Tízből nyolc háztartás vásárol szénsavas üdítőitalokat
Változatlan maradt a hideg italok piacán a szénsavas üdítőitalok mennyiségi és értékbeli részesedése a 2007. december–2008. november közötti időszakban az ezt megelőző évhez képest. A light termékek mennyiségi forgalma a 2007-es évhez hasonlóan 2008-ban tovább csökkent – ezt mutatják a GfK Hungária Piackutató Intézet háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatai.Az ásványvíz által uralt hideg italok piacán a szénsavas üdítőitalok mennyiségi és értékbeli részesedése a 2007. december–2008. novemberi időszakban a megelőző 12 hónaphoz képest lényegében változatlan maradt. A fogyasztók továbbra is minden hideg italra költött 100 forintból 30-at fordítanak szénsavas üdítőre, a fennmaradó összegből 37 forintot ásványvízre, 28 forintot gyümölcslére és 5-öt jeges teára költenek. A szénsavas üdítőitalok mennyiségalapú piaci részesedése természetesen ennél az aránynál kisebb (23 százalék).
Szénsavas üdítőt a háztartások 78 százaléka vásárolt, azaz a kategória penetrációja az előző időszak 80 százalékával összevetve némiképpen csökkent. Csökkenést mutat a vásárló háztartások intenzitása is: míg a vizsgált időszakban egy átlagos vásárló háztartás otthoni fogyasztásra 107 liter üdítőt vett, addig a megelőző 12 hónapban 112 litert.
A kategória mennyiségi visszaesése az egyes szegmensek esetében eltérően mutatkozik meg. A light termékek mennyiségi forgalma 2005-ről 2006-ra ugyan jelentősen emelkedett (+24 százalék), ám 2007-re ez a növekedés megtorpant, és 3 százalékkal csökkent. 2008-ban további visszaesés tapasztalható. Ezzel szemben a „regular” szegmens a 2007-es növekedés után, a 2007. december–2008. novemberi időszakban nagyjából visszaállt a 2006-os szintre.
Mind a márkázott termékek, mind pedig a kereskedelmi márkák csökkenést mutatnak. A kereskedelmi márkák mennyiségi részesedése 2005-ben érte el a csúcsát (29,3 százalék), de 2006-ban már csak 27,5 százalék, míg 2007-ben 25,6 százalék volt, és a 2007. december–2008. november közötti időszakban sem változott számottevően.
A különböző ízvariánsok közül továbbra is a kóla a legnépszerűbb, a kategória mennyiségi forgalmának közel felét adja. Ezt követi a narancs- és a szőlőízesítés, ezeken kívül a citrom/lime ízű szénsavas üdítőitalok is kedveltek.
A szénsavas üdítőital kategóriánál is árnövekedés tapasztalható az elmúlt időszakban, hasonlóan több más kategóriához a hideg italok piacán. Míg a 2006. december–2007. novemberi időszakban 86 forintot fizettünk 1 liter szénsavas üdítőért, addig a következő 12 hónapos időszakban ugyanez a mennyiség már 94 forintba került.
A szociodemográfiai jellemzőket vizsgálva a több mint 3 fős, 49 évnél fiatalabb háziasszony vezette, gyermekes, az ország keleti felén, 50 000 főnél kevesebb lakossal rendelkező településen élő és a legalább közepes jövedelmű háztartások fogyasztanak az átlagnál több szénsavas üdítőitalt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >