Önkéntes vállalásokat tesz az ÉFOSZ a népegészségügy javulása érdekében
Só, zsír, kalória, transzzsír, felelős reklámozás, címkézés, táplálkozási információk. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) nem csupán az iparági szereplőknek javasolja, hogy járuljanak hozzá e területeken tett vállalásaikkal a magyar fogyasztók sokszínű és kiegyensúlyozott táplálkozásához, hanem társadalmi összefogást remél a célok megvalósítása érdekében.
Az önszabályozás eszközével élve az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) közgyűlésén felhívást intézett valamennyi élelmiszeripari vállalkozáshoz és szervezethez, melyek élelmiszerrel látják el a fogyasztókat.
Az ÉFOSZ napjaink legkritikusabb, egészséges táplálkozással összefüggő kérdéseiben – mint a só, a zsír, a kalória, a transzzsír vagy éppen a felelős reklámozás – fogalmaz meg vállalásokat a csatlakozni kívánó szervezetek felé annak érdekében, hogy iparági szinten járulhassanak hozzá a magyar fogyasztók sokszínű és kiegyensúlyozott táplálkozásához, egészségi állapotuk javításához, ösztönözve őket az aktív életmód megvalósítására.
„A magyar élelmiszeripar elsődleges célja, hogy a vállalkozások a magyar és az európai fogyasztókat kiváló minőségű, biztonságos és ízletes élelmiszerekkel lássák el. Tagvállalataink az elmúlt évtizedben sokat tettek azért, hogy termékeik megfeleljenek a legszigorúbb minőségi és élelmiszerbiztonsági követelményeknek, és a fogyasztók változó igényeinek. Ennek érdekében már számos területen értünk el jelentős eredményeket, így a só- és transzzsírtartalom csökkentése vagy a kalóriaszegény és kalória-mentes termékek bevezetése terén. Ezt az utat szeretnénk tovább járni és még többet tenni fogyasztóink egészségéért.” – hangsúlyozza a bejelentést tevő ÉFOSZ elnöke, Éder Tamás.
„A termékfejlesztések és a példamutató gyakorlatok nem csupán a lakosság egészségi állapotára lehetnek pozitív hatással, hanem javíthatnak a magyar mezőgazdaság és feldolgozóipar versenyképességén is” – tette hozzá Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke, aki elsőként üdvözölte a kezdeményezést.
Az önszabályozás eszközével élve tehát az ÉFOSZ az alábbi vállalásokat fogalmazta meg:
1. Hozzásegítjük fogyasztóinkat a nemzetközi táplálkozási ajánlások szerinti sóbevitel fokozatos eléréséhez.
2. Hozzásegítjük fogyasztóinkat az életkoruknak és fizikai aktivitásuknak megfelelő, optimális mennyiségű kalóriabevitelhez.1
3. Hozzásegítjük fogyasztóinkat a nemzetközi táplálkozási ajánlások szerinti telített zsírbeviteli mérték eléréséhez. 1
4. Termékeink 80%-ának részlegesen hidrogénezett növényi olajból származó TFA szintjét 2019. december 31-ig 1,5 % alá csökkentjük.
5. Előrecsomagolt termékeink 75%-án (a kötelező Tápértékjelölési előírásokon túlmenően) 2017. december 31-ig feltüntetjük a referenciabeviteli értéket.
6. Termékeinket felelős módon, az EU Pledge rendelkezései szerint reklámozzuk.
7. Tévéreklámjainkban, termékeink címkéjén és egyéb a termékekhez köthető módon aktív életmódra felhívó üzenetet helyezünk el.
8. Támogatjuk és ösztönözzük az aktív életmód népszerűsítését szolgáló programokat és kezdeményezéseket.
Az ÉFOSZ hisz abban, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozás és aktív életmód előmozdítása, valamint a népegészségügyi mutatók javítása kizárólag valamennyi érintett közreműködésével, társadalmi összefogással lehetséges. Ezért arra ösztönzi mindazon vállalkozásokat, amelyek élelmiszerrel látják el a magyar fogyasztókat, hogy csatlakozzanak a fenti vállalásokhoz, továbbá együttműködésre hívja fel az érintett szervezeteket, hogy a fogyasztók egészséges életmódra vonatkozó tudásának bővítésével segítsék az iparági szereplők önkéntes kezdeményezését.
A felsorolt önkéntes vállalások bármelyikéhez konkrét, nevesített és számon kérhető vállalással csatlakozhat minden magyarországi élelmiszer-vállalkozás, illetve szervezet. A csatlakozók évente jelentést tesznek a nyilvánosság felé az egyedi vállalásaikban foglaltak teljesítéséről.
Az önszabályozási keretrendszer részleteit és a csatlakozó vállalkozások első körét 2014 júliusában jelenti be az ÉFOSZ.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >