Történelmi csúcson a magyar M&A-piac
Rekordértéket ért el tavaly a hazai tranzakciós piac – derül ki az EY-Parthenon vállalati összeolvadásokat és felvásárlásokat (M&A) értékelő friss jelentéséből. Az ügyletek száma ugyan stagnált, de a becsült érték kiemelkedő szintre növekedett 2024-ben. Az IT-szektor helyett ezúttal a feldolgozóipar vált a legvonzóbb befektetési célponttá.
Magyarországon 110 tranzakciót hoztak nyilvánosságra tavaly, amelyek becsült értéke összesen 9 milliárd dollár volt. Az ügyletek száma az előző évhez képest gyakorlatilag stagnált, azonban kalkulált összértékük majdnem 40 százalékpontos növekedéssel rekordot döntött az EY elemzésében vizsgált 2010 és 2024 közötti időszakot tekintve. A kimagasló teljesítmény számos, az átlagosnál jelentősen nagyobb értékű, úgynevezett mega-dealnek köszönhető.
A legvonzóbb célszektor 2024-ben a feldolgozóipar volt, ahol 14 ügyletet zártak. A tavalyi év során második helyre szorult IT területén összesen 11 tranzakciót hoztak nyilvánosságra, ami jelentős csökkenést jelent a 2023-ban bejelentett 18 ügylethez képest. Ezeket követte az energetika és a logisztikai szektor 8-8 tranzakcióval.
„A magyar M&A-piac a gazdasági és geopolitikai kihívások ellenére meg tudta őrizni lendületét. A rekordmagas értéknövekedést a kiemelkedően aktív stratégiai befektetők és a piacra egyre nagyobb mennyiségben visszatérő pénzügyi befektetők gyorsították”
– hangsúlyozta dr. Vaszari Péter, az EY-Parthenon Stratégiai és Tranzakciós Tanácsadással foglalkozó területének partnere.
A Magyarország felé irányuló tranzakciók aránya a korábbi 41 százalékról tavaly 34 százalékra csökkent, miközben a belföldi tranzakciók aránya látványosan kilőtt 30 százalékról 48 százalékra. A hazai piacon legaktívabban beruházó országok között találjuk Romániát, Nagy-Britanniát, az Egyesült Államokat, Svédországot és Németországot. A kifektetések száma ezzel párhuzamosan csökkent: míg a 2023-ban 29 százalékát, addig 2024-ben mindössze 18 százalékát adták a külföldre irányuló befektetések az összes ügyletnek. Ebben az időszakban Csehország és Németország volt a két legkedveltebb desztináció a magyar cégek számára.
„Úgy látjuk az utóbbi másfél év tapasztalatai alapján, hogy az eladók és a vevők is kezdenek hozzászokni az új makropiaci feltételekhez és kockázatokhoz, a vállalatértékelési szintek egyre közelebb kerülnek egymáshoz. Kezdenek visszatérni a nemzetközi stratégiai befektetők is, akik keresik a növekvő magyar vállalatokat”
– mutatott rá Paulovits Márton, az EY-Parthenon vállalati felvásárlásokkal és akvizíciókkal foglalkozó területének igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Tavaszi adócsomag 2025 – széles körű változások több adónemben
A Nemzetgazdasági Minisztérium benyújtotta az Országgyűlésnek a tavaszi adócsomag tervezetét,…
Tovább olvasom >Új környezetvédelmi bírságok: a cégeknek mostantól mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk
2025 májusától az engedélyeztetési, levegővédelmi, zajvédelmi, hulladékgazdálkodási bírságokat szabályozó, valamint…
Tovább olvasom >EY: Kiveszőben a márkahűség – szinte csak az ár-értékarány számít
Világszerte aggódnak a vevők az egyre emelkedő megélhetési költségek miatt,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A szépségápolás újonnan felfedezett területe a szájápolás
A szájápolás már évek óta nemcsak egészségügyi kérdés, hanem a…
Tovább olvasom >Újabb 1800 fával zöldít a Henkel és a 10 Millió Fa Alapítvány
Öt éve működik együtt a Henkel Magyarország és a 10…
Tovább olvasom >Több mint 44 ezren próbálkoztak a vegánsággal idén januárban
Hatalmas sikernek tartja az idei Veganuárt szervezője, a Prove. Az idén…
Tovább olvasom >