Szokolai Júlia: „Megéri befektetni az oltalom alá helyezésbe”
IP Hősök címen indított kampányt a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a szellemi tulajdonjog védelmének ösztönzésére, valamint a magyar vállalkozások és fogyasztók edukálása céljából. A kampány első szakasza az élelmiszeripari oltalmakra fókuszál, amelyben az SZTNH-t olyan szellemitulajdon-tudatos vállalkozások segítik márkanagykövetként, mint a PICK, a Szerencsi Bonbon, az Etyeki Kúria vagy a Szarvasi Mozzarella. A kampány célja felhívni a figyelmet a szellemi jog érvényesítésének fontosságára, bemutatni az oltalmi formákat és azok alkalmazási lehetőségeit, illetve közérthető módon prezentálni a szellemi tulajdon védelmének hozadékait és konkrét gazdasági hasznát. Szokolai Júlia, a Bonafarm Zrt. csoport marketing és stratégiai vezetője a PICK márkát képviseli a kampány során. Vele beszélgettünk a tradíció, a hungarikum őrzésének fontosságáról és a megújulás módjairól, valamint arról, miért fontos garantálni a minőséget minden áron.
– Miért fontos a PICK számára az IP-védelem és miért csatlakozott cégük a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által kezdeményezett kampányhoz?
-Büszke vagyok arra, hogy csapatommal együtt olyan márkát gondozhatok, amely mára gyakorlatilag az országimázsunk része, hivatalos hungarikum, több mint 150 éves hagyomány áll mögötte – ez a PICK. Mondhatnám azt is, hogy a szellemi tulajdon védelmének fontossága az alapítók óta beépült üzleti folyamatainkba és a gondolkodásunkba, hiszen érthető módon sokan és sokféle módon próbáltak már bennünket utánozni. Márkáink, köztük az említett PICK márka védelme kiemelt érdekünk, de piacvezetőként a fogyasztóinkért is ugyanilyen felelősséggel tartozunk – ezért is fogadtuk örömmel a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának felkérését, így lettünk a szellemi tulajdon védelmének fontosságát hangsúlyozó edukatív kampányuk egyik márkanagykövete. Fontosnak tartjuk, hogy vásárlóink is megfelelő tájékoztatást kapjanak a témában, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy felhívjuk a figyelmüket a tudatos vásárlás fontosságára, így kevésbé valószínű, hogy például termékhamisítás vagy megtévesztés áldozatául esnek.
– Milyen példákon keresztül tudja a PICK edukálni a hazai vállalkozókat és vásárlókat IP-hősként?
– Az egyik legelterjedtebb hivatalos szellemi tulajdon védelmi forma a védjegybejegyzés – a legtöbb példánk ehhez kapcsolódik. A védjegy egy biztos eszköz a gyártó és a márka kezében, amellyel megakadályozhatja az esetleges termékhamisítást, bárminemű jogbitorlást. Márkáink történetében számos alkalommal előfordult már ilyesmi, ezen esetek megosztásával, valamint a jogi oltalom előnyeinek bemutatásával tudunk edukálni és hangsúlyozni a gyártói tudatosság és IP-védelem fontosságát. A védjegy továbbá megkülönböztető erő a kezünkben, hiszen a fogyasztó így tudja beazonosítani az adott terméket, ez segítheti őt abban, hogy elégedettsége esetén később újra megismételje a vásárlást. A PICK 1951-ben védette le márkanevét szóvédjegyként. Védelmünk továbbá kiterjed az olyan üzleti titkokra is, mint a téliszalámi-gyártás technológiája és folyamata, melyet nálunk a késztermékké válás mintegy három hónapja alatt a szalámimester fog össze, ő a „titkok, praktikák tudója”. Azt gondolom, hogy a védjegyeinknek és a gyártói tudatosságunknak köszönhetően tudtuk eddig is és a jövőben is sikeresen megvédeni a márkát, illetve gátat szabni a fogyasztói megtévesztéseknek.
– Hogyan tud a PICK versenyképes márka maradni? Mik azok az értékek és tulajdonságok, amelyek hosszú távon is biztosítják sikerességét és fennmaradását?
– A cégünk történetében a kezdetektől fogva kiemelt szerepe van a tradíciónak, de a megújulásnak is: fontos, hogy folyamatosan szem előtt tartsuk azokat az alapértékeket, melyekre a márka épül, azokat az eljárásokat, melyeknek köszönhetően több mint 150 éve változatlanul magas minőséget biztosítunk. Ugyanakkor keresnünk kell a megújulás lehetőségét is, legyen az a gyártás hatékonyabbá tétele vagy éppen a környezetkímélőbb, kevesebb műanyag felhasználásával készült csomagolások bevezetése. Ezzel az innovatív hozzáállással tudjuk versenyképességünket minden körülmény között megőrizni, és nemcsak a hazai, de a nemzetközi piacon is jelen lenni. Mindez pedig természetesen számos területre kihat, nem titkoljuk, hogy a meglevő lojális fogyasztói bázisunk megtartása mellett a fiatalabb fogyasztókat is szeretnénk megszólítani. A termékfejlesztéseinkben, a kiválasztott marketing és PR-mixünkben ezek mind tetten érhetők– legyen az az új típusú Szalametti szalámik bevezetése, egy TikTok influencer-együttműködés, vagy éppen a csomagolás megújulásának egy miniatürizáló „Toy-fotós” általi szemléltetése.
– Miért fontos a szellemi tulajdonjogok védelme a PICK szerint?
– A szellemi tulajdon védelme a márka és a fogyasztó számára egyaránt fontos. Nemhiába választják magyar családok tízezrei ma is a PICK termékeket, ez ugyanis minőség- és ízgaranciát jelent a számukra. Ezt csak mi tudjuk ebben a formában biztosítani, minőségirányítási és élelmiszerbiztonsági szempontból szigorúan ellenőrzött, több mint 150 éves szaktudáson alapuló gyártási tevékenységünknek köszönhetően. Amennyiben a fogyasztót megtévesztik, ráadásul úgy, hogy erről nem szerez tudomást, az ő fejében sérülhet ez a garancia. Mi az 1951-ben levédett PICK márka szóvédjegyet azóta is gondozzuk és folyamatosan megújítjuk (a védjegy oltalom 10 évre szól, de végtelenszer megújítható – a szerk.). A márka átívelt különféle történelmi korokon, ma is a kultúránk, a családok mindennapjainak része, ezért különösen fontos, hogy a szellemi tulajdonaink védve legyenek, és ezek értése, ismerete úgy a márka, mint a fogyasztó részéről biztosított legyen. Az oltalom mellett szóló legfontosabb érveinket a kampány keretében is ismertetjük. Elsősorban azt emelnénk ki, hogy így egyértelműen meg tudjuk különböztetni a magas minőségi percepciót hordozó PICK márkatermékeket a konkurens termékektől, továbbá így meg tudjuk védeni azon innovációnkat, melyeknek versenyelőnyünket köszönhetjük. Harmadrészt, ahogyan azt már említettem, meg tudjuk óvni magunkat és a fogyasztóinkat is a hamisítóktól, védjegybitorlóktól.
– Hogyan járul hozzá az IP a PICK márka sikerességéhez?
– Az innovációs folyamatainknak – legyen szó termék- vagy technológiafejlesztésről – mindenkor elengedhetetlen része a szellemi tulajdon védelme. Azt kutatások is igazolják, hogy a PICK az egyik legértékesebb magyar húsipari márka. Abban, hogy idáig jutottunk, azt gondolom, hogy a tudatos és következetes márkavédelemnek is szerepe volt, mely hosszú távon megtérül és növeli a brand értékét is. Például, a 2022 első negyedévében megújuló szalámi szortimentünk, ami új designnal bíró, kevesebb műanyagot tartalmazó csomagolásokban kapható, fogyasztói insightokon alapuló termékinformációkkal szolgál a vásárlók számára, a vásárlói döntés meghozatalának könnyítése érdekében. Az új csomagolások meghatározó elemei szintén oltalom alá kerülnek – a folyamatot már el is indítottuk. Mindemellett a külföldi értékesítés támogatása érdekében a jövőben még nagyobb hangsúlyt tervezünk fektetni a közösségen belüli védjegyeinkre. A PICK márka ezen felül használ olyan megkülönböztető védjegyeket, amelyek nem a mi tulajdonunkban vannak, de egyedi termékelőnyeinknek köszönhetően használói lehetünk. Ilyen például a hungarikum védjegy, és külön büszkeség, hogy a PICK az egyetlen olyan gyártó, amely hivatalosan két hungarikummal is rendelkezik, a PICK és a HERZ Classic Téliszalámikkal.
– A kampány első köre az élelmiszeripari oltalmakat helyezi előtérbe. A PICK milyen módo(ko)n védi termékeit és mit tesz a hamisítók ellen?
– Több mint 100 hazai, valamint számos nemzetközi és közösségi védjegyünk van (közötte a PICK-logós celofán a térbeli nemzeti színű spirállal) számon tartva. Illetve olyan üzleti titkokra is kiterjed védelmünk, mint például a téliszalámi gyártástechnológiája. A védelem nálunk természetesen komoly jogi háttérrel is kiegészül, elég csak azokat a peres ügyeinket említeni, melyek a cég 1992-es privatizációja óta zajlottak és amelyeket bejegyzett védjegyeinkre támaszkodva tudtunk minden esetben megnyerni. A konkurencia is számos alkalommal próbálkozott, főként a PICK Téliszalámihoz hasonló, fogyasztókat megtévesztő megjelenésű szalámi forgalomba hozatalával. Egy másik, eléggé friss eset alkalmával a PICK által már évek óta nem gyártott csemege szalámi hamisítása miatt intézkedtek a hatóságok. Érdekeink védelmében minden esetben azonnal felléptünk és végül – bejegyzett védjegyeink sérelmére hivatkozva – minden jogvita számunkra kedvező eredménnyel zárult. Elismeréseink és az igazolt márkaismertség is bebizonyították, hogy egy márka oltalom alá helyezésébe megéri befektetni, és erre mindenképp ösztönöznénk az egyedi szellemi tulajdonnal rendelkezőket.
Kapcsolódó cikkeink
Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >20 éve a siker fokmérője – Idén kétszeresen ünnepel a Superbrands Magyarország
2004 a nagy kezdetek éve volt. A Google bevezette a Gmailt,…
Tovább olvasom >A magyar vállalatok IP-tudatossága elmarad az EU-s átlagtól
A magyar cégek alig 4%-ának van iparjogvédelmi oltalma, ami az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >