Nielsen: újra a csokinyúl a legkedveltebb

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 03. 17. 11:58

Húsvéti édességekből egyre nagyobb forgalmat bonyolít le az élelmiszer-kiskereskedelem. Közel 4 milliárd forintért, mintegy 940 tonna csokoládétojást, csokoládényulat és egyéb ünnepi ajándékot adtak el a boltokban tavaly a húsvéti időszakban, három hónap alatt. Értéket tekintve 12 százalékkal, mennyiség szempontjából pedig 3 százalékkal emelkedett a forgalom, a tavalyelőtti húsvéti szezonhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

nielsen-

Továbbra is a nyúl és a tojás figurák dominálnak ezen a piacon. Új helyzet, hogy értéket tekintve a csokoládétojástól a csokoládényúl visszavette a piacvezető pozíciót. A szezonális édességek teljes – forintban mért – forgalmából ugyanis a csokoládétojás piaci részesedése 39 százalék maradt, a csokoládényúl mutatója pedig 41 százalékra nőtt tavaly.

Utánuk, szintén érték szempontjából a múlt évi szezonban a hagyományos és a speciális húsvéti csomag következik, együttesen 10 százalékkal.

Az egyéb csokoládé figurák, azaz kacsa, bárány és csibe aránya 7 százalékot ért el a tavalyi szezonban.
A játékot is tartalmazó ajándékcsomagok mutatója 3 százalék.

Stabil az a trend, hogy a fogyasztók egyre inkább a magasabb minőségű, tejcsokoládéból készült figurákat részesítik előnyben. Tavaly a húsvéti édességekre kiadott pénzük 82 százalékát költötték tejcsokoládéra, ami 1 százalékponttal meghaladja a tavalyelőtti arányt, 4-gyel pedig a 2011. évit.

A korábban évekig listavezető nugát piacrésze egyre csökken: A 2012. évi ünnepi időszakban még 11, aztán tavalyelőtt 10, múlt évben már csak 9 százalékot ért el.

A többi alapanyag közül kiemelkedik az étcsokoládé 5 százalékos múlt évi, stabil mutatója, amely azonban 1 százalékponttal kisebb, mint tavalyelőtt.

Ami a bolttípusok súlyát illeti, a húsvéti édességek teljes – értékben mért – forgalmából a hipermarket részaránya stabilan 47 százalék, a legutóbbi két húsvéti időszakban. A diszkont mutatója 22 százalékról 26-ra emelkedett, míg a lánchoz tartozó többi üzleté szintén 22-ről 25 százalékra. Az önálló boltokra stabilan 2 százalék jutott, míg a drogériákban nagyobb arányú visszaesés figyelhető meg.

Táblázat. Csokoládéból készült húsvéti édességek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából az egyes termékek piaci részesedése a legutóbbi évek szezonjában. Százalékban.

Termék 2013 2014
Nyúl 38 41
Tojás 39 39
Egyéb (kacsa,

bárány, csibe)

7 7
Hagyományos és speciális csomag 12 10
Édesség csomag ajándékkal 4 3

Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

Kapcsolódó cikkeink