kávéi mellé a cukor és egyéb kávékísérők mellett brandingelt kávétejszínt is biztosít. A Forza mellé is becsempésztünk némi különlegességet: a leg­újabb trendnek megfelelően a szervírozó szettbe illő, attraktív fekete tejkiöntőben friss tej szervírozását javasoljuk kávénk mellé.
Nagy Ottó

Kapcsolódó cikkeink