Magazin: Ötről hatra jut az e-kereskedelem

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2019. 04. 14. 07:43

Hat mosolygó arc fotója, alattuk felirat: „Soha többé hosszú sorbanállás”. Ilyen háttér előtt állt Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary közhasznú egyesület elnöke, amikor megnyitotta évindító konferenciájukat a budapesti Öbölházban február közepén.

Nagy Sándor
elnök
Ecommerce Hungary

Jó a piaci hangulat, és a kínálkozó lehetőségeket ki lehet, sőt ki kell használni. Ha nem mi tesszük ezt, akkor a versenytársak – biztatta száznál több hallgatóját. – Az e-kereskedelem harmadik és negyedik évi mutatói azt mutatják, hogy nem vagyunk elég bátrak, információinkat nem használjuk ki eléggé. Bár tény, hogy sok feszültség körvonalazódik körülöttünk.

Technológiai csodák és foglalkoztatás

Dr. Bőgel György
professzor
CEU

Első előadóként dr. Bőgel György, a CEU professzora kifejtette, hogy a mindennapjainkat megkönnyítő technológiai csodák együtt járnak társadalmi és politikai problémákkal is. Például az USA-ban egy 1980-ig tartó recesszió után öt hónapig tartott, amíg elérték a foglalkoztatás korábbi szintjét. Aztán egy későbbi, 2001-ig húzódó hasonló időszak után viszont már 38 hónapig húzódott el a foglalkoztatás mutatóinak helyreállítása.

Kivetített egy néhány évtizeddel korábbi fényképet, amelyen kísérleti stádiumban lévő, drótokkal rögzített, egyszerűnek látszó szerkezetet mikroszkóppal vizsgál egy amerikai tudós, miközben mögötte két munkatársa áll és várja az eredményt. Majd a következő charton látható elektronikai szerkezet fotóján szembetűnt egy szöveg: „2 milliárd tranzisztor”. Nagyszerű számadat. Csak az embernek eszébe juttatja, hogy ezzel egy időben a munkaerőpiaci feszültségek enyhülése egyre több évig elhúzódhat.

Inog a fogyasztói bizalom

„Merre tart a magyar gazdaság? A közgazdász válaszol” címmel következett dr. Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnökének előadása. Korunk bizonytalanságait fejezi ki első chartjának szellemes szövege: „Válság? Jön? Megy? Cseresznye!” Mosolyogni azért nem sokáig lehetett, mert jött a kommentár:

Vértes András
elnök
GKI Gazdaságkutató

– A tekintélyes müncheni IFO gazdaságkutató intézet gazdaságihangulat-indexe elképesztő mértékben zuhant tavaly és idén januárban is. A fogyasztói bizalom várhatóan idén esik mind Európában, mind pedig az USA-ban.

Szavait a konferencia és lapzártánk között eltelt időszak megerősíti: közben ugyanis az IFO február végén közzétett világgazdasági hangulatindexe újabb csökkenést jelez.

Vértes András úgy látja, hogy idén a fogyasztói bizalom esni fog Európában is, és az USA-ban is. Megítélése szerint kereskedelmi háború zajlik. Azért a kedélyek megnyugtatására hozzátette:

– Magyarország kicsi ország, nem tud nagy válságot csinálni. Akárhogy igyekszik, nem fog sikerülni.

Szerinte várhatóan változik a kereslet, és tovább koncentrálódik a piac. Szereplői számára célszerűnek tartja csak egy-két évre tervezni, mert hosszú távra nehéznek látszik a helyzet. Kérdés vagy feltételezés is lehet zárógondolata: „Lehet, hogy globális változás lesz?”

Élelmiszer: stabil növekedés

Ezután kerekasztal-beszélgetés következett: a két első előadóhoz csatlakozott Pintér Róbert, az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. kutatásvezetője. Ő is úgy látja, hogy várható globális változás, bár alapjában véve a gazdaság egyik sajátossága, hogy folyamatosan változik:

Pintér Róbert
kutatásvezető
eNET

– Mindenki az Amazont nézi, hol tart, mit tervez. De célszerű figyelembe venni, hogy a kereskedők különböznek egymástól, ahogyan felkészültségük is. Az e-kereskedelem 2001 óta folyamatosan növekszik, és úgy látjuk, hogy a válság ellenére is bővül. Mi az online kereskedelem forgalmának évi átlag 10 százalékos növekedését prognosztizáljuk. Persze vannak változások, a szereplők egy része kicserélődött, és persze piaci teljesítményeik eltérnek.

Dr. Bőgel György megjegyezte:

– Ha az e-kereskedelem részaránya 20 százalékkal emelkedik, azt jelenti, hogy egyik év 5 százalékos részaránya után a következőben még mindig csak 6 százalékos a mutató. Összességében pedig bármennyivel is növekszik évente a kereskedelmi forgalom, abban benne van, hogy egyes szektorokban csökkenhet is. Például autónál várható negatív tendencia, de élelmiszernél stabilnak látszik a növekvő trend.

Tények, trendek, tapasztalatok

Szetnics László
regionális üzletfejlesztési
vezető
Mastercard

Kereskedőknek is lesz felelősségük a vásárlók megfelelő tájékoztatásában. Erre hívta fel a figyelmet Szetnics László, a konferencia fő támogatója, a Mastercard képviselője. Szeptembertől ugyanis az Európai Gazdasági Térségen belül kötelezővé válik az erős ügyfélhitelesítés. .

Zátonyi János
osztályvezető
Giro

Zátonyi János a Giro Zrt. júliusban induló azonnali fizetési rendszerének előnyeit ismertette.

Madar Norbert
vezető tanácsadó
GKI Digital

Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója az ecommerce piac tavalyi teljesítményét mutatta be sok adattal, ténnyel és összefüggésekkel. Egyúttal vázolta a várható trendeket is.Végül pedig összefoglalta a jelen és a jövő online vásárlóinak jellemzőit.

Kun Szabolcs
alapító vezérigazgató
Arenim Technologies

Szintén a konferencia fő támogatója volt az Arenim Technologies cég, amelynek képviselője, Kun Szabolcs az ügyfélszolgálatok tavaly decemberi, rendkívüli leterheltségének szemszögéből számolt be a magas színvonalú kiszolgálás lehetőségeiről, hogy a kereskedők minél jobb ügyfélélményt tudjanak nyújtani.

Donáth Fruzsina
tanácsadó
Smart Commers Consulting

Donáth Fruzsina, a Smart Commers Consulting tanácsadója a keletkező rengeteg adat fontosságáról és hatékony felhasználásáról adott elő „Adatvakság – fától az erdőt” címmel. A Facebook képviseletében Ivana Pongracic egyik üzenete az volt, hogy nem szabad csak a saját ország piacában gondolkozni, mert a Facebook minden második felhasználójának van más országokra is kiterjedő kapcsolati hálója. A Google előadója Csehországból érkezett: Frantisek Strupl megnevettette a hallgatóságot, amikor összehasonlította a magyar és a cseh vásárlókat.Amíg a magyarok inkább ragaszkodnak a kereskedelem dialógus formájához, például szeretik személyesen átvenni az árut, addig a csehek, amennyire csak lehet, igyekeznek elkerülni a személyes kapcsolatot.

B.

Kapcsolódó cikkeink