Ötvenmilliárdra nőtt az éves piac

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 02. 09. 11:02

Különösen a nagy eladóterű boltok választékában játszanak fontos szerepet az éhséget gyorsan és kényelmesen csillapító sós snack
kategóriák.

– Mintegy 50 milliárd forintos piac a snacké a Nielsen Kiskereskedelmi Indexének legutóbb december–novemberi adatai szerint – tájékoztat Levák Zoltán, a Nielsen piackutatási tanácsadója. A boltok 10 százalékkal nagyobb bevételt értek el az előző hasonló időszakhoz képest a snackhez sorolt öt kategóriából: popcorn és nemes magvak, chips, sós keksz, extrudált snack, továbbá tortilla.

POPCORN ÉS NEMES MAGVAK alkotják a legnagyobb termékcsoportot. Ebből egyik kumulált évről a másikra 8 százalékkal nőtt a boltok bevétele. Így piaca 16 milliárd forintnál is nagyobbra bővült 2014. december–2015. november között. Mennyiség szempontjából mínusz 1 százalékot regisztráltunk az előző december–novemberi periódushoz viszonyítva.

Szokatlanul nagy mértékben változott a csatornák súlya. A legnagyobb és a legkisebb üzletek értékben mért piaci részesedése csökkent. Hipermarketeknél a részarány 33 százalékról 29-re változott egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek mutatója 4 után 3 százalék lett.

Ezzel szemben a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatornára az előző évi 42 százalék után legutóbb már a bevételek 46 százaléka jutott. Azon belül is nagy nyertes a diszkont, amelynek részaránya 23-ról 28 százaléka emelkedett. Szintén növelni tudta piaci részesedését, ahogyan más élelmiszer-kategóriáknál is az 51–200 négyzetméteres csatorna, 13-tól 14 százalékra.

Ha megvizsgáljuk a top hat magtípust, akkor komoly átrendeződést láthatunk a két legutóbbi periódus összevetésében. Bár továbbra is a mogyoró a legjelentősebb, tavalyi 42 százalékos piacrésze 40-re csökkent. A második popcorn fontossága az előző évi 19 százalékhoz képest 16 lett.

A CHIPS lett a második legnagyobb termékcsoport mintegy 12 milliárd forintos forgalommal a legutóbbi kumulált év során. Ez 19 százalékkal haladja meg az előző évit. Mennyiségben plusz 17 százalékot regisztráltunk.

Ami a bolttípusok súlyát illeti, itt a magvakhoz képest kevésbé koncentrált a forgalom. A 400 négyzetméternél nagyobb üzletek piaci részesedése az értékben mért forgalomból 67 százalékról 64-re csökkent tizenkét hónapos összehasonlításban. Viszont 3 százalékponttal nagyobb lett az 51–200 négyzetméteres egységek mutatója: 19 százalék.

A SÓS KEKSZ került a rangsor harmadik helyére mintegy 11,5 milliárd forintos piacával. Itt a növekedés mértéke érték szempontjából 9, mennyiséget tekintve pedig 7 százalék.

A bolttípusok piaci részesedésénél hasonló változásokat látunk, mint a magvaknál. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatorna vitte el a bevétel 39 százalékát legutóbb; a legnagyobbakra 2 500 négyzetméter felett 26 százalék jutott, az itt is erős 51–200 négyzetméteres boltokra pedig 20 százalék.

Az EXTRUDÁLT SNACK következik 9 milliárd forintot meghaladó piaccal. Értékben 6, mennyiségben 4 százalékkal nőtt a bolti eladás egyik kumulált évről a másikra.

Itt a legkisebb a koncentráció mértéke az öt termék közül. Amíg a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre tavalyelőtt a bevétel 62 százaléka jutott, addig a múlt évben 59. Továbbá az extrudált snacknál a legnagyobb az 51–200 négyzetméteres üzletek piaci részesedése: az értékben mért forgalomból 23 százalék. Az előző évhez viszonyítva 3 százalékponttal nagyobb.

A TORTILLA forgalmánál látjuk a legnagyobb koncentrációt. Legutóbb is, egy évvel azelőtt is 89 százalék jutott a 400 négyzetméteresnél nagyobb csatornákra.

Éves piaca 1 milliárd forint körül mozgott legutóbb. Értékben plusz 12, mennyiségben plusz 9 százalék a növekedés mértéke.

Kapcsolódó cikkeink