Thaiföld – a mosolygó esettanulmány
2012 nehéz év volt. Nekem is. Így sokáig kérdéses volt,
sikerül-e elutaznunk december végén, hogy a telet nyári melegben pihenhessük ki. Sikerült. Úti célunk ezúttal
Thaiföld volt, ahol már jártunk 10 évvel ezelőtt.
Így a kellemes emlékek felidézése mellett új, megváltozott környezeti hatásokra is felkészültünk.
Thaiföld 65 millió lakosságú ország, amely mintegy öt és félszer akkora helyen terül el, mint Magyarország. Jelmondatuk: Thaiföld – a mosoly országa. Nem a Lehár Ferenc-féle operett címe ihlette őket – már a megérkezés pillanatától láthattuk, ők valóban így élnek.
Földön, vízen, föld felett
Bangkok – az ottaniak szerint az angyalok városa. A közlekedés kaotikus, de a korszerűsítés megtette hatását. Úgynevezett Sky Train rendszerű magasvasút szeli át a várost, amely kikerüli az ötsávos autópályák dugóit, és szinte valamennyi fontos helyre eljuthatunk általa. Érdekes, hogy a vonatok külső felületét teljes mértékben reklámok borítják, ami kívülről futurisztikus látványt mutat.
A belső térben a megszokott reklámfelületek mellett 3D-ben láthatjuk az ötméterenként változó reklámokat, illetve figyelemfelkeltő adást, témakörönként változó híranyaggal. A bevásárlóközpontoknak külön megállója van, így az elérhetőség biztosított.
A másik fő közlekedési eszköz – a public transport – a hajó, amely a Chao Praya folyón közlekedik szédületes sebességgel és
a megengedettnél sokkal több utassal a fedélzetén. Igazi élmény volt a hajókázás, de a kapaszkodás kiemelkedően fontos volt, mivel a korlátok nem nyújtottak valós védelmet az utazás során. Persze, a viteldíj töredéke a vízitaxiknak, így a turisták is sűrűn használják.
Elegáns, burkolt technikák
Thaiföld egyik vonzó turisztikai élménye
a vásárlás. E tekintetben is változott a város. Új bevásárlóközpontok nyíltak, de a régieket sem hanyagolják el. A legújabb központ a Paragon, amelynek testvére Kuala Lumpurban hódítja a vásárlók tömegeit.
Élmény volt, nemcsak a vásárlás, hanem
a központ atmoszférája, a szolgáltatások hada és persze a vendéglátás színvonala is.
A drága márkák boltjai közül többet átalakítottak, de volt olyan is, amelyet „végkiárusítottak”, és így akár 70 százalékos engedményt is kínáltak.
Különösen élveztem a thai jellegű boltokat, amelyek különleges, az országra jellemző termékeket kínáltak. Ilyen volt például
a több szintes Loft, ahol csupa egyedi tárgy kapható.
Az élelmiszert árusító egységek is sokat fejlődtek. Az egyes hipermarketek újdonsága, hogy a hatékony árubemutatás mellett teret
hagynak a szolgáltatások bemutatásának,
a gasztronómia élvezetének. Az eladás nem erőszakos, rátukmálós jellegű, pedig végső soron ez a cél: az elegáns, burkolt, de ellenállhatatlan értékesítési technikák
a nyerők. Működik. Anélkül, hogy ordítana a polc, a bemutatóállvány, máris azt vesszük észre, hogy tele a kocsi. Közben kóstoltunk, nézegettünk, ettünk-ittunk, és nem is olyan sokat költöttünk.
Élni és élni hagyni
Természetesen a vásárlók igényei és szükségletei határozzák meg, ki milyen bevásárlási és életmódot választ magának. Sok külföldi él Thaiföldön, fiatalok és idősek, ennek oka a kedvező időjárás, az olcsó megélhetési költségek és a kedves, vendégszerető emberek.
A thai kereskedők minden igényre felkészültek: a világmárkák mellett a helyi termelők termékei is megtalálhatók szinte mindenhol. Tovább él a hagyományos thai szokásokat megmutató piaci rendszer, amely a korábbi időket idézi.
Élni és élni hagyni. Mindenki máshogy keresi a boldogulást és a boldogságot a szó fizikai és lelki értelmében. Ez Thaiföldre nagyon igaz. Talán ez a magatartás a leginkább vonzó. Mindenkire mosolyognak, és ez a mosoly nem művi, hanem valóban érdeklődve figyelnek és rendelkezésre állnak.
Érdemes tanulni tőlük, könnyebben boldogulnánk itthon és külföldön is. Náluk sincs kolbászból a kerítés, de a napi gondok mellett az apró dolgoknak is tudnak örülni, ami elviselhetővé és kezelhetővé teszi a mindennapokat.
Tehát rajta: itt van 2013, a fejlődés éve, tegyük a dolgunkat és boldoguljunk!
Dr. Csík Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >