A technológia tényleg mindent átír?

Dátum: 2016. 06. 08. 00:27

Ahogy az ember öregszik, egyre több mindent megtapasztal. Nekem személyes szerencsém, hogy dolgoztam hazai lánc-környezetben, miközben a Coca-Cola Retail Research Council tagjaként láttam a komoly nemzetközi láncok működését. Aztán alkalmam volt dolgozni pár projekten gyártóoldalon is, ahol érdekes termékekkel kerültem kapcsolatba, és beleláttam épülő FMCG gyártócégek erősségeibe és hibáiba egyaránt.

Most megint egy új dologba kezdtem, a kereskedelmi informatikába. Azt szokták mondani, hogy aki látja a jövőt, az profitálhat is belőle. A technológiai cégek világszerte mindenütt a fejlődés meghatározó motorjai, sok esetben elsőként jönnek elő ötletekkel, újdonságokkal. Nemzetközi kapcsolatrendszerünk által mi is sok olyat látunk, amin megdöbbenünk, és újabb gondolatokra inspirál bennünket.

Legyen elég csak egy példa. A tavalyi évben a világ vezető kereskedelmi lánca, a WalMart 1,5 milliárd US dollárt (azaz kb. 424 milliárd forintot, ami egy nagy hazai lánc éves árbevétele) költött ellátási láncának fejlesztésére, gondolhatjuk, miért…

A kereskedelem feladata a gyártók által elkészített termékek vásárlókhoz való eljuttatása. De ki mondta, hogy ehhez kell raktár és bolt és rengeteg ingatlan, autó, teherkocsi és minden más is? És ha így változik a piac, ki lenne ebből a nyertes? Talán egy olyan cég, mint a Google vagy az Amazon, aki más eszközökkel találja meg a vásárlóit. És hogyan lehet ezzel versenyezni? Csak technológiával, mert egy idő után a klasszikus bevált receptek (Adjuk olcsón a párizsit!) kevesek lesznek.

Aki fel akar készülni, annak fejleszteni kell. Mert nagy változások előtt állunk, amelyeknek megfelelni nem lesz könnyű. A jó technológiai cégek erre felkészültek, a megoldás megvan. A kérdés az, hogy egy adott kereskedelmi szereplő mikor reagál. Amikor még nyertes is lehet vagy amikor már késő.