Takarítás szezonban – és azon kívül is

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 09. 22. 10:41

Az elmúlt másfél évben a járványhelyzet megváltoztatta az emberek megszokott életritmusát, kialakult szokásait, ami a takarítás területén is érzékelhető volt. A home office-nak, illetve a megnövekedett otthon töltött időnek köszönhetően megsokszorozódtak a takarítási alkalmak, a higiénia a korábbinál is jelentősebb igénnyé vált sokak számára.

Szerző: Budai Klára

Oláh Edit-Vileda

Oláh Edit
marketing manager
Vileda–Freudenberg
Háztartási Cikkek

Oláh Edit, a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketing managere úgy látja, 2020. év elején a COVID-19 járvány miatt jelentősen megnőtt a kereslet a takarítási eszközök iránt, mivel mindenki életében hangsúlyossá vált a higiénia és a tisztaság. Sűrűbben és alaposabban takarítunk, minőségibb eszközöket használunk. Ez a forgalmi eredményeken is megmutatkozik.

– A vírushelyzetnek köszönhetően az online csatornák térnyerése látványos. Az emberek sokkal szívesebben vásárolnak webáruházakban, ahol elkerülhető a nagy tömeg, és kevésbé vannak kitéve a fertőzésveszélynek. Már nemcsak a fiatal generáció használja ezeket a webshopokat, hanem mindenki kezd rutint szerezni és hozzászokni az online rendeléshez.

Ugyanakkor látható, hogy az elektronikus vásárlásokkal párhuzamosan egyre több online áruház is nyílik, illetve a már meglévő webshopok bővítik a portfóliójukat, és nyitnak a takarítóeszközök irányába – hangsúlyozza Oláh Edit.

Biró-Kőszegvári Réka-Henkel

Biró-Kőszegvári
Réka
márkamenedzser
Henkel Magyarország

Biró-Kőszegvári Réka, a Henkel Magyarország Kft. brand managere a Nielsen adataira hivatkozva arról ad hírt, hogy a tisztítószerek piacán belül a WC-frissítők kategóriája két számjegyű növekedéssel zárta a tavalyi évet, és ez a tendencia a 2021-es év eddig eltelt időszakában is megfigyelhető. Az értékesítési csatornákat vizsgálva a toalettfrissítők kategóriájában a legnagyobb növekedést a diszkontok, a drogériák, valamint a hazai láncok esetében tapasztalja.

Nagy Antal, Brilliance

Nagy Antal
társtulajdonos
Brilliance Tisztítószer
Gyártó

– 2020 első negyedévében, az első hullámnak köszönhetően szinte csak a fertőtlenítőszereket keresték az emberek, majd nyárra össze-vissza hullámzott az eladás a hirtelen megtorpanásoknak és az újabb hullámnak köszönhetően – jelzi Nagy Antal, a Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. társtulajdonosa, aki azt is elárulja, hogy 2020 a koronavírus miatt extrém magas bevételt hozott, ezt követően 2021 nagyon nehézkesen indult, de a tavasz megérkezésével a forgalom ismét erősödni kezdett.

– Sokkal többet és sokkal bátrabban rendelnek az emberek a „neten”, ami a mi webes bevételnövekedésünkben is látszik. Úgy néz ki, ez a jelenség a vírus visszaszorulása után is velünk marad, és egy stabil alapot képez, amire lehet és kell is építkezni – emeli ki Nagy Antal.

Egész évben tisztaság

– A fogyasztók egyre inkább a prémium WC-frissítő termékeket keresik, melyek többek között extra frissességet, csillogást vagy illatot nyújtanak az alap variánsokhoz képest. Kiszerelés tekintetében a nagy méretek felé tendál a WC-frissítők piaca is. Az idei évben a hármas összecsomagolások mutatták a legnagyobb növekedést – jegyzi meg Biró-Kőszegvári Réka.

A Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. szakemberei a fogyasztói trendek tekintetében azt tapasztalják, hogy az emberek számára a magas vásárlói élmény a fontos, valamint az is, hogy egyre inkább környezetbarát módon juthassunk a fogyasztási cikkekhez.

– Vásárlóink körében azt látjuk, hogy eltűntek a kifejezetten takarítási időszakok. Aki tisztaságot szeretne otthonában, bármikor elvégzi a nagytakarítást, nem kell azt a tavaszhoz vagy az őszhöz kötni – mutat rá Nagy Antal.

Oláh Edit az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a termékfejlesztéseknek köszönhetően egyre többen választhatnak és választanak is olyan takarítóeszközöket, melyek megkönnyítik a hétköznapok házimunkáit.

– A kényelem és a könnyed csavarás miatt már számos háztartásban megtalálhatók a pedálos felmosóink. A mikroszál – kedvező tulajdonságai okán – a takarítás több területén is felhasználható, akár törlőkendőről vagy padlóápolásról, felmosókról beszélünk.

Emellett megfigyelhető, hogy a fogyasztók egyre gyakrabban választják a vidám, színes termékeket, hogy a szürke házimunkát kicsit „feldobják”. Így természetesen mi is igyekszünk ezeknek az igényeknek megfelelni – tájékoztat a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketing managere.

