Szerbiából és Ukrajnából érkezik a vevőcsalogató étolaj
Néhány éve még az olcsó román napraforgó olaj jelentette a vigaszt azoknak, akiknek sokba kerültek a hazai termékek, ám változott a piac, és idén már Szerbiából és Ukrajnából érkezik az üzletláncokba a vevőcsalogatónak szánt étolaj.
Éppen ez az olcsó külföldi napraforgóolaj zavarja ugyanakkor a korrekt hazai piacot. Papula László, a Bunge Magyarország Zrt., a hazai és a regionális piacért is felelős vezérigazgatója szerint a magyar gyártók részéről annak ellenére nem várható áremelés, hogy idén betakarítási szezon még magasabb árakkal indult mint tavaly.
Az étolajpiac ismerői szerint a feldolgozók itthon és külföldön nagyjából azonos áron hozzák forgalomba a termékeiket, ezért érthetetlen, hogy miként kerülhet jelentősen kevesebbe az üzletek polcain az az olaj, amelyet esetenként ezer kilométert is utaztatott az importőr.
Papula László szerint alighanem áfacsalás a megoldás. A Népszabadság adószakértője szerint viszont az ügylet szabályos is lehet, ha előbb egy uniós tagállamba, egy olyan raktárba szállítják az élelmiszert, amelyik a kiskereskedő tulajdonában van. Ott teljesítik az áfafizetési kötelezettséget (ekkor az esetek túlnyomó többségében ténylegesen pénzt befizetni nem kell, a beszerzés áfája ugyanis levonható). Ezután az unióban a raktárból már bárhová szállítható az étolaj.
A hazai alapanyag piacáról szólva Tóth István, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) titkára elmondta: már csaknem befejeződik a napraforgó betakarítása.
Az idén 575 ezer hektáron vetették, és 1,4 millió tonna termésre számítanak a szakemberek. Tavaly egyébként félmillió hektárról 1,1 millió tonnát gyűjtöttek. Az árak most nagyjából a tavalyi szinten állnak – mondta a titkár. Papula László szerint ez, csak ha a teljes szezont vesszük figyelembe akkor igaz. Az elmúlt évben ugyanis közvetlenül a betakarítás után tonnánként 70–75 ezer forintot fizettek a napraforgómagért, októberre és novemberre azonban 100–120 ezer forintra ugrottak az árak.
Igaz, most tonnánként 96-97 ezer forintot ér a napraforgó, s kissé csökkent a „tarifa” a betakarítás kezdete óta, de a távolabbi határidőkre nem várható jelentősebb változás, ezért a vezérigazgató szerint az alapanyag ára nem indokolhat a fogyasztói piacon jelentősebb áremelkedést. Amint Tóth Sándor elmondta a gazdák számára az említett árcsökkenés nem okoz problémát.
Nem okozott pánikot az sem, hogy felszámolási eljárást indítottak az egyik nagy felvásárló a nyíregyházi Abo Mill Malomipari Zrt. ellen. Hétfőn a tulajdonos Abo Holding csődvédelembe menekült, és az Abo Trade Gabona Kereskedőház Zrt. is csődöt jelentett. A Népszabadság Információi szerint a cégcsoport hazai forgalma az elmúlt két évben jelentősen zsugorodott és inkább Romániában, Ukrajnában, Szlovákiában tevékenykedtek.
A MOSZ nem tud arról, hogy az Abo-csoport a magyar termelőknek jelentősebb összeggel tartozna, ám azt nem tartják kizártnak, hogy a csőd hírére többen jelentkeznek. A magyar gabonatermelők egyébként abban bíznak, hogy a jelenlegi magas, tonnánként 50 ezer forint körüli gabonaárak maradnak vagy emelkednek. A türelemre okot ad, hogy az Európai Unió minden tagállama számára engedélyezte, hogy idén október közepén, előrehozva kifizethetik az idei – amúgy a jövő év elején esedékes – területalapú támogatás felét. Ez egyébként hektáronként 20–23 ezer forint körüli összeg.
Magyarországon az étolaj éves kiskereskedelmi forgalma 80 millió liter körül mozog és értéke meghaladja a 30 milliárd forintot. Az eladás értékben 32 százalékkal emelkedett 2010. december–2011. július során, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva. Mennyiséget tekintve hatszázalékos csökkenést regisztrált a Nielsen piackutató társaság. A különbség oka az árak 42 százalékos növekedése – állította Melisek Eszter ügyfélkapcsolati igazgató. Idén június–júliusban egy liter étolaj átlagos fogyasztói ára 433 forint, szemben a tavalyi hasonló periódus 304 forintjával. A forgalom döntő része a hipermarketekben történik. Részarányuk az értékben mért forgalomból 35-ről 38 százalékra emelkedett. A KSH adatai szerint az egy főre jutó éves felhasználás, csökken ugyan, de meghaladja a 9 litert – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >