Romlott januárban az üzleti hangulat Németországban
A koronavírus-járvány miatt kialakult súlyos helyzet következtében januárban a vártnál is erősebb mértékben romlott az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése szerint.
A müncheni székhelyű intézet hétfőn közölte, hogy németországi üzleti hangulatindexe 90,1 pontra, hathavi mélypontra süllyedt a decemberi 92,2 pontról. Elemzők enyhébb visszaesésre, 91,8 pontos értékre számítottak.
A felmérésbe bevont gazdasági szereplők aktuális üzleti helyzetre vonatkozó megítélését számszerűsítő mutató értéke 89,2 pontra, háromhavi mélypontra csökkent az előző havi 91,3 pontról. Elemzők 90,6 pontot vártak.
A kilátások megítélését tükröző mutató 91,1 pontra esett januárban az előző havi 93 pontról, tavaly május (80,5 pont) óta nem voltak ilyen borúlátóak a gazdasági szereplők a jövőt illetően. Elemzők ráadásul javulásra, 93,2 pontos értékre számítottak januárról.
A koronavírus-járvány második hulláma tavaly ősszel kezdődött el, és nagyjából tíz napja enyhül. A kormány december 16-án vezette be a társadalmi és gazdasági élet legtöbb területét befagyasztó zárlatot. Csak az alapvető árucikkeket forgalmazó boltok tartanak nyitva, és munkába csak azok járhatnak, akiknek otthoni munkavégzése nem megoldható. A korlátozások egyelőre február 14-ig érvényesek.
„A járvány második hulláma átmenetileg megállította a német gazdaság növekedését” – mutatott rá az adatokat kommentálva Clemens Fuest, az ifo elnöke.
A példátlan mértékű állami segélycsomagoknak és gazdaságösztönző intézkedéseknek köszönhetően a német gazdaság a vártnál valamivel jobban vészelte át a járvány által dominált 2020-as évet. A hazai össztermék (GDP) 5,0 százalékkal, naptári kiigazítással 5,3 százalékkal esett vissza, ami nagyságrendben a pénzügyi és gazdasági világválságot követő 2009-es év 5,7 százalékos GDP-csökkenéséhez mérhető. A kormány 5,5 százalékos GDP-csökkenésre számított. A héten megjelenő éves gazdasági jelentésében a kormány várhatóan 4,4 százalékról 3 százalékra csökkenti idei GDP-növekedési prognózisát, mivel a járványellenes korlátozások visszafogják a fellendülést.
Az ifo januári felmérésében nyolc egymást követő hónap javulása után a feldolgozóipar hangulatindexének romlását mutatta ki. Bár a jelenlegi helyzetet érzékelhetően kedvezőbben ítélik meg a vállalatok, a kilátásaikat sokkal borúsabbnak látják. A kapacitások kihasználtsága 1,6 százalékponttal, 81,8 százalékra emelkedett, de így is elmarad a 83,5 százalékos hosszú távú átlagtól.
A szolgáltatóipar hangulatindexe érezhetően, 4 ponttal, mínusz 4,4 pontra esett januárban. A vállalatok kedvezőtlenebbül ítélik meg a jelenlegi helyzetet, és sokkal pesszimistábbá váltak a következő hónapokat illetően különösen a szállítási és a logisztikai ágazatban, mivel a rendelésállományuk gyengén alakult.
A kereskedelemben meredeken zuhant a hangulatindex, 0,3 pontról mínusz 17,2 pontra. Az aktuális helyzet megítélése április óta nem romlott olyan nagy mértékben az előző hónaphoz képest, mint decemberről januárra. A várakozások ugyancsak sokkal rosszabbak, a kereskedelem gyakorlatilag minden szegmensében romlott a hangulat.
A hangulatromlás még a helyzetükkel viszonylag elégedett építőipari cégekre is igaznak bizonyult. Az aktuális feltételekkel valamivel kevésbé elégedettek, mint a múlt hónapban, de a jövőt több vállalat ítéli meg pesszimistán.
A müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézete (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e. V.) havi rendszerességgel végez felmérést mintegy kilencezer németországi gazdasági szereplő körében az aktuális üzleti környezetről és a jövőbeni kilátások alakulásáról alkotott véleményükről. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Ismert YouTube sztár adományozta egy berlini Edeka üzlet teljes készletét rászorulóknak
MrBeast, a világ egyik legismertebb YouTube-sztárja, egy berlini Edeka üzlet…
Tovább olvasom >Regionális beszerzéssel különbözteti meg magát versenytársaitól a német Netto Marken-Discount
Anyavállalata és egyben a német piacvezető Edeka Group beszerzési szakértelmére…
Tovább olvasom >A Beyond Meattel társulva kínál a McDonald’s növényi csirkefalatokat Franciaországban
Új növényi alapú terméket vezetett be a McDonald’s a Beyond…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >