Magazin: Street food

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 05. 24. 07:42

Mi az oka a street food népszerűségének? Mik a szegmens magyar specialitásai? Milyen stílusok lehetnek népszerűek itthon? Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat alábbi cikkünkben.

A street foodnak nemhogy definíciója, jószerivel még elfogadható magyar neve sincs, talán az a legegyszerűbb, ha az angol elnevezés fordításából indulunk ki, tehát utcán is fogyasztható, „utcán át” is értékesített ételekről van szó. Egyre inkább levetkőzi korábban kapott stigmáit, hiszen fokozatosan életünk részévé válik.

Hogy miért lesz egy alapvetően plebejus étkezési forma rendkívül gyorsan fejlődő gasztronómiai irányzattá? Mert szinte tökéletesen illeszkedik a legfontosabb 21. századi étkezési trendek legtöbbjéhez: igényünknek megfelelő változatosság, egészséges opciók, nemzeti konyhák különlegessége és sokfélesége, helyi termékek használata – és akkor az édességek és italok világát még csak közvetve említettük. Emellett abszolút megfelel felgyorsult életritmusunknak, hiszen szeretnénk gyorsan megvenni ételünket, lehetőleg széles kínálatból kiválasztva, és ugyanolyan fontos, hogy gyorsan is fogyaszthassuk el azt. Annyira divatos lett, hogy otthon is utánozzák, és street food szakácskönyvek jelennek meg (még food truck témakörben is). Az összefüggéseket bizonyára tízen tízféleképpen elemzik, elemeznék, de megkockáztatjuk: ma azok a hosszabb távon is népszerű nemzeti konyhák, amelyekben a gasztronómiai tradíciók szerves része az utcán étkezés.

A vállalkozások szempontjából fontos, hogy nem kell a hagyományos éttermek nyitási és működtetési költségeivel számolniuk, kisebb a munka- és a vendégterület, így a bérleti díj is alacsonyabb és a forgalom sem annyira változó.

Magyarországon a street food szcénát az is alakítja – ha úgy tetszik, magasabbra pozicionálja –, hogy számos jó nevű séf próbálja ki a műfajt, különböző okokból. A „drága változatban” csúcséttermek második vonalas egységében speciális körülmények között tesztelik új koncepcióikat, esetleg élik meg a „fő helyen” nem megvalósítható hobbijaikat. Ennél sajnos sokkal gyakoribb, hogy a kreatív, innovatív kollégák megfelelő tőke, esetleg kvalitásaikhoz illő munka híján így alakítanak ki saját vállalkozást.

Az is magyar specialitássá válik, hogy a street food a korábbinál nehezebben fog konkurálni a hagyományos vendéglátással, mert legtöbb formáját – akárcsak a közétkeztetés egészét – nem érinti az 5 százalékra csökkentett éttermi áfa kedvezménye.

Persze a street food kategóriába tartoznak a vásári és a „fesztiváli” ételek is, de ezeken a területeken is a nemzetközi gasztronómia bevonása jelenti az újdonságot: a jellegzetesen magyar ételfajtákkal kapcsolatban igazi innovációkkal ritkán találkozhatunk – meglehet, a kolbász kevésbé alkalmas utcai fogyasztásra, mint képzeljük, a lángosnak meg nincs még kirobbanóan innovatív új változata.

A kategória különböző üzleteit lehetetlen összehasonlítani, de a szegmens már csak nagysága révén sem tudja elkerülni az egyre gyakrabban megjelenő szubjektív összehasonlításokat. A stílusokat illetően már itthon is számtalan érdekességről számolhat be a média, de ha a hazai street food világát jellemezve kulcsszavakat kellene meghatároznunk, azok a következők lennének: nemzetközi konyha; hamburger és csirke; Ázsia, barbecue; húsgolyó, street food „udvarok”, food truck. Nos, jövőre biztosan még okosabbak leszünk! //

Ipacs Tamás

 

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink