Tendenciák és innovációk az idei SIAL-ról

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 11. 16. 08:00

Sokak várakozását múlta felül a SIAL idei statisztikája. Minden korábbinál nagyobbra sikerült, elképzelhetetlenül sok kiállítóval és látogatóval. 215 ezer négyzetméteren 140 ország 5500 kiállítója mutatta be legújabb fejlesztését. A két évvel korábbihoz képest 4 százalékkal emelkedett a kiállítók száma. És ami szintén hihetetlenül magas határokat döntött, az a látogatók száma, mintegy 145 000 fő.A korábbi SIAL-cikkekben elsősorban a SIAL d’Or versenyről és az abban szereplő termékekről számoltunk be. Ebben a cikkben szeretnénk egy picit tágabban a kiállításról és az ott bemutatott trendekről és innovációkról átfogóan szólni.
A SIAL idei, 23. „kiadása” is hűen tükrözi a mindenkori szervezők azon igyekezetét, hogy a kiállítás ne csak egy egyszerű vitrinje legyen a világ élelmiszeriparának, hanem az itt kiállítók mutassák be legújabb, leginnovatívabb termékeiket, sokszor „elébe menve” a fogyasztói szokások változásának, vagy éppen újításaikkal befolyásolva azokat. A gyártók számára mindig is nagy kihívás mindazon összetett fogyasztási, fogyasztói folyamatok megértése, kezelése és integrálása a gyártási folyamatokba, amik mögött egyszerre találjuk meg az öröm iránti vágyat, a tápanyagigény kielégítésének szükségletét és az egészséges táplálkozás jogos óhaját. A globalizálódó világban és az egyre kíméletlenebb versenyben néha a legelképesztőbb ötletekkel is találkozhatunk, de általában is igaz, hogy a SIAL-ok folyamát végigkísérve egyre nagyobb szerepet kap a praktikusság és egészségesség mellett a formatervezés, vagy egyszerűen csak a „design”.

Innovációk 600 négyzetméteren
Az idén egyfajta „díszvendégként” a korábbi éveknél sokkal látványosabban, a protokollesemények kiindulási pontjának is helyt adó hatos csarnokban, közvetlenül a bejáratnál kapott helyet az élelmiszer-ipari és fogyasztói tendenciák és az ezekhez köthető innováció bemutatása, 600 négyzetméteren és 200 kiállított termékkel. A szervezők 1996 óta a tőlük teljesen független XTC marketing és kommunikációs ügynökséggel állíttatják össze a SIAL „Observatoire des Tendances & Innovations”-ját, azaz szabad fordításban a „tendenciák és innovációk figyelőjét”, és a céggel közösen mutatják be az eredményeket – egyfajta „expo az expóban” formában – a szakmai közönség, de ezen belül is főleg a sajtó képviselői számára, a kezdetektől nagy sikerrel. Az elgondolás célja, hogy a látogatók áttekintést kapjanak az élelmiszeriparról és az általa kiszolgált fogyasztói igényekről, azok változásáról, és a gyártók ezekkel kapcsolatos elképzeléseiről, újításairól. Mindennek mozgatórugója a holnap piaci tendenciáinak minél eredményesebb előrejelzése, ezek megismertetése a kiállítókkal és látogatókkal. Milyen változások várhatók élelmezési, étkezési szokásainkban? Milyen eltérések vannak a világ különböző pontjain a fogyasztók elvárásaiban, igényeiben? Milyen újítások vannak az élelmiszeriparban? Minderre kísérel meg választ adni a Tendances & Innovations. Újdonság, hogy az idén a Disney és a SIAL közösen kereste azokat az innovatív termékeket, amiket kifejezetten a 3–12 éves korosztály számára terveztek.

SIAL–Disney
A SIAL-on kiállított termékeket innovációs szemszögből vizsgálva beszélhetünk egy „általános” innovációs díjról, az a „Tendances Trends & Innovations”, ennek díjazottait igyekszünk bemutatni, valamint ennek „kistestvére”, az előzőekben említett SIAL–Disney közös díj. Ezekkel párhuzamosan zajlott a „food design” verseny, ahol a reimsi École Supérieure d’Art et de Design kulináris dizájnműhelyének hallgatói vettek részt projektjeikkel a tejtermékek és a delikátesztermékek kategóriájában. Jelentős szerepet kapott a SIAL-on az úgynevezett „restauration hors domicile”, ez a legjobban kollektív étkeztetésnek fordítható, szó szerint „házon kívüli étkeztetést” jelentő kategória, ahol többek között a food design csoport termékeinek bemutatóját is megtekinthette a közönség.
Az XTC az idei innovációs standot az általa kialakított „XTC trend fa” alapján építette föl, a versenyre benevezett termékeket öt fő és mindegyiken belül általában három (az etikusság esetében két, az öröm esetében négy) kategóriába osztva. Ezek:

Egészség. Alkategóriái:
• természetesség, azaz a fogyasztó élelmiszer-biztonsági elvárásaira összetételét tekintve megnyugtató választ adó,
• kedvező élettani hatással járó növényi eredetű,
• kiváló étrendi hatású, sok a gyógyulási folyamatokat elősegítő, egészséges termékek.
Fitnesz. Alkategóriái:
• az elhízás elleni küzdelemben használható, fogyasztható,
• hatékony energiabevitelt és/vagy jó közérzetet biztosító,
• a táplálék útján kozmetológiai előnyökkel is járó termékek.

Praktikusság. Alkategóriái:
• mindenkor, mindenhol és minden helyzetben fogyasztható,
• a főzést nagymértékben megkönnyítő, meggyorsító,
• illetőleg könnyen szállítható és fölhasználható, egyszerű hulladékkezelésű termékcsoportok.

Etikusság. Alkategóriái:
• kedvező ökológiai besorolású,
• a fejlődő országok népességét közvetve vagy közvetett módon segítő (pl. fair trade) árucikkek.
Öröm. Alkategóriái:
• szakítás a megszokásokkal, öröm és meglepetés a felhasználáskor,
• az érzékek változatossága,
• egzotika, utazás az élelmiszerek útján más világokba,
• szofisztikáltság, azaz nagy hozzáadott értékű, kiváló alapanyagokból, speciális recept alapján, nagy szaktudással készített, megkapó csomagolású termékek élvezete.

Az elmúlt időszakban elsősorban az egészség és öröm kategóriákban tapasztalható erőteljes innovációs hajlam – és természetesen kereslet. Európában ilyen tendencia mutatkozik az etikusság esetében is, míg a praktikusság, úgy tűnik, veszít vonzerejéből.
Az egymásba fonódó kategóriák érzékeltetésére a standot két egymásba helyezett kör alakú bemutatófelület segítségével építették föl, kívül helyezve a magyarázó táblákat, legbelül egy kis fórumot kialakítva, a két kör között pedig kiállítva a kiválasztott és ezek között természetesen a díjazott termékeket, ezeket az alábbiakban mutatjuk be.
Labeyrie – tenger gyümölcsei tál (Adrimex) majonézes szósszal, negyedelt citrommal, törlőkendővel – a tetszetős megjelenítés és a könnyen kezelhetőség, ugyanakkor igen praktikus csomagolás miatt.
Ma pate a tarte – linzertésztacsalád speciális francia süteményekhez (Alsacienne de pates ménageres), a bírálók elsősorban az új ízeket és az egyszerű felhasználást értékelték.
Stick Doseo szószok (Christian Potier SA) – 10 másodperc mikrohullámú „kezeléssel” fogyasztásra kész, praktikus kiszerelésű termék.
A Feyel-Artzner libamájcsomagja – ami 210 gramm libamájat, fügelekvárt, négy porcelánkanalat és egy, a lekvár kitöltésére szolgáló porcelántálkát tartalmaz – a gyártó kimondottan azonnal, de mégis elegánsan tálalható, ugyanakkor igen magas élvezeti értékű terméket álmodott meg.
Amazin’raisins (Fresh marketing) – természetes narancs- és citromízesítésű, játékos csomagolóanyagban forgalmazott mazsola.
Sachets Doypack fruits & légumes (Germes d’idées SAS), konzerváló-, színező- és ízesítőanyag nélkül készített, konyhakész zöldség- és gyümölcscsalád, ami legföljebb 2 perces mikrohullámú kezelést vagy ezzel egyenértékű, hagyományosabb főzést igényel.
Calanquet (Gilan SARL) – a mezőgazdasági termelők alkotta vállalkozás Provence-ban készíti ezen a néven forgalomba kerülő, fűszernövényekkel és/vagy olívaolajjal ízesített gyümölcsleveit, a zsűri a gyümölcsök, fűszer- és aromanövények és az olívaolaj egyedi és harmonikus párosítását díjazta.
Airspuma (Imaginative cuisine) – különböző ízesítésű, aeroszolos flakonba töltött, a levegőre jutva habot képző fűszerszószok, a csomagolóanyag hátoldalán található kétdimenziós kód mobiltelefonnal történő beszkennelése automatikus internetkapcsolatot hoz létre a cég honlapjával, és megkezdhető az ajánlott receptek letöltése.
Culimel (Les ruchers du Gué) – mézalapú édes szószok sós ételek készítéséhez – a bírálók a méz nem a megszokott ízvilágban való, a csomagolás kialakítása miatt igen könnyű felhasználását ismerték el a díjjal.
I Salvaminuti (Pedon Spa) – az olasz cég különböző, előfőzött gabona, pszeudocereália és szárított hüvelyesmag-keverékeket ajánl köret készítéséhez, amik csupán 10 perces főzéssel tálalásra készek.
Chef Laurent (Pidy) – ehető kanál fogadások egyes falatkáinak tálalásához – leveles és sós linzertésztából.
Black Qwelhi (Black Qwelhi-Aquapes-ca) – különböző ízesítésű óriásgarnélarák-csomagok fogyasztásra készen, felső kategóriás csomagolással.
Tendre et grillé au micro-ondes (SVA Jean Rozé) – elősütött, grillezett, 150 grammos marhaszeletek, 50 másodperc mikrohullámú sütéssel „seignant” (véres), 1 perc esetén „a point” – idén augusztusban került kereskedelmi forgalomba.
Le Truffé (Val d’Arve) – szarvasgombás ízesítésű svájci sajtkülönlegesség különleges, egyedi csomagolásban.
Polenta (Zini Prodotti Alimentari) – ebben a hónapban piacra került gyorsfagyasztott, kétféle formában és ízben készülő, gluténmentes termék köretnek vagy snacknek.

És a gyerekeknek (Prix innovations enfants):
Lunchies (Eat natural) gabonaszeletek aszalt gyümölccsel és alacsony zsírtartalommal.
P’tit Louis X-Press (Fromarsac) – eredeti csomagolású, kimondottan a gyerekek élettani igényeihez alakított, könnyen kezelhető tejtermék.

Somogyi Norbert párizsi TéT-attasé – Hermann Zsuzsanna

Kapcsolódó cikkeink