A britek optimisták
Az európai trendek közül mindig nagy érdeklődés kíséri a „big five”, azaz az öt nagy piac aktuális helyzetét: Németország, Franciaország, Spanyolország és Olaszország mellett a 65 millió lakosú Egyesült Királyságot.
A Brexit körüli gazdasági és politikai bizonytalanság nem befolyásolta a 2016 utolsó negyedévi vásárlói kedvet, hiszen a reálbérek egész évben emelkedtek, és a munkanélküliség szintje egy évtizede nem volt ilyen alacsony (4,8%). Értéket tekintve mínusz 0,3, mennyiség szempontjából pedig nulla százalékot regisztrált a tavalyi hasonló periódushoz képest a Nielsen Growth Reporter című, negyedévenkénti elemzése.
A szupermarketek közötti árháború kitartott egész évben, az ebből fakadó megtakarítások fenntartották a fogyasztók FMCG-piac iránti magas keresletét. A prémium kategóriás kereskedelmi márkák, elviteles készételek, nassolnivalók és édességek forgalmának fokozatos növekedésével a 2016-os ünnepi időszak volt a legjobb 2012 karácsonya óta. A vásárlók a „kevesebbet és többször” vásárlás irányába tolódásával csökken az általános látogatásokkor elköltött összegek mennyisége.
Az utolsó negyedévben az értékbeli növekedés 0,7%-kal javult, ami három éve az első pozitív előjelű negyedév. Mennyiségben –0,3 százalékpontos csökkenést regisztrált a Nielsen 2016 során, amely az utolsó negyedévben 0%-ra emelkedett.
A fogyasztói bizalmi index 102 ponton állt az Egyesült Királyságban 2016 utolsó negyedévében, ez 2 ponttal magasabb az optimizmus határát jelentő 100 pontnál, harminc vizsgált európai ország közül, és 21 ponttal húz el a 81 pontos európai átlag mellett. Ezzel az eredménnyel Anglia a negyedik legderűlátóbb ország Dánia (107 pont) és Csehország (103 pont) után.
Az index összetevőinél a britek mutatói lényegesen magasabbak, mint a harmincegy európai ország átlaga. Munkaügyi kilátásait kisebb-nagyobb mértékben jónak a britek 43 százaléka tartja, míg az európai átlag 31 százalék. Személyes pénzügyi helyzetét a britek 53 százaléka látja kedvezőnek a következő tizenkét hónapban, szemben a többiek 42 százalékos átlagával. A jelenlegi időszak kedvező a vásárlásra a britek 53, az európai átlag 34 százaléka szerint.
Viszont minimális a különbség a költési lehetőségeknél. Miután fedezte létfenntartása kiadásait, a britek 16 százalékának nem marad szabadon elkölthető pénze. Az európai átlag 19 százalék.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >