Tovább nőtt a vodka, csökkent a pálinka eladása
Az égetett szeszes italok Nielsen által mért kilenc kategóriájának együttes kiskereskedelmi forgalma 2013. december – 2014. július során több mint 40 milliárd forintot ért el.
Az előző időszakhoz képest a bolti eladás értéket tekintve legnagyobb mértékben likőrből (14 százalék), valamint vodkából és whiskyből emelkedett (10-10 százalék).
Mennyiség szempontjából szintén likőr, vodka és whisky a növekedés mértékének sorrendje, 12, 6, illetve 5 százalékos mutatóval.
Trendek értékben
és mennyiségben
A legutóbb felmért nyolc hónapban a vodka, bitter, whisky, likőr és gin értékben mért kiskereskedelmi eladása nőtt. Csökkent viszont a boltok bevétele a többi négy égetett szeszes ital kategóriájából.
Mennyiséget tekintve a vodka, whisky, likőr és gin kiskereskedelmi forgalma emelkedett, míg a többié csökkent, egyik nyolc hónapos periódusról a másikra.
Ami a csomagoláson szerepel
Jó öt évvel ezelőttig a pálinka vezette a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelemben az égetett szeszes italok bevétel szerinti rangsorát.
Miután azonban 2010 őszén megváltoztak a jövedéki adó szabályai, lehetővé vált magánszemélyek számára, hogy adómentesen maguk főzzenek saját fogyasztásra évente legfeljebb 50 liter pálinkát. Ezzel egy időben a kommersz italok jövedéki adója jelentősen megemelkedett.
Ezek után több gyártó átállította kommersz termékeit vodkaalapra. Például amit korábban 30 százalékos szilva szeszes ital gyanánt forgalmaztak, azt pálinkához soroltuk a Nielsen definícói szerint.
Ha azonban ez a termék 37,5 százalékos szilvaízű vodkává változott a 2011-es év végétől, akkor besorolását a kiszerelésen szereplő információ alapján vodkára módosítottuk.
Mindezek következtében a vodka került a szervezett kiskereskedelem forgalom szerinti ranglistájának élére, az említett 14 milliárd forintot meghaladó bevétellel. De azóta már a bitter is megelőzte a pálinkát.
Változik a bolttípusok pozíciója
Figyelemre méltóan változik a bolttípusok piaci részesedése is az egyes kategóriák esetében. Érték szempontjából a legnagyobb forgalmú két kategóriánál, vodkánál és bitternél csökkent a koncentráció. Ugyanis mindkettő esetében a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek 2, illetve 1 százalékponttal növelték bevételüket december–július között.
Ezenkívül 1 százalékponttal whiskyből, 4-gyel pedig ginből emelkedett értékben mért piaci részesedésük.
A legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb boltok értékben mért piaci részesedése vodkánál, bitternél és ginnél 1 százalékponttal növekedett. Rumnál és whiskynél nem változott jelentős mértékben. Kisebb lett viszont likőrnél, pálinkánál, továbbá brandynél, egyik nyolc hónapos időszakról a másikra.
A legnagyobb, 2500 nm-nél nagyobb üzletek piaci pozíciója általában gyengült, amivel egy időben a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 nm-es csatornáé általában erősödött.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >