Ritkábban vásárolunk alkoholmentes italokat
Az ásványvizet, gyümölcslevet, szénsavas üdítőitalt és jegesteát magában foglaló alkoholmentes ital kategóriájából 2009. január–szeptemberében 7 százalékkal vásároltak kevesebbet a magyar háztartások, mint egy évvel korábban – derül ki a GfK Hungária privát háztartások fogyasztását mérő ConsumerScan adataiból. Mivel a kategória átlagos ára nem változott, a forgalom is ugyanilyen mértékben csökkent. A csökkenés elsősorban annak köszönhető, hogy egy átlagos háztartás ritkábban vásárolt alkoholmentes italokat, mint az egy évvel korábbi időszakban.Az italfajták közül az ásványvíz a legnagyobb szegmens, mennyiségben közel az alkoholmentes italok kétharmadát teszi ki. A többi szegmenshez képest jóval alacsonyabb átlagos ára miatt azonban értékben kevesebb, mint a kategória kétötödét jelenti.
A következő legnagyobb szegmens a szénsavas üdítőitaloké, amelyből a háztartások körülbelül harmadannyit vásárolnak, mint ásványvízből, gyümölcsléből pedig kevesebb, mint ötödannyit. A jegestea szegmense a háztartások teljes alkoholmentesital-fogyasztásának csak a 3 százalékát adja.
A szegmensek közül a két legnagyobb – és egyben a legolcsóbb –, az ásványvíz és a szénsavas üdítőital volumene csökkent legkevésbé 2008. január–szeptemberéhez képest, mindössze 4, illetve 9 százalékkal. A jegesteából 16 százalékkal, a gyümölcsléből 13 százalékkal vásároltak kevesebbet a háztartások, mint egy évvel korábban. Mivel ezeknek a szegmenseknek az átlagos ára növekedett, a forgalmuk 10 százalékosnál kisebb mértékben esett vissza.
A szénsavas üdítő és a gyümölcslé esetében kissé csökkent a vásárlók száma, de a volumen visszaesését elsősorban a vásárlási gyakoriság mérséklődése okozta. A jegestea esetében éppen fordított a helyzet: vásárlóinak száma több mint 10 százalékkal esett vissza 2008 január–szeptemberéhez képest, míg a vásárlások száma kevésbé csökkent.
A különböző típusú ásványvizek közül a szénsavas volumene csökkent leginkább, a gyümölcslevek közül pedig a nektárok és a gyümölcsitalok. A jegesteák közül a citromos ízű visszaesése járult hozzá leginkább a szegmens visszaeséséhez. A szénsavas üdítők közül a kóla volumene az átlagosnál nagyobb mértékben csökkent.
Egy átlagos alkoholmentes italt vásárló háztartás 2009 első kilenc hónapjában 278 liter üdítőitalt, illetve ásványvizet vásárolt. Ennél számottevően intenzívebb alkoholmentesital-fogyasztók a legalább háromfős háztartások, a gyermekes családok, háztartások, ahol a háziasszony 50 évnél fiatalabb, a kisvárosban, illetve falvakban élők, a Nyugat-Magyarországon élők és a közepesnél magasabb jövedelemmel rendelkezők.
Alkoholmentes italok vásárlói hatóköre 2009. január–szeptember vs. 2008. január– szeptember, százalékban
Gyümölcslé Jegestea Szénsavas üdítő Ásványvíz
2008. január–szeptember 82 30 74 86
2009. január–szeptember 77 26 71 84
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Alkoholmentes italok vásárlási gyakorisága, 2009. január–szeptember vs. 2008. január– szeptember (alkalom/9 hónap)
Gyümölcslé Jegestea Szénsavas üdítő Ásványvíz
2008. január–szeptember 14,8 7,2 18 21,3
2009. január–szeptember 13,7 6,9 16,6 21,3
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >