OKSZ: februárban is csökkent a kereskedelmi értékesítés

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 04. 26. 00:01

A KSH adatai szerint 2010. februárjában kisebb volt a kereskedelem értékesítése, mint egy évvel korábban – áll az Országos Kereskedelmi Szövetség közleményében.

A téli hónapok adatsorai a tavalyi válságévet követően rendkívül kedvezőtlen fogyasztási piaci helyzetet tükröznek.
A kereskedelem egészét tekintve (hozzászámítva a járműértékesítést is), sajnálatos módon nemcsak az eladott árumennyiség (volumen) esett vissza 2010. első két hónapjában, hanem az áruházak folyó áron mért bevételei is kisebbek a tavalyinál: 2010-ben 1.061 milliárd forintot, 2009-ben viszont 1.078 milliárd forintot, 17 milliárd forinttal többet hagytak a vásárlók a pénztáraknál.
Az élelmiszereknél pontosan annyi volt a háztartások kiadása januárban-februárban, mint egy évvel korábban, 462 milliárd forint. Úgy tűnik, a háztartások nem képesek többet költeni élelmiszerekre. Az eladott árumennyiséget tekintve (kilóban, literben, darabban számolva) ráadásul ezért a pénzért 3-4%-kal kevesebbet cipekedhettek haza a háziasszonyok.
Csaknem az összes árucsoport piaci helyzetét a visszaesés jellemzi. A tartós cikkeknél az uniós csatlakozás (2004.) előtt volt a jelenlegihez hasonló nagyságú a kereskedelmi értékesítés, a személygépkocsi eladás közel egy évtizednyit esett vissza az elmúlt 3-4 év alatt (ezen belül idén januárban-februárban 30%-ot, az előző évihez képest).
Az üzemanyag forgalmazás mennyisége 10%-kal csökkent, feltehetően nagyjából ennyivel nőtt a benzin-bevásárló turizmus.
A kereskedelem év eleji visszaesése nagyobb a vártnál, mely több okra vezethető vissza. A háztartási energia (a hidegebb időjárás miatt többet kellett fűteni) és az üzemanyag drágulása, a hideg étkezési utalványok „hidegre tétele” korlátozták a háztartások költekezését. Az áfa-kulcs 2009. júliusi emelése is hozzájárult ahhoz, hogy tovább csökkent a háztartások fogyasztása.
2010. első félévében nem várható javulás a kereskedelmi fogyasztásban, második félévben egyrészt a nemzetközi piaci környezettől, másrészt a belső piac terheinek mérséklési lehetőségeitől függően várható kisebb mértékű emelkedés (étkezési utalvány rendjének módosítása, adóterhek csökkentése, számla nélküli forgalmazás visszaszorítása).





Kapcsolódó cikkeink