POPAI 2003–13, avagy a magyar instore marketing egy évtizede
Sokszor elhangzott már, hogy a POPAI a Marketing at Retail chicagói központú, 77 éve működő globális szervezete, amelynek hazai tagozata a POPAI Magyarország Egyesület. A magyar szervezet történetéről azonban eddig kevés szó esett. A hivatalos megalakulás óta eltelt 10 év, így az egyesület számára a gazdag jubileumi program megvalósítása mellett az összegzés, megemlékezés ideje is elérkezett.
A kezdetek
Hosszas előkészítés után 2003-ban értesítette Bonyár Miklós alapító, elnök a tagokat, hogy végre a Pest megyei bíróság bejegyezte a POPAI Magyarország Közhasznú Egyesületet, így kezdetét vette a hivatalos létezés.
– 1996 tavaszán, akkoriban reklámtáblát gyártottam, Máté Szilvia tanácsára cégtársammal kilátogattunk Düsseldorfba, az EuroShop kiállításra – kezdi a visszaemlékezést Bonyár Miklós.
A begyűjtött katalógusokban feltűnt, milyen sok helyen jelenik meg egy indián szobrocska. Elkezdtek utána érdeklődni, mit is jelent, így jutottak a POPAI nyomára, amiről lassan kiderült, hogy a nálunk még alig ismert instore marketing szakma nemzetközi szervezete.
– Szeptember elején utaztam ki az első board ülésre, 25 évesen Kelet-Európából. Előadtam, hogy meg szeretnénk rendezni az első magyar displaykiállítást és instore konferenciát az októberi Promotion kiállításon, Budapesten. Hihetetlen lelkesen támogattak, 17 POPAI vezető és elnök vállalta, hogy ideutazik és előadást tart. Érezték a változás szelét, támogatni akarták a szakma fejlődését, és persze piacokat, együttműködőket is kerestek – folytatja az alapító. Ennek a rendezvénynek a sikere is hozzájárult, hogy Bonyár Miklóst felkérték a POPAI kelet-európai fejlesztési koordinátorának. Ő toborozta a magyar alapításhoz szükséges 10 tagot.
Hogy a szakmának legyen lapja, megalapította az Instore magazint és a Sign magazint is. Kuratóriumot toborzott a lapok mögé a szakmaiság, minőség, hitelesség biztosítására. Beindultak az Instore reggelik, egyre több megrendelő, nagy márkagyártó marketingese, ügynökségek képviselői csatlakoztak a rendezvényekhez.
Az újraindulás
2004-től Pesti Tímea, a HL Display Kft. akkori ügyvezetője lett a POPAI elnöke. Nagyon nehéz idők kezdődtek, hiszen az addig szorosan kapcsolódó lapok eltávolodtak a szervezettől, illetve sokakat Bonyár Miklós személye kötött a POPAI-hoz.
– Kezdetektől az Instore magazin kuratóriumi tagja voltam, a hazai POP-gyártók között a nemzetközi vonalat képviseltem. Gyakorlatilag ez a testület megegyezett a POPAI alapító, 10 fős tagságával. Akkor az egész magyar instore piac csecsemőkorban volt, ezért minden lehetőséget megmozgattunk, hogy a piac edukációja elinduljon. A POPAI mint nemzetközi gyorsító egyenes útnak tűnt a nyugat-európai szint megközelítésére – emlékszik vissza Pesti Tímea.
Számított a nemzetközi támogatásra, de ebben az időben a POPAI-országok a saját útkeresésükkel voltak elfoglalva. Néhányan továbbra is jöttek előadni, megosztották a kutatásaik eredményeit, de a kezdeti lelkesedés alábbhagyott. Sajnos olyannyira, hogy a jogi előírások szerinti minimum 10 alapító tag alá zuhant a létszám, amivel az egyesület megszűnt létezni.
Ám egy baráti beszélgetés során Hermann Zsuzsanna, az akkor indult Trade magazin főszerkesztője, Csiby Ágnes, az In-store Team igazgatója és Kátai Ildikó trade marketing szakember arra az elhatározásra jutott, hogy újraindítják a szervezetet.
Világossá vált, hogy helyi értékekkel kell megtölteni a kereteket. Ezért egy szélesebb szakmai fórum megalapítását célozták meg 2007 őszén.
– 2009 őszén már egy éve otthon voltam a harmadik gyermekkel, a magánélet és a jövőbeli orientációm már nem tették lehetővé az aktív POPAI-beli szereplést. Ha távolabbról is, de mindig meleg szívvel gondolok a POPAI-ra, örülök, hogy él és robog tovább – zárja szavait Pesti Tímea.
Nemzetközi véráramba
kapcsolva
2009-től Csiby Ágnes, az In-store Team Kft. vezetője a POPAI Magyarország Egyesület elnöke.
– Jó ötletnek tartottam egy olyan szakmai szervezetet, amely nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik. Lehet információt cserélni az országok között. Lehet információt kérni külföldi kollégáktól. Hozzá lehet jutni a legfrissebb POP-szakmai kutatásokhoz. Ezért kapcsolódtunk be 2007-ben a POPAI újraszervezésébe, a Trade Marketing Klub másik két alapítójával Hermann Zsuzsannával és Kátai Ildikóval, akik azóta is fontos szerepet vállalnak a POPAI működésében – fejti ki a kapcsolódási pontokat Csiby Ágnes.
Azóta is folyamatosan kérnek fel, vagy hívnak maguk közé egy-egy neves szakembert a márkagyártók, kereskedők, piackutatók, POP-gyártók közül, illetve a média vagy az ügynökségek képviseletében, valamint minden évben szerveznek tagtoborzást. Ez azért fontos, mert így nem csupán a szolgáltatók tömörülnek egy szervezetbe, és tanítják egymást, hanem a márkagyártók, kereskedők, szolgáltatók közös együttműködése, kommunikációja tud megvalósulni. Nem véletlen, hogy az egyesület egyik mottója „Tanulva tanítjuk egymást”.
– Egy olyan szervezetet tudtunk létrehozni, újraéleszteni, amelyben tanulhatunk egymástól, tanulhatunk külföldi példákat, megbeszélhetünk olyan ötleteket, szakmai kételyeket is, amelyeket például egy konferencián nem tennénk, nem tehetnénk meg. A tagok valóban bizalommal fordulhatnak egymáshoz – sorolja a tagság előnyeit az elnöknő.
A különösen emlékezetes megmozdulások között említi a 2010-től elkezdett POPAI Awards POP verseny megszervezését az FMCG legnagyobb szakmai konferenciáján, a Business Days eseményen, amelynek győztesei képviselhetik hazánkat a szintén 2010-től létező POPAI Global Awards versenyen, amelynek eddig Düsseldorf, Las Vegas, idén pedig Chicago a helyszíne. A sikerek közé sorolja a Trade Marketing Klubbal közösen szervezett konferenciasorozatot, ahova minden évben hívnak külföldi előadókat a POPAI berkeiből. És természetesen a Trade magazin minden számában olvasható hazai és külföldi hír a POPAI háza tájáról.
– Büszkeséggel tölt el, hogy folyamatosan növekszik a taglétszámunk, az érintett szektorok köre, így még több aspektusból nézhetünk rá az iparágra. Tevékenységünket a POPAI országok is elismerik, amit az októberben Budapesten tartott POPAI Europe találkozó sikere is bizonyít. Külön megtiszteltetés, hogy idei februári eseményeinken a POPAI Global elnöke, Richard Winter képviseli majd a nemzetközi POPAI közösséget – szögezi le Csiby Ágnes.
A 2013-as év nagy kihívásának a gazdag „Innováció a Föld körül” jubileumi programsorozat megvalósítását, a tagsági kör minőségi bővítését, a modern irányzatok – mobil, digitális, online – szervezetbe integrálását, a képzés és információáramlás nemzetközi szintre emelését említi.
www.popai.hu
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >