Nielsen: négyszer gyorsabban bővül az online kiskereskedelem a hagyományosnál
Globálisan az online kiskereskedelem forgalma négyszer gyorsabban bővül a hagyományos, offline kereskedelemnél, és évente közel egyötödével bővül majd a jövőben Az elkövetkező pár évben az európai piacokon a napi fogyasztási cikkek (FMCG) e-kereskedelmét a munka–magánélet változó dinamikája, a sűrűbben lakott területek és a praktikum iránti fogyasztói igény hajtja majd, derül ki a Nielsen piackutató legújabb riportjából.
A Nielsen „Az FMCG e-kereskedelem jövőbeli lehetőségei” c. riportja 34 piacon vizsgálja, melyek a növekedés mögött húzódó hajtóerők, egyben rávilágít arra, hogy a következő években az online kiskereskedelem dinamikus fejlődése várható (évente átlagosan 18,4%-os). A piackutató becslése szerint 2022-re a vizsgált országok e-FMCG-kereskedelmének éves értékbeli összforgalma 400 milliárd dollárt tesz majd ki. Az európai vásárlók immár több mint negyede (26%) él az online e-kereskedelem lehetőségeivel. Magyarországon a teljes online piac vásárlóinak aránya 26%, további 8% pedig tervezi a jövőbeli internetes vásárlást. A személyes higiéniai termékek vásárlói körében ez 27% és 6%, élelmiszer esetén 10% és 5%.
Az online FMCG-termékek értékesítési dobogóján az Egyesült Királyság áll, ahol a teljes kiskereskedelem forgalmából 6,3 százalékot hasít ki az e-kereskedelem. A franciák közvetlenül a sarkukban a virtuális térben, 6,1 százalékkal. A franciáknál a 2000-es évek eleje óta komplett, ún. „click-and-collect” rendszer épült ki országszerte, ahol az online megrendelt árucikkeket a kiválasztott boltban, összekészítve veszik át a fogyasztók, így az alacsonyabb népsűrűség dacára is népszerű az e-kereskedelem intézménye. A top ötös listára még Svájc, Olaszország és Hollandia kéredzkedett fel a nyugat-európai országok közül.
A Nielsen riportja öt olyan kulcstényezőt azonosít be, amelyek az FMCG e-kereskedelem főbb hajtóerőiként működhetnek a jövőt tekintve:
• A növekedés alapjai: piacméret, bankszámla-ellátottság, internetpenetráció, okostelefon-ellátottság
• Makrogazdasági növekedésösztönzők: a vállalkozásindítás egyszerűsége, népsűrűség, megbízható postaszolgáltatás
• Társadalmi gyarapodást ösztönző tényezők: bizalom, a megtakarítással kapcsolatos attitűd
• Ellátási növekedési hajtóerők: az FMCG e-kereskedelemben résztvevő piaci szereplők fejlettségi foka
Lengyelországban például az utóbbi időben tapasztalható gazdasági növekedés, a javuló munkahelyi kilátások és az emelkedő jövedelmek húzzák az egészséges ütemű fogyasztást. A Nielsen becslései szerint a lengyelországi e-kereskedelem 2022-re közel 2 százalékot (637 millió dollárt) hasít majd ki a teljes FMCG-kiskereskedelem értékbeli forgalmából. Összehasonlításul: 2017-ben az online FMCG-piac alig egy százalékot tett ki.
„Az európai piacokon több társadalmi folyamat és gazdasági jelenség is közrejátszik az FMCG e-kereskedelem fejlődésében. A szektor bővüléséhez hozzájárulnak az elöregedő társadalmak, a mind több elfoglaltsággal járó életvitel, illetve az urbanizáció. A nagy vállalatok éppen ezért hatalmas összegeket invesztálnak az e-kereskedelem fellendítésébe” – mondta Mathias Bernhardt, a Nielsen kereskedői kapcsolatért felelős globális vezetője. „A magasabb színvonalú online kiskereskedelmi szolgáltatások időt spórolnak a fogyasztóknak, ezért is nagyon fontos, hogy az FMCG-szektorban érdekelt piaci szereplők mind nagyobb hangsúlyt fektessenek az ún. omnicsatornás, vagyis mind az on-, mind az offline csatornáikra vonatkozó fejlesztésekbe Európa-szerte.”
A NIELSEN „AZ FMCG E-KERESKEDELEM JÖVŐBELI LEHETŐSÉGEI” C. RIPORTRÓL
A Nielsen „Future Opportunities in FMCG E-commerce” riportja a változó FMCG e-kereskedelmi szcénában bekövetkező változásokat mutatja be 34 piac vizsgálatával, az alapvető, makrogazdasági, társadalmi és ellátási tényezők figyelembevétele mellett. Az okostelefonok, internet-hozzáférés, online bankolás, házhozszállítási szolgáltatások több piacon terelik az online kiskereskedelem felé a fogyasztókat. Jelen riport felbecsüli a vizsgált 34 piac e-kereskedelmének piaci részesedését a kiskereskedelem teljes forgalmából 2022-re. Betekintést nyújt abba, hogy a gyártóknak és kereskedőknek miért érdemes FMCG e-kereskedelmi stratégiát kidolgozniuk, amennyiben szeretnék maximalizálni növekedési potenciáljukat. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Nagyot nőtt a kifli.hu
A kifli.hu online élelmiszerkereskedő bevétele erőteljesen bővült egy év alatt,…
Tovább olvasom >Az e-kereskedelmet is átalakította a visszafogott lakossági fogyasztás
Az infláció, a megélhetési költségek emelkedése miatti anyagi bizonytalanság, valamint…
Tovább olvasom >A németországi e-kereskedelmet is megviselte a vásárlási kedv visszaesése
A vásárlási hajlandóság mérséklődése a németországi online kiskereskedelemre is hatással…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban 12,6 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi üzletek forgalma
2023. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene – jelentős bázishatás mellett…
Tovább olvasom >Suppan: a mélyponton túl lehet a kiskereskedelmi szektor
Áprilisban a várakozásoktól elmaradva a nyers adatok szerint 13,6%-kal, míg…
Tovább olvasom >K&H: Nehezen bírják a kétszámjegyű inflációt a vállalatok
Megviseli a nagyvállalatokat a 20 százalék feletti infláció, 10-ből 9…
Tovább olvasom >