Stagnált az amerikai fogyasztói hangulatindex decemberben

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 12. 10. 11:01

Stagnált az amerikai fogyasztói hangulatindex decemberben – derült ki a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének előzetes eredményéből.

A fogyasztói hangulatindex 97,5 ponton állt, csakúgy mint novemberben. Elemzők enyhe romlásra, 97,0 pontra számítottak.
Tavaly decemberben 95,9 ponton állt a mutató, tehát javult a fogyasztók hangulata az egy évvel korábbihoz képest.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 86,1 pontra csökkent a novemberi 88,1 pontról, míg a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 112,3 pontról, 115,2 pontra emelkedett.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,7 százalékra csökkent az előző havi 2,8 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,6 százalékról, 2,4 százalékra esett.
A fogyasztók hangulata nem változott, és már 2017 eleje óta nagyon kedvező szinteken mozog. Tavaly január óta folyamatosan 90,0 pont fölött áll a fogyasztói hangulatindex, és az átlagértéke 97,5 pont volt. Legutóbb 1997 és 2000 között fordult elő, hogy egyfolytában 90,0 pont fölött legyen a mutató értéke, és annak a négy évnek az átlagában 105,3 ponton állt.
A mostani és húsz évvel ezelőtti helyzet azonban jelentősen különbözik.
A friss felmérések azt mutatják, hogy amíg a munkahelyek számának növekedése és a béremelkedés erős marad, az emelkedő kamatok és árak nem késztetik kiadásaik csökkentésére a fogyasztókat. Szoros kapcsolat mutatkozik az egy főre jutó kiadások és a munkanélküliségi várakozások között, miközben egyre több fogyasztó érti meg, hogy a kamatemelések célja a gazdasági növekedés ütemének lassítása.
A múltban jelentős mozgástér volt a kamatemelésre, az alacsonytól úgy jutott el a Federal Reserve a magas kamatokig, hogy annak nem volt különösebb hatása a fogyasztói kiadásokra. Most viszont pár százalékpontra szűkült ez a különbség, tehát nagyobb óvatosságra lesz szükség.
A Michigan hangulatindex a Conference Board gazdaságkutató intézet indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felméréskor legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjúban. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink