Promóciók és hatékonyság

Dátum: 2008. 02. 29. 08:00

Tavaly a legnagyobb kategóriák esetében a forgalom akár 40 százalékát is adhatta a promóciós értékesítés. Vásárlói megkérdezések alapján a mai magyar fogyasztó kifejezetten igyekszik promócióban vásárolni (82%), illetve figyeli a promóciós újságokat (77%). A jelenlegi trendek alapján a promóciók jelentőségének további növekedésére számíthatunk.
De tudunk-e hatékonyan promóciózni? Van-e különbség az egyes promóciós típusok között csatornánként? Különbözik-e az egyes láncok vásárlóinak promóció iránti érdeklődése? Igenis, léteznek eltérések.
Jelenleg a hipermarketek vásárlói a legkevésbé lojálisak. Egy máshol kínált kedvező akció kedvéért 14 százalékuk kész boltot váltani. A szupermarketek erősödése annak a vevőkörnek köszönhető, amely kevésbé az alacsony árakat, mint inkább a magas minőséget keresi. Egyharmad része más, kedvező promóciós ajánlat hatására sem változtatja meg bevált márkáját. A diszkont terjeszkedését segíti, hogy vásárlóinak egy része gyorsan, egyszerűen kívánja beszerezni, amire szüksége van. Számára kifejezetten előnyös a szűkebb választék és a diszkontba a folyamatosan alacsony ár miatt megy. A hazai láncok rugalmas ár- és választékpolitikájukkal reagálnak arra az igényre, hogy vevőik 50 százaléka eleve megszokott boltjában keresi a promóciót.
A további részletek kifejtése nélkül már ezek a példák is azt mutatják, hogy a promóciós befektetések hatékonyságát lehet növelni. Persze ehhez célszerű mind a gyártóknak, mind a kereskedőknek figyelembe venni az egyes csatornák és láncok vevőinek eltérő igényeit.