Polchódító egészség

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 02. 29. 08:00

Fogyasztói, és ebből következően kereskedelmi oldalról is egyre nagyobb az érdeklődés az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozást támogató élelmiszerek iránt. Az áruházak és üzletek egyre nagyobb mennyiségben rendelik az Update- vagy Súlykontroll-logóval ellátott árukat, de a pozitív trendnek köszönhetően a két nagy rendszerhez nem kapcsolódó, de bevezetett márkanévvel piacra dobott reformtermékek is könnyebben belistázásra kerülnek, mint korábban.Az átlagosnál jobban emelkedik az egészséges táplálkozást vagy jó közérzetet (wellness) szolgáló élelmiszerek forgalma, főleg a nagy eladóterű boltokban.
Olívaolaj, sport- és energiaital, továbbá gabonapehely/müzli vezeti az összes élelmiszerfajta növekedési toplistáját; ezekből évről évre 50 százalékkal többet adnak el, mint korábban. Az egészséges étkezésre való törekvés az egyik fő fogyasztási trenddé vált Magyarországon is.

Új célcsoportok
– Mi a probiotikus joghurtjainkkal elsősorban az egészségtudatos fogyasztókat, illetve az aktívan dolgozó, stresszes életmódot folytató hölgyek, illetve anyukák körét célozzuk meg – nyilatkozta Kiss Beáta, a Danone vállalati külső kapcsolatok igazgatója.
Ez érthető is, hiszen különösen ez utóbbi csoport az, amelyik a családi bevásárlások alkalmával az egészségesebb ételeket a kosárba teszi, és ezáltal a családtagok étkezési szokásait nagymértékben befolyásolja, irányítja.
Az utóbbi időben számos reklámban jelent meg az idősebb korosztály, és ma már a férfiaknak sem „ciki”, ha light üdítőitalt fogyasztanak.
Évről évre egyre többen szenvednek valamilyen ételallergiától. A számukra kifejlesztett speciális ételekből is fokozatosan nő a kínálat. Ráadásul ezek általában az egészséges táplálkozásba jól illeszthető termékek, így célcsoportjuk lényegesen bővebb, mint az elsődleges igény, ami kifejlesztésüket generálta.
– Határozottan érezhető egy fokozott érdeklődés a feldolgozott húsok beltartalmi értékeire vonatkozóan is. Szerencsére elmondhatjuk magunkról, hogy az idén 120 éves Herz Szalámigyár minden szalámi- és kolbászterméke a hagyományokra épülő gyártástechnológiából adódóan glutén-, laktóz- és szójamentes, és mesterséges színezéket sem tartalmaz – hangsúlyozza László Anita, a cég belkereskedelmi és marketingigazgatója.

Használt a vetélkedő
A két nagy életmódprogramhoz kapcsolódott termékek értékesítését érezhető módon befolyásolta a televízióban zajló vetélkedő, a piacon elérhető termékek nagyobb médiafigyelmet kaptak. A kereskedelmi láncok beszerzői is nyitottabban álltak az új fejlesztésű termékekhez, a belistázás minden értékesítési csatornában könnyebbé vált. Mint Tengerdi Laurától, a Súlykontroll-programhoz kapcsolódott Algida közép-európai márkaépítési igazgatójától megtudtuk, az általuk speciálisan cukorbetegeknek és fogyókúrázóknak kifejlesztett Algida light termékek mellett idén a Túró Ice új light változata is megtalálható lesz minden értékesítési csatornában.
A gyártók kiemelik, hogy az itthon még csak most kialakulóban lévő funkcionális élelmiszerek piaca folyamatos innovációt igényel, és ez komoly anyagi invesztíciót jelent a tudományos kutatás és a fogyasztási kutatás terén egyaránt.
– A kiskereskedelmi láncok hajlandóak akár magasabb árat is fizetni a hozzáadott értékért (például táplálkozási előnyért), ha az megfelelően van kommunikálva, és a termék színvonalasan van csomagolva – mondja Benczédi Katalin, az omega-3 zsírsavat tartalmazó tésztát gyártó Soós Kft. értékesítési vezetője.
Az egészséges ételek között a prémium árú termékek aránya az átlagosnál jobban nő. A piac visszaigazolja, hogy van igény a magas minőségű termékekre. Azonban a Kellogg’s-ot is forgalmazó Maresi Foodboker Kft. brand menedzsere, Somlai Zsófia úgy látja, a folyamatos médiatámogatás, árakciók és az újdonságokat bemutató kóstoltatások csak részben tudják ellensúlyozni a reggelizőpehely-kategóriára jellemző, a megszorító intézkedések hatására fellépett keresletcsökkenést.

Elégedett cégek
Az életmódprogramokhoz kapcsolódott termékek gyártói rendszeres kapcsolatban vannak a program névadójával, kezdetben a meglévő termékstruktúrát illesztették be a különböző táplálkozási rendszerekbe, az élelmiszerek új, informatívabb csomagolást kaptak. Norbi és Alexandra, valamint dietetikusaik szívesen együttműködnek a termékfejlesztésben, rendezvényeikkel, promóciókon, belistázási tárgyalásokon való személyes részvételükkel is népszerűsítik az újdonságokat.
Szilágyi László, a Rauch Hungária Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja, számukra megérte népszerűsíteni a Súlykontroll-programhoz kapcsolódó Nativa Tea & Water, illetve Rauch Ice Tea light termékeket, mert az alternatív csatornákban (fitnesztermekben, szépségszalonokban) kihelyezett, Nativa wellnessitalokat propagáló plakátjaik hatására nem csak helyben, de a szokásos kereskedelmi csatornákban is emelkedett az értékesítés.
Kiss Andrea, a Maspex Olym­pos Kft. marketingigazgatója is azon a véleményen van, hogy az alternatív értékesítési csatornák egyes termékeknél megfelelő módon alkalmazhatók. Az általuk forgalmazott Kubu rostos gyümölcsital februártól már kapható a Lapker-hálózat üzleteiben, többek között a Relay és az Immedio újságárusító helyeken. Zuberecz Anett, a Szegedi Paprika ZRt. marketingmunkatársa szerint a folyamatos kóstoltatásra fordított idő és pénz is jó befektetés: az egészségmegőrző ételekkel kapcsolatban le kell győzni azt a sztereotípiát, hogy csak az lehet finom, ami fogyókúrában tilos.
A proaktivitásáról ismert Da­none az értékesítésösztönzés itthon eddig ismeretlen módszerével igyekszik fokozni az érdeklődést a termékei iránt. A „Danone tanácsadó nők” délelőtt a polcokat rendezik, kialakítják az egységes Danone-polcképet és ellenőrzik a polcfeltöltés állapotát, majd délután a fogyasztókat segítik, tanácsokkal látják el őket és tájékoztatják a Danone termékek tulajdonságairól, előnyeiről.
Erős-Hajdu Szilvia

Kapcsolódó cikkeink