Magazin: „Trendzóna” az „Inspirációs bulváron”
Öt nap, amely megmozgatta az élelmiszerek piacait; a világ legnagyobb élelmiszervásárán, az Anugán Kölnben október elején. Éppen száz éve rendezték az elsőt, és vonzereje azóta egyre erősödött. Idén 106 országból már 7500 kiállító – köztük hetvenkét magyar – mutatta be termékeit, 201 különböző országot képviselő, több mint 170 ezer látogatónak. Mindkét adat új rekordot jelent.
Ez az évről évre növekvő érdeklődés igazolja az Anuga kiemelkedő pozícióját, amely az élelmiszer-ágazat legfontosabb platformja. Sehol másutt nem hozzák össze a kínálatot és a keresletet olyan hatékonyan, mint Kölnben. Az Anuga 2019-ben minden eddiginél jobb rálátást nyitott a jövőre – nyilatkozta Gerhard Böse, a Kölnmesse GmbH ügyvezető igazgatója, és hozzátette: – Megvitatnak itt az egész élelmiszer-gazdaságot érintő stratégiai döntéseket, továbbá új eljárásokat és koncepciókat mutatnak be a globális élelmiszeripar kihívásainak megoldására.
Sok beszerző a standokon
Mindenekelőtt a látogatók összetétele váltotta ki a kiállítók elismerését, mivel a kereskedelemben vagy gasztronómiában dolgozó, döntési kompetenciával rendelkező sok beszerző kereste fel a standokat. A világ legnagyobb élelmiszer-kereskedelmi vállalatai közül érdeklődött az Anugán bemutatott áruk iránt az USA-ból a Walmart, Costco, Wholesale és Kroger Co., Európából pedig a Metro, Edeka, Rewe, Penny, Lidl és Kaufland. A fontos online kereskedők közül pedig jelen volt az Amazon, LSG csoport, E. Leclerc, Mercadona, Migros és SPC csoport.
A korábbiakhoz képest több kimondottan szakmai látogatót regisztráltak a bejáratoknál: főleg Nagy-Britanniából, Hollandiából, Lengyelországból, Oroszországból és Ukrajnából. Európán kívüli országokból pedig főleg Brazíliából, Japánból és az USA-ból.
Innovációs show
Új termékek világpremierje is a kölni Anuga, ahol mindig rengetegen érdeklődtek a hetes csarnok előtt húzódó északi vásárbulvár Innovációs Show-ja iránt. Azt a 64 újdonságot mutatták be, amelyet több ország szakújságírója és piackutatási elemzője választott ki a 845 vállalat által benevezett 2251 termékből.
Nemcsak látványossága miatt érdeklődtek a bemutató iránt beszerzők és élelmiszergyártók ezrei, hanem főleg azért, mert trend barométerként szinte kézzel foghatóan mutatja be az élelmiszergyártás fejlődési irányait, továbbá impulzusokat ad újabb fejlesztésekhez.
Ezúttal az egyik központi téma a növényalapú hústermékek, illetve húsalapú termékek terjedése volt. Főleg hús nélküli burgerek és felvágottak sorakoztak ott borsó-, bab- és rizsprotein alapon, kiegészítve például céklával, kókuszzsírral vagy quinoával.
Ebben a tekintetben fontos szerepet játszanak a proteinek és az alternatív proteinforrások, például a rovarok. Különösen kedvelik a proteineket a sportolók és olyan emberek, akik odafigyelnek az egészséges étkezésre, fittek akarnak maradni, és így segítik izomzatuk működését, valamint hormonháztartásukat.
Ipari előállítás – személyre szabva
A konkrét termékeket tekintve széles volt a kiállított innovációk palettája, kezdve a probiotikus, proteinben gazdag joghurtoktól vagy pudingoktól rovarlisztből készült péksüteményeken át az innovációs versenyben top tíz közé került, növényi eredetű proteinburgerekig és proteinszeletekig.
Különösen kreatívan mutatkoznak be az italgyártók. Itt a trend az ipari előállítás és a személyre szabott termékek irányába mutat. Sok figyelmet kapott például egy olyan palack, amely a benne lévő csapvizet egy gyűrű révén ízesíti.
Az útközben elfogyasztható ennivalók és italok választéka is sokféle irányban bővíthető a show tanúsága szerint. Egyre nagyobb szerepet kap az Anugán a termékek prémiumizálása. Erre példa az olasz sörecet, amely elnyerte az innovációs verseny első díját, továbbá csigák gombával, elegáns csomagolásban, intenzív ízű marhahús és különböző ízekből kevert, sokféle kész koktél is.
(Az innovációs show katalógusa elérhető interneten a következő oldalon: https://www.anuga.de/events/sonderschauen/anuga-innovation-show/anuga-innovation-show.php)
Kalandvágyó fogyasztók a legtrendibbek
Szinte mágnesként vonzotta az érdeklődőket az Anuga új, „Insipirációs bulvárja.” Odaköltözött ugyanis a korábbi vásárokon óriási érdeklődést keltő „Trendzóna”. Ide most már hagyományosan, évek óta vonzza naponta látogatók ezreit a hollandiai Arnheimben székelő Innova Market Insights piackutató cég és partnere, a londoni székhelyű Euromonitor International.
