Speciális mosószerek – erősek a drogériák

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 02. 05. 08:00

A GfK Hungária ConsumerScan adatainak tanúsága szerint 2008 első kilenc hónapjában a megelőző évhez képest kevesebb általános mosószert, és több speciális mosószert vásároltak a háztartások. A kereskedelmi márkák piaci részesedése mindkét szegmensben növekszik.Az általános mosószerek piaca mennyiségben 4, értékben pedig 3 százalékkal csökkent. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy négy százalékkal kevesebb háztartás vásárolta a kategóriát az idei év első kilenc hónapjában, mint egy évvel korábban.
Egy átlagos háztartás 2008-ban háromnegyed év alatt körülbelül 13 kg/l általános mosószert vett az előző évhez hasonlóan. Mivel a 2007. január–szeptemberi időszakhoz képest nem változott számottevően a kategória átlagos ára (kevesebb, mint 2 százalékkal nőtt), a kilenc hónap alatt mosószerre költött összeg sem változott érdemben: mindkét időszakban 6200 forint körüli volt.
Kismértékű eltolódás tapasztalható az egyes szegmensek között. Míg a gyártói márkás általános mosószerek volumene a tavalyelőtti időszakhoz képest csökkent, addig a kereskedelmi márkás termékeké nőtt. Így a saját márkás termékek mennyiségi részesedése 13 százalékról 15 százalékra emelkedett az általános mosószerek piacán.
A különböző állagú mosószerek közül a mosópor szegmense csökkent. A folyékony szegmens volumene stabil, mennyiségi részesedése 18 százalékról 19 százalékra nőtt.
A kereskedelmi csatornák közül a hiper- és szupermarketben, valamint a cash & carrykben megvásárolt mosópormennyiség nőtt, a többi csatornában, leginkább a diszkontban csökkent a volumen.
A különleges bánásmódot igénylő anyagok mosására használt speciális mosószerek piaca dinamikusan növekszik: mennyiségben több mint harmadával nőtt a 2007. január–szeptemberi időszakhoz képest. Mivel a kategória átlagos ára 7 százalékkal mérséklődött, a forgalom növekedése valamivel harminc százalék alatt maradt. A speciális mosószereket 2008-ban több háztartás vette háromnegyed év alatt, mint 2007-ben (a penetráció 11 százalékról 12 százalékra nőtt), és egy átlagos vásárló háztartás 20 százalékkal nagyobb mennyiséget vásárolt belőle (átlagosan 2 literről 2,4 literre nőtt a kilenchavi vásárlási intenzitás).
A kereskedelmi márkák szegmense valamivel erősebben növekedett, mint a gyártói márkáké, így mennyiségi részesedésük 16 százalékról 17 százalékra nőtt.
A kereskedelmi csatornák közül leginkább a hipermarket és a drogéria szerepe nőtt, míg a diszkontok és a kisbolt-láncok piacrésze számottevően csökkent 2007 első kilenc hónapjához képest.

Kapcsolódó cikkeink