Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója: Boltválasztásnál a kedvező ár-érték lett a legfontosabb

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 05. 12. 01:40

Ha az emberek úgy igyekeznek változtatni költési szokásaikon, hogy jelentős részük elsősorban élelmiszeren spórol – első negyedéves felmérésünk alapján 72 százalék – akkor ezek a törekvések természetesen jelentős mértékben módosítják fogyasztási és vásárlási szokásaikat is. Legutóbb 2012 őszén mérte fel a Nielsen ShopperTrends című kutatása a vásárlási szokásokat. Ha összehasonlítjuk a boltválasztás fő kritériumait, akkor a magyar fogyasztók egy évvel korábbi megkérdezéséhez képest nagyon jelentős változások történtek.

Tavalyi harmadik helye után legfontosabb szempont most az lett, hogy a preferált üzletben „az élelmiszerek megérik az árukat”, azaz kedvező ár-érték viszonyt biztosítanak. Itt persze elengedhetetlen, hogy ismerjük a fogyasztónkat; hogy tudjuk, számukra mi jelent értéket az egyes kategóriáknál, bolttípusoknál.

A tizenkilencedik helyről az előkelő másodikra ugrott egyik évről a másikra, hogy „mindent megtaláljak a polcon, amit meg akarok venni”. Ezzel a korábbiaknál jobban előtérbe került, hogy az üzletek vezetői gondoskodjanak a célcsoportjuk számára megfelelő választékról, valamint az ebben szereplő termékek folyamatos polci elérhetőségéről.

Egy évvel korábban még hetedik, most harmadik lett, hogy „mindent, amire szükségem van, megtaláljak egy üzletben”. Egyre több fogyasztó igyekszik minél ésszerűbben, rövid idő alatt, hatékonyan vásárolni.

A legutóbbi első számú szempont, hogy a kiválasztandó bolt jó akciókat és promóciókat kínáljon, most negyedik a fontossági sorrendben, bár hozzá kell tenni, hogy ma már a magyar vásárlók 31 százaléka akár boltot is vált, amennyiben ott számára vonzó promóciót talál.

További jelentős változás: A korábbi években önmagában „a legtöbb termék ára alacsony” a lista tizenötödik helye alatt szerepelt. Aztán egy évvel korábban előlépett a kilencedik, legutóbb pedig az ötödik legfontosabb kritériummá, jelezve a magyar vásárlók fokozódó árérzékenységét.

Kapcsolódó cikkeink