Nielsen: egyre fontosabbak a mobil eszközök az e-kereskedelemben

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 08. 26. 12:00

Az online vásárolni szándékozók aránya megduplázódott 2011 óta olyan fogyasztási cikkek és szórakoztatással kapcsolatos termékek tekintetében, mint például e-könyv, belépőjegy, sportszer és játék, állapítja meg hatvan országban végzett felmérése alapján a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat. Az összes válaszadó közel fele szándékozik a következő hat hónap során online beszerezni ruházati cikket (46 százalék), repülőjegyet (48) és foglalni szállodai szobát (44).

internet

„A digitális lehetőségek villámgyors változása a fogyasztókban kialakította a kalandos és felfedező jellegű online vásárlás képét” – állapítja meg a trendekkel kapcsolatban John Burbank, a Nielsen stratégiai kezdeményezésekért felelős elnöke. – „A fogyasztók mindenütt jó terméket akarnak jó áron, és a virtuális környezet látszólag korlátlan választéka új lehetőséget kínál kereskedőknek is és fogyasztóknak is”.

Élelmiszerek és más fogyasztási cikkek online piaca új ígéretekkel kecsegtet, bár kevésbé erőteljesen, mint sok más árucikkel kapcsolatban. 2011 óta világszerte átlagosan a kozmetikumokat online vásárolni szándékozók aránya 6 százalékponttal, 31 százalékra emelkedett; élelmiszernél ez a mutató 5 százalékponttal 27 százalékra nőtt; míg a babaápolást és –étkeztetést szolgáló termékeknél ugrásszerűen 12 százalékponttal többet, 20 százalékot ért el. Állateledelnél a 2012. évi 9 százalékról idén 21-re bővült az online beszerzést tervezők aránya.

A Nielsen e-kereskedelemre vonatkozó globális felmérése során hatvan országban több mint 30 ezer internet-használó fogyasztót kérdeztek meg, hogy feltárják a növekvő e-kereskedelemben a vásárlási szándékokat.

Online vásárlás vagy tájékozódás?

Amikor az emberek ruházati cikk, belépőjegy, könyv vagy játék beszerzésével kapcsolatban tájékozódnak a neten, szállodai szobát foglalnak vagy utazást, akkor legtöbbször ugyanannyian böngésznek online, mint ahányan egyúttal vásárolnak is.

Például kozmetikumnál a világszerte megkérdezettek átlag 33 százaléka mondja, hogy böngészik a neten, és 31 százalék vásárol is online. Tehát majdnem mindenki.

Hasonlóan kedvezően alakul böngészők és vásárlók globális aránya testápoló szereknél (31/29) és élelmiszernél (30/27). A válaszadók egynegyed körüli része böngészik és vásárol állateledelt (24/21), valamint babák ellátásához szükséges cikkeket (23/20). Nagyjából egyötöd rész böngészik és vásárol virágot (20/18), továbbá alkoholos italt (20/17).

„Amelyik élelmiszernél, háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál a böngészőkhöz viszonyítva magas a vevők aránya, ott a mutató jelzi, hogy ezeket a termékeket lojális fogyasztók ismétlődően vásárolják” – hangsúlyozza John Burbank. – „Bár az említett kategóriák még az online elfogadás kezdeti stádiumánál tartanak, ez a tendencia nagyon jó hírt jelent az online kiskereskedőknek: Ugyanis eljött az ideje, hogy többcsatornás kísérletekbe fogjanak olyan fogyasztók számára, akik aktívan tájékozódnak és vásárolnak mind a digitális, mind a kézzel fogható lehetőségek révén. Hiszen egyre több az olyan fogyasztó, aki nem tesz különbséget a kettő között”.

Viszont a következő termékekről a fogyasztók a neten inkább csak informálódnak, mintsem vásárolnának: elektromos háztartási készülék, mobiltelefon, számítógép hardware/software, sportszer, videó/DVD/játék, autó, motorkerékpár. Ezeknek az árucikkeknek egy része drága vagy pedig vásárlás előtt ki kell próbálni. Itt az online böngészők és vásárlók aránya közti különbség 7 százalékpont körül alakul.

Európa és a többiek: újabb csatorna a versenyben

Az online böngészés és vásárlás százalékos arányai hasonlóak Európában, Észak-Amerikában, továbbá a vizsgált három közép-keleti, valamint két afrikai országban. Néhány kivételt az elérhetőség vagy a feltételek hiánya okoz.

Észak-Amerikában és Európa fejlett részében egyre több a vásárlási lehetőség, így az online kiskereskedelem újabb csatornát jelent a piaci részesedésért folyó versenyben.

Fejlődő piacok: igények és infrastruktúra

A Nielsen felmérése alapján a fogyasztók a világhálón böngészni legjobban Dél-Amerika mellett Ázsia/Óceánia fejlődő területein szeretnek. Mindkét régióban magasabb a böngészők mutatója, mint a 22 százalékos globális átlag. Amíg azonban a böngészők a legnagyobb arányt Dél-Amerikában érik el, ott legalacsonyabb az online vásárlók aránya a kérdőíven szereplő mindegyik termék kategória esetében.

Viszont földünk régiói közül Ázsiában és Óceániában legmagasabbak az online vásárlás arányai. Sőt, az online vásárlók aránya a kutatásban szereplő termékek több mint fele (tizennégy) esetében nagyobb, mint a böngészőké.

„A dél-amerikaiak lelkes online vásárlók, de ott az online kiskereskedelem infrastruktúrája még nem nőtt fel az igényekhez” – mondta John Burbank. – „Szintén akadályozza az e-kereskedelem sikerét az internethez való hozzáférés, a sok magas adó és a logisztika néhány problémája. Ázsiában emelkedik legmeredekebben az e-kereskedelem fejlődési görbéje, mert ott és Óceániában az új technológiákra fogékony fogyasztók felismerték az online vásárlás kényelmes voltát. Új vevőket a mobil használata révén lehetne megnyerni, ami gyorsítaná a folyamatokat fejlődő országokban”.

Egyre fontosabbak a mobil eszközök

Amíg a számítógép az online tájékozódás és vásárlás legkedveltebb eszköze a világ minden régiójában, addig a mobiltelefon szoros második például Ázsia/Óceániában (52 százalékos említés) és Latin-Amerikában (48). Európában a válaszadók egy harmada (33 százaléka) használ mobiltelefont böngészésre vagy vásárlásra, Észak-Amerikában pedig valamivel több mint egy negyede (27).

„Felmérésünk figyelemre méltó eredménye, hogy a fogyasztók körében a világ minden részén fontosak a mobil eszközök az e-kereskedelemben” – mutat rá John Burbank. – „Ezeknek az eszközöknek a használata kérdések sorát veti fel kiskereskedők és gyártók számára egyaránt.

Például azt, hogy megmarad-e a nagy bevásárlás, amikor a fogyasztók egy üzletben töltik meg mindenféle árucikkel a kosarukat vagy inkább majd naponta különböző boltokban többször vesznek egy-két dolgot? Hogyan hatnak a potenciálisan új vásárlási szokások a régóta megszokottakra? Egy-két év múlva az ágazat szereplői számára fontos lesz, hogy megismerjék ezeknek a szokásoknak a részleteit”. (Nielsen)

Kapcsolódó cikkeink