A tavaszi és az őszi takarítási szezon ki­emelkedően fontos a vállalat számára, ilyenkor érzékelik a takarítóeszközök jelentős keresletnövekedését. Az őszi időszakban ez fokozottan igaz.

– Ugyanakkor állandó polci megjelenésünk biztonságot nyújt a vásárlóknak, hogy a két kiemelt időszak között is elérhetik termékeinket, bármikor is fogynak ki belőle – mondja Oláh Edit.

Takarítás szezonban – és azon kívül is

A fogyasztói szemlélet változását jelzi a tisztítószerpiac prémiumizálódása és a környezetbarát szempont előtérbe kerülése is

Gyorsan, alaposan, környezetbarát módon

– A WC-frissítők kategóriájának további növelése érdekében a Bref márka újabb egyedi termékkel érkezett a boltok polcaira júniusban. Az első, prémium, gél állagú Bref WC-golyó, a Bref Brilliant Gél igazi briliáns ragyogást ad a toalettnek, miközben higiénikus tisztaságot biztosít – ismerteti a Henkel Magyarország Kft. brand managere.

A Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. idén bevezetett terméke a Vileda 1-2 Spray Max lapos felmosó, mellyel kisebb takarítást végezhetünk, illetve praktikus társunk lehet egy-egy konyhai baleset esetén is (például a reggeli kapkodásban kilöttyent tej feltörlésekor).

– Rendkívül praktikus, mivel mikroszálas felmosópárnájával bármikor készen áll a felmosásra, sőt még vödör sem kell hozzá. Elég csupán egy kart meghúznunk a nyélen, hogy felmosóvizet vagy felmosófolyadékot permetezzen a földre, és máris felmoshatunk. Ugyanakkor a felmosó feje mosógépben mosható – újságolja Oláh Edit.

A Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. a környezetvédelmet régóta a szívügyének tekinti. Termékfejlesztéseik során a hangsúlyt folyamatosan helyezik át a valódi ÖKO termékek irányába. Csepelen működő cégük számos innovációs fejlesztésbe fogott az elmúlt időszakban: a már meglévő 1000 négyzetméteres gyártóüzemet egy 2500 négyzetméteres ingatlannal bővítik.

– Fejlesztéseinkhez elengedhetetlennek bizonyult egy újabb ingatlan megvásárlása, ahol jelentősen tudjuk növelni a piac igényeinek megfelelően nemcsak a gyártási, de a raktárkapacitást is. Mindezek mellett vállalatunk életében az idei év vége és a következő év eleje is az export erősítéséről fog szólni – informál Nagy Antal. //

 

Őszi nagytakarítás

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a hazai fogyasztók 19 milliárd forintért vásároltak általános tisztítószereket a kiskereskedelemben 2020 májusa és 2021. április között, ami 10 százalékos emelkedést jelent a megelőző, azonos periódushoz viszonyítva. Összesen csaknem 33 millió liter fogyott a kategóriából a vizsgált hónapok alatt.

nielsen iq logo

Dászkál Fruzsina-nielsen

Vendégszerző:
Dászkál Fruzsina
senior analyst
NielsenIQ

Bolttípus szerinti bontást vizsgálva azt láthatjuk, hogy jellemzően a nagy üzletekben vásárolunk általános tisztítószereket: a 400 négyzetméter feletti üzletek az értékbeli eladás majdnem felét számlálják. A forgalom több mint egynegyede a 401–2500 négyzetméteres üzleteké volt, a piac több mint egyötödét pedig az ennél nagyobb (2500+ m²) boltok tetszik ki.

A vécétisztító 12 és fél milliárdos értékbeli forgalmat generált tavaly május és idén április közt – közel 6 millió liter tisztítószert vásároltunk ebből az összegből. E kategória eladásait a drogériák vezetik, értékben 35 százalékos részesedéssel. 28 százalékos piaci részesedéssel állnak a második helyen a 401–2500 négyzetméteres üzletek, míg az ennél nagyobb csatorna (2500+ m²-es boltok) 23 százalékot hasít ki a forgalomból.

Az ablaktisztító mennyiségben 4 százalékkal csökkent, értékben pedig hasonló mértékben növekedett. Így több mint kétmillió litert, másfélmilliárd forintot meghaladó összegért vásároltunk tavaly május és 2021. április között. Ennek az értéknek megközelítőleg a fele a 401–2500 négyzetméteres üzletekben, több mint egynegyede a drogériákban került a kasszákba.

A nagytakarításkor szintén fontos bútorápoló piaca a vizsgált időszakban 800 millió forintot tett ki. Ebből a termékcsoportból 333 ezer liternyi került a vásárlói kosarakba a kiskereskedelemben. A megelőző periódussal összevetve az értékben mért forgalom stagnált, volument tekintve pedig 4 százalékkal esett az eladás.

Ebben a kategóriában is a drogériák bírnak a legmagasabb piaci részesedéssel: az érétkbeli forgalom több mint kétötödét szakítják ki. Ezt a 2500 négyzetméteres boltok követik 22 százalékos piacrésszel, a 401–2500 négyzetméteres üzletek pedig ettől 4 százalékponttal maradnak el. //

Kapcsolódó cikkeink