Egyrészt tartalmas, érdekes kiállítási tablókon mutatták be az élelmiszerpiac gyártásának és fogyasztásának várható alakulását. Nemcsak nézegették, az érdeklődők tucatjai le is fotózták a kiállított tablók grafikonjait és táblázatait. Azonkívül pedig nyitástól zárásig szinte folyamatosan – persze szünetekkel – tartották gyakran telt házas prezentációjukat 2019 Top tíz étkezési trendjéről. Íme a lista:
1. A kalandvágyó fogyasztó felfedezése. Az étel- és italgyártók egyre jobban fókuszálnak a kalandvágyó fogyasztókra, akik elhagyják komfortzónájukat, hogy merészebb ízeket és több érzékszervre kiterjedő étkezési élményeket fedezzenek fel; mindezt gyakran kombinálva a váratlanság hatásával.
2. Növények világa. A zöldségek és gyümölcsök iránti kereslet a csökkenésnek semmi jelét nem mutatja. Vállalatok és márkák igyekeznek zöldíteni portfólióikat, hogy megnyerjék azokat a főáramba tartozó fogyasztókat, akik étrendjükbe igyekeznek minél több növényi eredetű élelmiszert tenni. Sok ember azért törekszik minél több növényi eredetű élelmiszert fogyasztani, hogy inkább egészséges és fenntartható egyensúlyt alakítson ki a hús és a zöldségek között, minthogy csak az egyiket vagy másikat egye.
3. Alternatívák – bármi helyett. Ahogyan egyre több fogyasztó figyel oda egészségére és a fenntarthatóságra, úgy törekszik helyettesíteni egyes élelmiszereket, de hozzávalókat is. Az USA-ban minden második fogyasztó azt mondja, hogy egészségének megőrzése az oka annak, hogy kenyér, hús vagy tejtermék helyett valami mást vásárol. Alternatív proteineket keresnek, és annak következtében egyre több fekete babot, lencsét, zöldborsót, diót és magvakat, csicseriborsót, sőt rovarokat esznek fehérje gyanánt.
4. Zöld csábítás. Az élelmiszer-ágazat szereplői egyre inkább reagálnak a fogyasztók fenntarthatóság iránti elvárására, ami már vállalati célokat is meghatároz. Például a gyártók különböző kezdeményezésekkel fenntartható termékeket és csomagolásokat fejlesztenek ki. Ez magában foglalja, hogy minimalizálják a hulladékot újrahasznosított, illetve fogyasztás után újra felhasználható összetevőkkel. Továbbá figyelik a biológiai lebontóképesség javulását és az új technológiákat, mint például komposztálható kapszulák és növényi eredetű festékek.
5. Snack: helyzetek, alkalmak, események. A legtöbb fogyasztó számára a nassolás mindennapi életének része, és mindig is az volt. Viszont egy dolog változik: amit az emberek gondolnak a rágcsálásról, és egyáltalán, amit annak tartanak. Ma a snack már nem egy választható extra dolog, ahogyan az emberek a nassolást már nem lehetséges, választható plusznak tartják, hanem úgy tekintik, hogy a snack bizonyos helyzetekhez, eseményekhez hozzátartozik, szinte kötődik. Ezért fókuszál rá minden élelmiszert és italt gyártó cég innovációs tevékenysége. Így aztán világszerte a piacra bevezetett új snackek aránya évenként 10 százalékkal növekedett 2013 és 2017 között.
További sorrend:
6. Kedvemre eszem. Az egyének igényei és preferenciái erősen hatnak az új termékek fejlesztésére.
7. Újra odafigyelnek a rostra. Élelmiszerek lényeges összetevőjeként visszatért a rost.
8. Jól érzem magam. Növekszik az érdeklődés aziránt, hogy az étkezés nemcsak az ember fizikai állapotában játszik szerepet, hanem érzelmi jóllétében is.
9. Kis játékosok gondolkodásmódja. Start-up cégek továbbra is azon vannak, hogy felrázzák az élelmiszer- és italgyártó ágazatot.
10. Összekapcsolódás a neten. A közösségi média lehetővé teszi, hogy a fogyasztók közösen hozzanak létre vagy fejlesszenek ki új termékeket.
Új technológiák és az ipar
Az Anuga azonban nemcsak élelmiszer- és italtermékek világa felé tárta ki kapuit, hanem bemutatókkal is, amelyek új impulzusokat adnak az ágazatnak a jövővel kapcsolatban. Nemzetközi top-előadók pedig konferenciákon a trendekről, piacok alakulásáról tájékoztatták a szép számú érdeklődőt.
Az „Anuga Horizon 2050” például arról szólt, hogy új technológiák milyen módon tudják megváltoztatni az élelmiszeripart, illetve azokat hogyan lehet leghatékonyabban felhasználni. Jövőkutatók, innovátorok, start-upok és különböző területek más, érintett szakemberei találkoztak, és együtt tekintették át, hogyan lehet az ágazat jövőjét közösen alakítani. A prezentációk és a panelbeszélgetés öt témája a következő volt: 1. Fenntarthatóság és környezet. 2. Start-upok napja; új megoldások és termékek; 3. Alternatív proteinek – új források 10 milliárd ember táplálására; 4. Új táplálkozás – az élelmiszerek fejlődése. 5. Az élelmiszer internetje.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >