Oltakozás utánra csúszott a nagy téli vásár
Vagy majd jövő télre. Új szabály: előbb oltakozás, utána jöhet a vásár – írja a blokkk.com. A januári akciók kevesebbek és kisebbek. Nem is csoda, ha előtte nem ment úgy a bolt és oltásfüggő lett a boltos világ is. A decemberi ajándékvásárlásban is sok boltos hoppon maradt. Így sokuknak nincs pénze nagy engedményt adni a téli vásár címén. A januári nagy potyát várt vásárlók csalódottak.
Kevesebb az akció a boltokban a karácsonyt követően. A nagy téli vásár sokkal kisebb lett, mint hajdanán. Csodák nincsenek a boltban sem, hiszen a leárazásban a boltos lemond a bevétel egy részéről az árengedmény révén. Ez egy bevétel kiesés, veszteség az akciózásra kiválasztott portéka esetében. És erre előtte kuporgatni kell.
És hát az akciózás okai alaposak. Egyrészt ki lehet söpörni a megmaradt készleteket, hiszen a karácsonyi boltos tolongásban oda megy be a vásárló, ahol a záróra előtti pillanatokban is bőséges a választék. Így marad mit leértékelni, de van is miből engedni az árból, ha ment a bolt. Nem ment úgy, de erre számítani is lehetett azért.
A múltban az is hajtotta az akciókat, hogy a január és a február az év leglustább hónapjai a boltos világban, ilyentájt költenek a legkevesebbet a vásárlók, így érdemes lehet némi akciózással megtornáztatni a pénztárcákat. De hát ha a különben pörgős karácsonyi időszakban nem ment úgy a bolt és a piac, a gazdaság átállt oltásfüggővé, akkor kockázatos a vásárlócsalogatásnak ez a módija.
A téli vásárok nagyját a ruházati boltok húzták, amiben a szezonváltásnak is szerepe van. A téli holmikat a vásárlok többsége, aki újat szeretne bármely ok miatt is, igyekszik időben megvásárolni, tehát még az újabb időjárási szak előtt, vagy elején. A vásárral pedig kevesebbet nyer a boltos, ha kivárja egy évszak végét, hiszen a vásárlónak pusztán a gardróbban a helyet foglalni nem biztos, hogy megéri.
A végkiárusítás persze másik és sajnálatos műfaja a leárazásoknak, ez viszont mintha szaporábbra váltott volna.
A webáruházakon is látszik, hogy belefáradtak a nagy novemberi Black Fridayba, és jobban megnézve, a szinte örökös akciózásba. Bár ment is szépen a web, azért lehet sebeket is nyalogatni, a nagyobb leárazások helyett. Az elmúlt években például akadtak veszteséges webáruházak a legnagyobbak között is.
Az akciózást a ruhás boltok húzzák, de ők bukták a legnagyobbat
A téli vásár címén persze nem csak a ruhás, hanem más boltosok is igyekeznek becsalogatni a vásárlót a boltjaikba. Nincs is sok kivétel. De hát az őszi hónapok sem hasítottak nagyot, az első hullámról nem is beszélve, a téli vásáros boltokban pedig esett a forgalom, nem is kicsit.
A heti monitoros statisztika szerint decemberben az iparcikkes portékák körében nagy volt a visszaesés. A monitoros besorolást ki is bontottuk, a TEÁOR alapján (a heti monitor háromjegyű TEÁOR bontást adott meg, de a négyjegyű adja a részletes tartalmat, itt a legjellemzőbbeket emeltük ki):
De ami ennél is rosszabb, hogy az év korábbi hónapjai alapján már karácsony előtt nagy volt a piacvesztés. A statisztika üzlettípus szerint bontása csak részben fedi a heti monitoros adatközlést, de az első tizenegy hónap mérlege is azt mutatja, sok pénz nem maradt vásározásra, a vásárló nem adott, a boltos nem kapott rá elég pénzt előtte. Még a használt cuccokra sem:
Nincs más hátra, mint várni a gyors oltakozást és a következő nagy vásárt.
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >A hazai kiskereskedelem egyik fő motorja a gyógyszerkereskedelem
A gyógyszeripar nagyon fontos iparág a magyar gazdaságban – hangsúlyozta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >