TESCO, COOP, SPAR a 2016-os dobogón

Szerző: Németh László Dátum: 2017. 06. 02. 12:56

Változatlanul a TESCO a legnagyobb forgalmú lánc, közel 790 milliárd forint becsült összforgalommal, mögötte továbbra is a COOP áll a második helyen az FMCG kereskedelmi láncok Trade magazin által összeállított 2016-os toplistáján. A dobogó harmadik fokán immár a SPAR foglal helyet, amely megelőzte a CBA-t.

A napi fogyasztási cikkekkel (élelmiszerekkel, kozmetikumokkal és háztartási vegyi árukkal) foglalkozó láncok 11-es ranglistáján a további sorrend: Reál, Lidl, Auchan, Penny Market, Aldi, dm, Rossmann.
– Pozitív és negatív hatások egyaránt érték tavaly a piacot – értékelte az adatokat Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője. – A munkaerőhiány 2016-ban még inkább éreztette hatását, mint előző évben, mégis, a vasárnapi boltzár visszavonása, a családokat segítő kormányzati intézkedések, az áfakulcs csökkentése, az alacsonyan maradt infláció összességében továbbra is élénkülő vásárlási kedvet eredményezett. Ennek következtében szinte minden egyes lánc növelni tudta bevételét az előző évhez képest.

A listát böngészve látható, hogy a tavalyi év a legnagyobb kihívások elé a magyar tulajdonú láncokat állította. Ebben a munkaerőhiány bizonyára komoly szerepet játszott, karöltve a bérek versenyképesebbé tételével. A diszkontok kiváló szereplésének titka nem csupán a terjeszkedésben keresendő – hiszen van közülük, amelyik a tavalyi toplistához képest szinte alig növelte boltjai számát –, sokkal inkább termékválasztékuk szélesítésében és optimalizálásában. A drogériák sikereinek egyik fő tényezője, hogy hatékonyan szólítják meg vevőiket és erősítik kompetenciájukat a kozmetikai és higiéniai kategóriákban – saját márkás választékuk immár a speciális fogyasztói igényekre is képes választ adni. A hipermarketek folyamatosan lépnek előre a vásárlóiknak nyújtott szolgáltatásaik terén, és igyekeznek a vásárlást élménnyé tenni. Stratégia ma már, hogy a hipermarketek is több csatornatípust használnak, és ezeket sikeresen építve egyre több helyen érik el a fogyasztóikat.

– A tavaly elindult fejlesztéseket folytatják a láncok, természetesen mindenki saját lehetőségei szerint. De ahogy tavaly, úgy már idén is nagyon szép modernizálásokat, új nyitásokat láthattunk, és biztos vagyok benne, hogy ez így folytatódik az év további részében is. Az idei év első negyedévi számai és trendjei további bizakodásra adnak okot. Persze korai lenne bármit is elkiabálni, hiszen a szabályozási környezet állandó változása és a világgazdaság kiszámíthatatlansága minden bizonnyal tartogat 2017-ben még néhány meglepetést. Én azonban remélem, hogy jövő ilyenkor a Trade magazin hasonló pozitív hangulatban teheti közzé 2017-es toplistáját júniusi számában – tekintett előre Hermann Zsuzsanna.

Toplista 2016 poszter_HU

Módszertan:
A Toplistában található adatok a cégek saját közlését tartalmazzák. Adatközlés hiányában a Trade magazin becslése került a táblázatba, amely a cégek 2015. évi bevallásainak alapján, és az azóta eltelt periódusban a piaci körülmények tekintetében bekövetkezett változások figyelembevételével kerültek megbecslésre, szakértők bevonásával.

Kapcsolódó cikkeink