Területi munka optimálisan
Gyakori, hogy a vállalati döntéshozók asztalán ott a sok adat, gyakran mégsem tudják kihámozni belőlük a releváns információkat. A Gartner kutatásai azt mutatják, hogy a felhasználók a lokációs adatok tekintetében a vizuálisan megjelenített információkkal elégedettek, és egyre többen használják ezt a látványos megjelenítési formát. Számos, különböző területi adatokra alapozva dolgozik az Esri Magyarország ArcGIS megoldása, mely üzleti döntéshozókat lát el naprakész adatokkal.
Szerteágazó információk összefogva
– Képzeljük el, hogy rendelkezésünkre áll rengeteg adat – ismerteti Oláh Attila, az Esri Magyarország ügyvezető igazgatója. – Tudjuk azt, hogy milyen fogyasztói szokások jellemzők egy adott település lakosaira, rendelkezésünkre áll a lakosok száma, a vállalkozások száma, az adott településre jellemző, utcára lebontott jövedelmi szint. Tudjuk azt is, milyen helyeken találhatóak azok a boltok, amelyekben az adott gyártó a termékeit tervezi értékesíteni. Az összes információ birtokában könnyebb meghozni a vállalat sikeréhez szükséges stratégiai döntést. A vezetők gyakran keresik azokat a lehetőségeket, ahol a költségeket optimalizálják. Korábban egyszerűen elküldték a munkatársakat vagy beruházásokat halasztottak el, holott a vállalati tevékenység optimalizálásával is el lehet érni a kitűzött célt. Az Esri ArcGis megoldása a szerteágazó információkat fogja össze, és jeleníti meg vizuálisan egy térképen, ezzel is segítve a döntéshozók munkáját.
Átfedések kiküszöbölve
Egy konkrét esetben felmerült az értékesítői csapat csökkentése. A döntés meghozatala előtt az Esri megoldásával elemezték az értékesítők által lefedett területeket. Miután vizuálisan megjelenítették az útvonaladatokat a térképen, kiderült, hogy pár értékesítő nagyon nagy földrajzi területet jár be, gyakran behatolva kollégájuk területére. Továbbá megjelentek azok a helyek, melyeket az értékesítők egyáltalán nem fedtek le. A területi képviselőknek új, területi alapú optimalizált útvonalat dolgoztak ki, megszüntették az átfedéseket – ezáltal kiküszöbölve a nagy költséggel járó utazásokat. A kialakult szokásokat felülírva a bejárások sorrendjét is optimalizálták. Egy értékesítőnek átlagosan 40 perccel csökkent a munkaideje, gyorsabban járta be a már meglévő útvonalát. Ennek köszönhetően átlagosan naponta 2000 forinttal csökkent a területi képviselő költsége. Az így elért költségcsökkentés mellett épp olyan fontos, hogy a rendszeres újratervezéssel egy rugalmas és hatékony értékesítési szervezet fejlődik.
Expanziós megoldások
A megoldás segítségével továbbá feltérképezték a potenciális ügyfeleket, és ezeknek a lehetséges új ügyfelek meglátogatását is beiktatták a területi értékesítő útvonalába. Egy másik esetben a vállalatnak úgy sikerült költséget csökkentenie, hogy új menetrendben a költségcsökkentés mellett figyelem és idő is jutott a potenciálisan új vevők meglátogatására, vagyis expanziónak is lehetőséget biztosítottak – hívja fel a figyelmet Goldschmied Annamária, az Esri Magyarország üzletfejlesztési vezetője. – Arra is van lehetőség, hogy a terület felelőse valós időben végigkövesse munkatársát az optimalizált útvonalon, és így láthatóvá válik azonnal, ha nem tartja be a menetrendet, eltér tőle.
A rendszer nyilván rugalmas, és ha az egyik boltban több időt kell töltenie, akkor dinamikusan újra lehet tervezni a menetrendet. Vannak liberálisabb cégek is, ahol az értékesítőre bízzák az útvonal betartását, és nincs szigorú követés – minden vállalkozás maga döntheti el, hogyan és mire használja a megoldást. Egy biztos: a látogatásokhoz köthető összes fontos preferenciák kalkulálhatóak.
Rejtett összefüggések
Az útvonal-optimalizáció mellett rejtett összefüggések kiderítésére is használható az Esri megoldása. Egy édességet forgalmazó cég számára készített elemzés például kiderítette, hogy a nem budapesti értékesítők a piaci potenciálhoz képest az átlagon felül teljesítenek, míg a budapesti üzletkötők – noha teljesítették az előírt terveket, és megkapták a bónuszokat – a piaci potenciálhoz képest alulteljesítettek, vagyis még rengeteg fejlődési lehetőség mutatkozott számukra. Ez csupán egyike a példáknak, a térbeli elemzéssel a piaci potenciálvizsgálatokra, a fejlesztési területek felkutatására számtalan egyéb lehetőség mutatkozik.
– Megoldásunkat első körben felhőalapú szolgáltatásként, előfizetésben kínáljuk ügyfeleinknek – mondja az ügyvezető igazgató. A szolgáltatás része az oktatás is. Fontos hozzászoktatni ügyfeleinket a térbeli szemléletben könnyebb vizuális gondolkodáshoz, megismertetni velük, milyen üzleti döntéshozásban tud segíteni megoldásunk. Ezután ügyfeleink dönthetnek, hogy továbbra is felhőalapon, előfizetéssel veszik igénybe megoldásunkat vagy megvásárolják
a szoftvert.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >