Magazin: PayTechShow: fizetés egy szempillantás alatt
Hogyan változtatja meg hétköznapi fizetési szokásainkat az azonnali fizetés térnyerése? Melyek a legújabb megoldások, és melyek a globális trendek a készpénzmentes fizetési lehetőségek terén? Veszélyes-e a készpénzmentes gazdaság a társadalomra? Mennyire nyitottak a magyarok az újdonságokra? Ezekre a kérdésekre keresték a választ hazai és nemzetközi fintech-szakértők az első alkalommal megrendezett PayTechShow-n, októberben.
A PayTechShow 2019 célja az volt, hogy górcső alá vegye az elektronikus fizetési szolgáltatások jövőjét, és megvizsgálja, milyen lehet a magyar készpénzmentes társadalom víziója. A rendezvény három szekcióban, közel 50 előadóval, 15 új fizetési megoldással és 5 workshoppal várta a szolgáltatókat, kereskedőket és kártyaelfogadókat.
Papírpénz vs. kártya
A rendezvény nyitóelőadását Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója tartotta. Témája a hazai készpénzmentes társadalom és gazdaság víziója volt. Bartha Lajos hangsúlyozta: ha nem is reális célkitűzés, hogy Magyarország 2030-ra készpénzmentes legyen, az valószínű, hogy az e-fizetési arány 45-50 százalékra emelkedjen. Mivel az elmúlt években csökkent a kártyás fizetési tranzakciók növekedési üteme, az azonnali fizetés valóban jó eszköz lehet, ehhez azonban innovatív szolgáltatások szükségesek. Az ügyvezető igazgató úgy látta, komoly változtatásokra lesz szükség, mivel jelenleg hazánkban nagyon magas a pénzforgalmi tranzakciók ára, és rossz a struktúrája is.
Bartha Lajos kitért a szeptember 14-én elindult PSD2-re is, amely, fogalmazott, óriási teret ad az e-fizetéseknek, hiszen sokkal biztonságosabb lett általa a rendszer.
– A bankoknál a nyílt bankoláson keresztül rengeteg fejlesztés fog megszületni, s minden óriási változásokat fog okozni. A rendszer beengedi az új szolgáltatókat, méghozzá szabályozott formában. Bárki elindulhat azon a versenyen, amely felgyorsítja a pénzforgalmi szolgáltatásokat, s ezzel a fogyasztók is jól járnak, mert sokkal értékesebb szolgáltatásokat fognak kapni – hangsúlyozta Bartha Lajos.
Erősödő bizalom
A kereskedelmi szekció moderátora Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke rámutatott: a mindössze néhány másodperc alatt megvalósuló tranzakciók a kereskedők számára is izgalmasak lehetnek, mivel a jó fizetési folyamatok nagyobb forgalmat is eredményezhetnek.
– Ha van terület, ahol a fintech belopta magát a kereskedők és fogyasztók szívébe, az az online kereskedelem. Egy-két év alatt annyi változást fogunk tapasztalni ezen a területen, mint amennyit összesen az elmúlt 20 évben sem éltünk át. Egy jó kereskedőnek nem lehet csak egy lábon állnia, az online fizetésnek pedig mindenhol van létjogosultsága – hangsúlyozta Nagy Sándor.
Hegedűs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója a hazai ApplePay és mobilfizetési tapasztalatokat elemezte. A szakember bankok tekintetében Darwint idézve úgy fogalmazott, nem a legerősebb fog talpon maradni, hanem az, aki a legjobban tud alkalmazkodni.
– Azoknak a bankoknak, amelyek növekedni szeretnének, kötelességük a fintech-megoldásokat alkalmazni. A bankolás jövőjét illetően nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a digitalizációt és a bankolást a mobiltelefon fogja jelenteni a jövőben, mivel az rengeteg adatot tud tárolni, amelyek gyorsan továbbíthatóak, egyszerű a használata és megfizethető az ára – mondta Hegedűs Éva.
Míg 2018-ban pénz küldésére és online fizetésre az emberek mindössze 18 százaléka használt legalább egy fintech-szolgáltatót, addig ez az arány 2019-ben már 75 százalék volt, mutatott rá az elnök-vezérigazgató.
Edukáció nélkül lehetetlen előrelépni
Hogyan nyerhet teret a cashless fizetés, tette fel a kérdést Donáth Fruzsina, a SmartCommerce Consulting senior tanácsadója. A szakember szerint a lényeg az, hogy a fogyasztók vásárlói élményekhez jussanak a készpénzmentesség során, többféle fizetési mód közül választhassanak, amelyek használata könnyű, biztonságos és gyors legyen. Donáth kiemelte az edukáció fontosságát is, nemcsak a fogyasztók, de a kereskedők kapcsán is.
– Nem a készpénz üldözése a cél: a készpénz visszaszorulása csupán az eredménye lesz a felhasználóközpontú és innovatív szemléletnek, ehhez azonban megfelelő kereskedői hozzáállás és kollektív edukáció szükséges – mutatott rá a tanácsadó.
A konferencián izgalmas párbeszéd zajlott a Várakozások a kereskedelemben című kerekasztal-beszélgetés során. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az edukáció rendkívül fontos feladat, mert sem a kereskedők, sem a vásárlók „nincsenek képben” az e-fizetési lehetőségeket illetően.
Palocsay Géza, az Adevinta ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott: az edukálás nagyon nehéz és hosszadalmas, s ehelyett inkább a szolgáltatóknak kell elvégezni a kereskedők helyett az e-fizetési lehetőségek fejlesztését, mert sok kereskedő nem tudja, hogyan kell ezt megtenni, vagy nincs rá kerete. Szigetvári József, a Szállás.hu vezérigazgatója úgy vélte, két éven belül 100 százalékban digitális csatornán történik majd a fizetés az utazásokat illetően, ugyanakkor egyetlen folyamatban megoldani minden fizetési szolgáltatást technológiailag még több évig fog tartani. Szabó Lajos, a Worldline SIX Payment Services Hungary országmenedzsere elmondta: Magyarországon egyrészt már remek fintech-szolgáltatások vannak, másrészt elképesztően aluledukált a kereskedői réteg, ami óriási problémát jelent.
– A legnagyobb ellentét kártyabirtokos és kereskedő között az, hogy a kártyabirtokosnak is az a legfontosabb, hogy olcsó legyen a fizetés, és a kereskedőnek is, ami óriási érdekütközéshez vezet. Edukáció nélkül soha nem lesz ebből semmi előrelépés – emelte ki Szabó Lajos.
24/7/365
Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt., vezérigazgatója az azonnali fizetések kiemelt projektjeit és szegmenseit ismertette. A szakember elmondta: az azonnali fizetés 100 százalékos lefedettséggel kell induljon Magyarországon, minden banknak alapszolgáltatásként, és nem prémiumként kell ezt a szolgáltatást nyújtania. Az MNB-GIRO országos projektjének célja az, hogy tájékoztassa a szereplőket, összehangolja a szükséges fejlesztéseket, valamint kommunikációs stratégiával segítse az azonnali fizetési szolgáltatások indulását és a szereplők működését.
Az Azonnali fizetés-szekcióban Schalkhammer Erika független szakértő, szenior tanácsadó az azonnali fizetés gazdasági szektorokon átívelő hatásáról tartott előadást. Elmondta: az azonnali fizetés nemzetközi jellemzője többek közt az, hogy a bankszámlák közötti átutalás opciója az év minden egyes napjának minden egyes órájában elérhető, néhány másodperc alatt végbemegy, a tranzakció nem vonható vissza, és az utalás 100 százalékos biztonsággal megtörténik. A független szakértő kiemelte: az azonnali fizetési mód jelenleg a lehető leggyorsabb módja annak, hogy pénzt utaljunk. További előnyei, hogy egyszerű, intuitív és sokféle csatornán elérhető módszerről van szó.
Új szereplők és szolgáltatások a piacon
Németh Monika, az Azonnali Fizetés Szolgáltató Centrum vezetője „Úton a valós idejű gazdaság felé a kiskereskedelemben” című előadásában elmondta: az online kereskedelemben a legnagyobb hatása az azonnali fizetésnek a készpénzes utánvétes fizetés csökkentésében lehet.
– A futárcégek kulcsszereplők lehetnek a változásban. Egyre több új szereplő kerül előtérbe a fizetési láncban, s a banki üzleti feltételek és a pontos értékajánlat hiánya miatt előtérbe kerülhetnek az új fizetési szolgáltatók (PISP-k, AISP-k) is – vetítette előre Németh Monika.
Ami a fintech megoldásokat és az új szabályrendszerekhez való igazodást illeti, a hazai pénzintézetek folyamatosan nyomás alatt dolgoztak az elmúlt években, így az esetükben duplán igaz, hogy aki lemarad, kimarad a jövő nagy üzletéből. Az Apple Pay is nagy versenyhelyzetet teremtett, amit 2020-ra talán már az összes nagyobb hazai bank kínálhat ügyfelei számára. Ugyanakkor új nemzetközi mobiltárcák, elektronikus pénztárcák megjelenésére is számítani lehet Magyarországon, amelyeket olyan szereplők nyújtanak majd a magyaroknak, mint a Google, a Revolut vagy a Stripe, hangzott még el a szakmai konferencián.
Gy. O.
Kapcsolódó cikkeink
Gyors növekedés előtt áll az online és diszkont élelmiszer-kereskedelem
Az online és diszkont élelmiszer-kereskedelmi csatornák fogják várhatóan a leggyorsabb…
Tovább olvasom >Szallas.hu: az őszi belföldi foglalások negyedét SZÉP-kártyával fizették
Az őszi belföldi foglalásokhoz kapcsolódó online fizetések összértékének negyedét SZÉP-kártyával…
Tovább olvasom >Kétéves összevetésben 180 százalékkal nőtt az okostelefonos fizetésekhez köthető forgalom
Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >